Zanussi ZTE 285: storing na reparatie printplaat

Zanussi ZTE 285: storing na reparatie printplaat
« Gepost op: 2 september 2017, 09:08:14 »
Vorig weekend deed onze droger van het ene moment op het andere helemaal niets meer.
Scherm dood, geen geluid, totaal niets.
Speurwerk op internet leerde dat het de printplaat moest zijn. Weerstandje van 47 Ohm was gebarsten en defect. LNK304 waarschijnlijk ook want er waren wat smeltplekjes zichtbaar.
Bij maakmijnwitgoed.nl weerstandje van 100 Ohm en LNK304 besteld. Adhv stappenplan weerstand en LNK304 vervangen.
Alles weer gemonteerd en de droger deed het weer.
Echter:
waar ik nu tegenaan loop is dat de droger na ongeveer 10 minuten stopt en terugspringt naar het begin van het programma. Soms valt het scherm ook weer uit en kan het even duren voordat de droger weer een teken van leven geeft. Hij wordt gewoon warm en draait keurig rond.

Gegevens:
Zanussi ZTE285; bouwjaar 2012/2013
Type P542767
Prod nr 916 096 431 14
Serie nr 20886248

Ik heb veel aandacht besteed aan het solderen van het weerstandje en de LNK304. Toch denk ik dat de LNK304 zorgt voor de storing.
Wie kan mij helpen?
Bijgaand een foto van de LNK304 na reparatie.

bennie

• 1,208
    • Bekijk profiel
Re: Zanussi ZTE 285: storing na reparatie printplaat
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2017, 10:33:56 »
deze kuren krijg je inderdaad als de voeding wegvalt, dan komt hij weer op de beginstand te staan
ik denk dat de thermische beveiliging in de LNK niet goed is
en of hij nou al defect was of dat hij met het solderen te heet is geworden blijft een raadsel
het solderen is wel secondenwerk, want de lnk mag niet te heet worden

« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2017, 12:07:09 »
Droger heeft gisteren programma wel afgemaakt (na één keer herstarten).
Ik zie het nog even aan en als het probleem blijft vervang ik de LNK nog maar een keer.
Waar kan ik het beste mee solderen? Ik heb nu een "standaard" soldeerboutje gebruikt met een spitse soldeerneus. Het solderen zelf is (per pootje) allemaal binnen 2 of 3 seconden gebeurd.
Iemand nog tips om het (te) heet worden van de LNK tijdens het solderen te minimaliseren??

bennie

• 1,208
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2017, 13:39:49 »
als je een spitse punt hebt duurt het iets langer voor je het hele pootje op temperatuur hebt
als je een platte punt (zie afbeelding) dan is de warmte overdracht gelijkmatiger en dus sneller
ik denk dat een beetje flux als vloeimiddel ook wel wil helpen
« Laatst bewerkt op: 3 september 2017, 13:45:42 door bennie »

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2017, 14:56:18 »
http://www.wasdrogers.nl/forum/wasdroger-kapot-repareren/soldeercursus/msg5587/#msg5587

Ik zou hier eens kijken, daar wordt het heel goed voorgedaan
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2017, 18:39:52 »
Toch maar de LNK304 opnieuw vervangen. Probleem lijkt nu opgelost. Hij heeft het programma gewoon keurig afgemaakt.
IC-tje is denk ik toch niet helemaal jofel geweest.
Dank voor de reacties.

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2017, 19:29:33 »
Dat is mooi om te horen, ben je intussen een ervaren "LNK bakker"
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2017, 11:11:33 »

Iemand nog tips om het (te) heet worden van de LNK tijdens het solderen te minimaliseren??

Nog even een nabrander voor de lezers die hiervan willen leren.

Plak de chip met tape vast, zodat hij niet verschuift.

En als je lang niet meer gesoldeerd hebt, oefen dan even op een oud printje wat tegenwoordig haast overal in zit, zodat je wat vingervlugheid krijgt, want snel solderen is eigenlijk de eerste klap dat een chip blijft overleven.

Soldeer de chip kruisgewijs vast, soldeer nooit op rij en koel de soldeerverbinding onmiddellijk af met een metalen voorwerp (zoals bijv. een schroevendraaier) zodat de warmte afvloeit. Aard je zelf met een polsbandje, waarin een afleidingsweerstand zit die statische ladingen afvoert.
Je zult niet de eerste zijn die een chip opblaast, vanwege de gigantische hoeveelheid kunststoffen in kleding en meubels die statische ladingen bij wrijving veroorzaken, die dodelijk zijn voor chips.

Aard jezelf NOOIT direct, want dat kan zeer gevaarlijk zijn. En zorg dat electrolytische condensatoren ontladen zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2017, 10:30:58 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2017, 20:13:15 »
Hallo,

Enkele maanden geleden  probleem gehad met de zanussi ZTE 285 , valt na een paar min uit ,maar display blijft aan , IC en weerstand vervangen en probleem opgelost  .Gisteren de ZTE 283  ( die onze dochter heeft ) ook uitgevallen ...niets meer op het display ...Ic en weerstand vervangen  en hij doet het weer .Dit moet toch een ontwerpfout zijn ,kan toch niet anders.

groeten,

François

bennie

• 1,208
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2017, 20:30:42 »
dag francois

of het een ontwerpfout is weet ik niet, want het is binnen de specificaties van de fabrikant(zie afbeelding)
dat het voorkomt uit bezuiniging klopt wel denk ik.
in het verleden werd wel 1 van 100 Ohm gebruikt en dat is terug geschroefd naar 47 Ohm(heb ik ergens gelezen)
en nu is de startstroom om de elco's op te laden zo hoog dat de lnk kapot gaat en de weerstand meeneemt
met die weerstand van 100 Ohm halveer je de startstroom en heeft de lnk minder te verduren

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2017, 13:43:24 »
De linkswitchen zijn een zeer goede vervanger van de elektronica die je eerder nodig had om een voeding vanuit het net te verlagen en te stabiliseren en beveiligen. En die ook nog eens haast niets kost.

Het opvallende is dat als ik naar het schema kijk, wat van de datasheet van de LNK komt, dan zie ik voor de aangehangen componenten die de schakeling uiteindelijk compleet moet maken, totaal andere waarden als dat de fabrikant van de LNK aangeeft. En natuurlijk zal een fabrikant niet over dimensioneren, want dat kost geld. Want een wat zwaardere versie kost een paardubbeltjes meer en gaat onder deze deze omstandigheden nooit meer stuk.

Het zal onder laboratorium omstandigheden best wel werken. Maar nu de praktijk.

De gebruiker onderhoudt zijn droger niet voldoende, want het schoonhouden van de filters, waar je zo bij kunt, is vaak niet voldoende. Daardoor lopen temperaturen op, printkaarten zijn stoffig wat vocht aantrekt, allemaal zaken waar elektronica een bloedhekel aan heeft.

Ik sta er zelfs van de kijken dat dat kleine chipje wat LNK heet zelf zijn beveiliging pas bij 155 graden afschakelt.

Maar ik denk zelf dat de grootste boosdoener wel de binnenkomende netvoeding is. Er zit bij de ingang van het snoer in de machine wel een netfilter, maar wat krijgt dat netfilter aangeboden?

Een nette sinusvormige spanning van 230 Volt met een frekwentie van 50 Hertz?

Nou vergeet dat even gauw, want sinds de komst van de vermogenselektronica zo'n 35 jaar geleden is dat bergafwaarts gegaan en is de netvervuiling gigantisch.

Want was het vroeger alleen de thyristor dimmer en de triac die het net vervuilden met hun giga stoorpieken, nu ben je het zelf, of de buren met je zonnepanelen, want de gelijkstroom die daardoor opgewekt wordt, moet in je meterkast wel worden omgezet naar 230 V 50 Hertz om in het net terug te kunnen voeden, Ook allemaal triacs en thyristoren die veel storingspieken veroorzaken. Dan komen er nog eens de windmolens bij, die in wezen nooit exact hetzelfde toerental draaien, dus hier zelfs twee keer omzetting eerst naar gelijkstroom en dan naar 50 Hertz met een hogere spanning. Ook weer met behulp van de nodige storende elektronica.

En ja, er wordt geproduceerd voor een bepaalde levensduur, want de schoorsteen moet, ook bij de fabrikant, wel blijven roken. Daarom zie je ook dat zoveel consumentenelektronica dicht geklikt wordt, zodat een niet ingewijde er nooit meer bij kon omdat je niet weet hem open te krijgen. Want officieel is de printplaat van alle witgoed fabrikanten ook niet reparabel en moet in zijn geheel vervangen worden.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2017, 21:34:11 »
terug problemen met de ZTE 283

de ZTE die bij de dochter  staat , was uitgevallen 2 weken geleden ...niets van display aanduiding !!  dus print eruit en IC en weerstand vervangen en ja hoe deed het weer ...maar binnen de 2 weken terug problemen , valt na een start terug stil ,maar wel met display aanduiding  die dan nul weergeeft !!

Wat ik nu heb , is ongeveer hetzelfde dan onze droogkast hoor  met name de zte 285  ….bij start gaf de display bv een tijd aan van 2:30   en na enkele min  viel de kast stil en de display op  nul …draai schakelaar even op nul gezet , terug op bv kastdroog …startknop gedrukt en we waren weer vertrokken voor een paar minuten !!  om dan weer stil te vallen met display aanduiding nul !!   en na het vervangen van de weerstand en de Ic  deed hij het weer normaal .

De droogtrommel die het nu laat afweten en ja ook weer een zanussi  een zte ((28")), was volledig uitgevallen …dus niets van display aanduiding , na vervangen van de Ic  en weerstand ( had 2 setjes besteld bij ik herstel mijn witgoed zelf ...Christiaan )  deed hij het weer …maar jammer genoeg niet lang ..ik krijg nu hetzelfde als die van ons , maar hij draait minder lang om dan stil te vallen met NUL op het display.

Ik wacht nog tot morgen , kijk nog even op het forum en wil dan toch opnieuw bestellen …

Bestaat er soms ook een totale reset voor deze ondingen !!

Grt,

françois

bennie

• 1,208
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2017, 21:39:30 »
als ik het goed lees is dit dus de 3e droger die je repareert
of is het een gerepareerde die weer de kuren heeft

« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2017, 23:35:52 »
Hallo,

Het is de tweede droger

de éérste is die van ons een ZTE 285  en die blijft het doen ,na stilvallen na enkele minuten ...maar dan met melding Nul op e display

de tweede is die van de dochter een ZTE 285 ...die deed helemaal niets , display gaf Nul aan ...hier heb ik de IC en de weerstand vervangen ..en hij deed het terug ,maar binnen de 2 weken terug een probleem , nu vergelijkbaar met de éérste , valt binnen de 1 a 2 minuten stil ..en geeft NUL op het display.

grt

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2017, 08:38:21 »
probeer het eens met een tijdsgestuurd programma. Want het lijkt er op alsof het meetcircuit via de koolborstels slecht contact maakt en de was als droog gemeten wordt. En einde droogprogramma geeft 0. Meet de weerstand eens over de koolborstel van de trommel en over de koolborstel van het achterlager. Maak de sleepring eens goed schoon met alcohol. En eventueel wat schuurmiddel. Ook aanslag op de meetelectrodes van wasverzachter kan de meting verstoren. Dus trommel reinigen met azijn.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2017, 10:26:27 »
Hallo lampje,

Vandaag zal ik proberen naar de dochter te rijden om het na te zien , wij hebben een 285 en zij een 283 ...volgens mij is het enige verschil de trommel. de 285 een Inox trommel  en de 283 zo'n grijze ( weet niet wat materiaal is dit ) .Ik wist niet dat je voor een tijd programma kon kiezen .Wij kiezen bv sterk droog en display geeft dacht ik 2:25 aan en dan drukken we op start en ze start. Ik heb nu de deur dicht gedaan en inderdaad er staat bij de ronde draaiknop tijd vermeld , display komt dan op 20 te staan en als ik dan druk op start ,dan loopt ze ....dus die bij ons de zte 285 .Ik ga nu even de handleiding downloaden en dit even bezien ....wat dan tijd en temp betreft.

wat je schrijft over de meting ...waar kan ik de borstels op de trommel etc vinden ...moet ik veel demonteren ? en ook bij de andere borstels .je spreekt van de trommel te reinigen met bv azijn .....is dit dan de binnenkant of de buitenkant ? en zou het helpen bij zo'n grijze trommel ? geen idee welk materiaal dit zou zijn.  De sensor die meet , waat zit die ergens ?   enfin veel vragen ,maar volgens Christiaan van ik maak mijn witgoed zelf ben je toch een kenner ....die schreef mij >>>Let vooral op de reacties van Lampje en Bennie.

toch nog even vermelden lampje , de 283 die bij de dochter staat , komt van bij mijn moeder en ik ben er zeker van deze was geen 20 keer gebruikt , ze vond een condensatie droger maar niets ...ik ben hem dan na aandringen maar gaan halen en dan heeft hij bij mij ongeveer 6-7 maanden ongebruikt.

groeten en ik zie Je reactie tegemoet

françois

« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2017, 16:08:42 »

Hallo lampje,

Op tijd zou hij het doen , deze functie getest en zelf na een 6 min stopgezet ....bij keuze op tijd begon deze te lopen op 20 en je zag hem dan aftellen.

ik heb ook geprobeerd iest aan de instellingen van het water te doen ..knop 3 en 6 samen indrukken ( stond in de handleiding ) dan de start pauze knop telkens indrukken tot ik 3 horizontale streepjes zag staan , dan terug op knop 3 en 6 drukken om het te bewaren ...jammer genoeg geen resultaat ...de trommel  valt stil binnen de 1 minuut . dan bovenstaande procedure gedaan ...met 1 horizontaal streepje , weer opgeslagen ...geen resultaat.

wat je schrijft over de meting ...waar kan ik de borstels op de trommel etc vinden ...moet ik veel demonteren ? en ook bij de andere borstels .je spreekt van de trommel te reinigen met bv azijn .....is dit dan de binnenkant of de buitenkant ? en zou het helpen bij zo'n grijze trommel ? geen idee welk materiaal dit zou zijn.  De sensor die meet , waat zit die ergens ?   enfin veel vragen ,maar volgens Christiaan van ik maak mijn witgoed zelf ben je toch een kenner ....die schreef mij >>>Let vooral op de reacties van Lampje en Bennie.

grt

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2017, 16:37:38 »

Hallo François

Voor een goed advies zou je de productnummers moeten vermelden, dan kunnen we precies zien welk onderdeel gemonteerd is.

Van de metalen trommel weet ik het zeker, daar is de trommel de ene electrode en de ribben in de trommel zijn de andere electrodes. Het wasgoed ligt tijdens de omkeer van draairichting even stil en dan wordt de geleiding van het wasgoed gemeten. Is het wasgoed droog dan is de weerstand hoog en dan gaat het programma naar het einde. De ingang van de electronica meet de weerstand t.o.v. aarde. Men dacht eerst dat de kogellagers of het glijlager deze aarding voldoende doorgaf, maar dat is niet waar en men heeft als extra over de lagering heen een koolborstel op de as geplaatst. Maar ja wat vettigheid van het lager en je koolborstel zuigt zich vol met vet en het contact is weg. Dus deze omgeving even ontvetten en evt. schuren. En meten of de aarding wel goed is (0 Ohm) Volgens de exploded view zit de meetborstel aan de rechterzijde. Helaas kan ik niet goed zien waaraan hij bevestigd is. Maar de rechter zijwand moet er misschien uit nadat je het bovendeksel verwijderd hebt. Maar waarschijnlijk kun je er van bovenaf wel bij. De ribben zijn geisoleerd van de trommel en aan de buitenkant van de trommel zit een band waarop de borstel loopt. Ook deze schoon en vetvrij maken en eventueel met staalwol of iets dergelijks licht opschuren en de overgangsweerstand meten

Wasverzachter heeft de nare eigenschap een film in de trommel achter te laten die isolerend werkt en meet de electronica een te hoge weerstand.

Beter is het de wasverzachter in het laatste spoelprogramma van de wasmachine te vervangen door twee kopjes azijn, je was blijft net zo zacht, het kost minder en de droger raakt niet meer van slag. Want azijn bindt de kalk aan zich, die de harde was veroorzaakt.

Zelf heb ik dat probleem opgelost door 3 handdoeken te drenken in pure azijn en een koud tijdprogramma zoals bijv. luchten te laten lopen met de natte lappen. Wordt de trommel mooi schoon van binnen en de vette laag op ribben en trommel afgebroken.

Hoe het bij een grijze trommel zit weet ik eerlijk gezegd niet, want kunststof geleidt niet, vaak zijn er dan binnen aan de binnenkant van de trommel twee platen aangebracht die als electrode dienen.

Of een trommel vaak of weinig gebruikt wordt zegt eigenlijk weinig, want bij techniek is het nog altijd zo, dat "rust roest"

Dit is mijn verklaring richting vochtmeting, maar je hebt wel de LNK met weerstand vervangen, maar een hik in de voeding kan ook nog een probleem veroorzaken. De capaciteit van elco's wil nog wel eens teruglopen in een aantal jaren. Dat kan er ook voor zorgen dat er van die rare onverklaarbare fouten ontstaan en de machine weer terugspringt naar de beginstand. Dus ik zou de elco's ook vervangen als je toch de print er uit hebt, deze kosten haast niets en de ellende kan groot zijn. Ik heb weken in de badkamer "gewoond" voor ik er achter kwam dat een elco de boosdoener was.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2017, 16:48:05 »
Als ik het dus goed begrijp blijft de trommel in de tijdstand wel functioneren en in de automatische stand niet.

Dan moeten we ons echt gaan concentreren op het meetsysteem.

Je zou de aansluiting van de meetborstel via een weersstand van ca 8 kilo ohm aan aarde kunnen leggen.

Dat is de weerstand die ik gemeten heb van mijn wasgoed dat goed gecentrifugeerd was. Dus zou dan ook de machine moeten blijven lopen. Blijft hij dan een langere tijd lopen dan weet je waar je het zoeken moet. Ook is er nog een diagnostische test die de electronica test, maar nu eerst even dit.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2017, 20:37:20 »
Hier zie je wat printshots over de plaats van de aardingsborstel aan de achterzijde en de meetborstel, volgens het manual te bereiken via de bovenkant gemonteerd rechts aan de voorzijde.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2017, 20:57:42 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2017, 20:53:56 »
Meetborstel
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,208
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2017, 22:35:39 »

Van de metalen trommel weet ik het zeker, daar is de trommel de ene electrode en de ribben in de trommel zijn de andere electrodes. Het wasgoed ligt tijdens de omkeer van draairichting even stil en dan wordt de geleiding van het wasgoed gemeten. Is het wasgoed droog dan is de weerstand hoog en dan gaat het programma naar het einde. De ingang van de electronica meet de weerstand t.o.v. aarde.

het komt ook wel voor dat de droger tussen de voorste en achterste helft van de trommel meet
maar om te zien hoe het bij de droger van je dochter zit zijn we de gegevens van het typeplaatje uit de deurrand nodig
de binnenkant van de trommel ontvetten kan geen kwaad en is meestal de oplossing van "te snel klaar"
als de droger geen weerstand meer meet denkt hij dat hij klaar is

« Reactie #22 Gepost op: 31 oktober 2017, 10:40:22 »
Hallo Lampje en Bennie,

dank voor de snelle reactie , ik zal het gaan nazien en zeker de nummers dan doorgeven .  de borstel op de trommel die heb ik al zien zitten als het bovendeksel van de droogkast weghaalde , ik dacht dat die diende om je te vrijwaren als je het wasgoed uit te kast zou nemen ,tegen prikjes !!  statisch gedoe.En inderdaad volgens de korte test die ik deed, blijft hij draaien op tijd ,op automatisch binnen de minuut stop hij !!

grt,

françois

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 31 oktober 2017, 11:00:39 »
Nee, dat is juist de meetborstel, het afgeleiden naar aarde van statische ladingen gebeurt door de aardingsborstel, aan de as aan de achterzijde. Niet alleen voor jouw bescherming maar ook ter bescherming van de electronica, die deze meting moet verwerken. Statische ladingen kunnen oplopen tot duizenden volts en daar kunnen de fijne chipjes slecht tegen. Vandaar dat ik ook altijd adviseer, om bij het werken met printjes, jezelf altijd met een speciaal polsbandje te aarden.

Wat de meting betreft moeten we ons dan concenteren op het metingcircuit.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #24 Gepost op: 31 oktober 2017, 20:09:51 »
Hallo,

zanussi ZTE283  type  P542767   Snr 04983275   Prod Nr  916  096  578  03

omdat ik alleen was en de machine niet van de wasmachine kon tillen ,kon ik volgende toch vaststellen ( trapladder geplaatst naast machine en deksel weggenomen ) Wat ik niet wist !! ...de trommel bestaat uit 2 gescheiden gedeeltes , laat ons maar noemen voorkant en achterkant , dan zijn deze gescheiden aan elkaar gemaakt door inwendig en uitwendig met een kunsstof band .

als ik meet aan de koolborstel aansluiting  ( blauwe draad even weggenomen ) meet ik een overgang van ongeveer 3K Ohm  naar het voorgedeelte van de trommel ( dus contact overgang )  Naar het achterste gedeelte meet ik niets ,dit omdat de beide helften gescheiden zijn . Als ik een zeer vochtige badhanddoek in de trommel steek , Ja dan meet ik wel contact tussen beide trommel gedeeltes.  dan terug blauwe draag aan de koolborstel aangesloten . Aansluiting koolborstel naar frame , dus naar de massa is oneindig  de achterkant trommel geeft wel  1 K naar de massa  en dus de voorkant trommel Niet. Als ik dan op dit moment een natte handdoek in de trommel steek meet ik wel een 100K naar de aarding , dus het frame van de machine.

dan heb ik ook het volgende gedaan ...meter aan de blauwe draad , dus de koolborstel en de handdoek in de trommel ...trommel voor een 14 K  en achtergedeelte 38 K  ...deze zullen afhankelijk zijn van hoe nat of vochtig de handdoek is.
Ik heb ook het volgende gedaan , de vinnen die in de trommel zitten , zijn geschroefd  en vastgezet  , de schroeven zijn langs de buitenkant van de trommel geplaatst , onder deze schroeven heb ik 2 weerstandjes van 2,2 K ( dan waren ze lang genoeg ) geplaatst  en zodoende waren de 2 trommel helften met elkaar verbonden , wel met 4,4 k weerstand ....dan de droogkast gestart en geen pos. resultaat , kast valt binnen 1 minuut stil .

grt

« Reactie #25 Gepost op: 31 oktober 2017, 20:11:53 »
Foto   2 trommel helften verbonden met weerstand  en  de koolborstel die de voorste helft van de trommel raakt

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 31 oktober 2017, 20:31:29 »
Haal de aansluiting op de print eens los en zet daar een weerstand van een 8 K overheen op de ingang van de vochtmeting.

Ik heb het vermoeden dat de geleiding van je meting vaker slecht contact maakt. Het moet echt laagohmig zijn en ook continue, omdat de meting alleen plaats vindt tijdens stilstand.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het deel wat de meting doet op de print defect is. Maar dat zou je moeten testen via de simulatiemode

zie https://www.how-to-repair.com/help/tumble-dryer-fault-code-errors-aeg-electrolux-zanussi-etc/
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2017, 20:42:05 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,208
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 31 oktober 2017, 21:27:43 »
heb je al geprobeert de koolborstel aan de achterkant te overbruggen?
dit is namelijk ook een zwak punt wat stof en vettigheid betreft
de aarding van het netfilter gaat rechtstreeks naar de printplaat en er gaat er 1 van de printplaat naar de koolborstel voorop de trommel
dit is je totale circuit

« Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2017, 23:34:12 »
Hoi,

morgen of overmorgen weer aan de slag hé

met het plaatsen van de 8 K Ohm ...bedoel je dan deze plaatsen tussen J12-1  en J12-12     ?   of kan ik ook aan de blauwe draad die aangesloten is aan de klem van de koolborstel daar de 8 K cia een snoertje met kroko klemmetje aan de massa leggen?      dan zou de kast moeten blijven draaien ,als ik het goed voorheb .
Zal ook dat wat foutcodes betreft even nazien .....verder ook met azijn op een doekje , de trommel waar de borstel over sleept invrijven /zuiver maken.
enfin zo blijven we bezig ,leren we wat bij en hopelijk geraken wij er uit . Blijkt dat witgoed repareren en zonder schema's  toch wat anders is dan wat ik vroeger deed ,nu ben ik op pensioen  ( technische dienst GM ...Herstellen Hammond Orgels bij Hammond zelf ...en een 35jaar als technieker op de weg o.a.  grafische sector bij Kodak )

grt

« Reactie #29 Gepost op: 31 oktober 2017, 23:36:10 »
Hallo,

Ga ik zeker proberen nazien

met dank

françois

bennie

• 1,208
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 1 november 2017, 06:07:51 »
wat lampje bedoeld is dat je het hele meetcircuit afkoppelt en vervangt voor een weerstand van 8 K-Ohm
zie afbeelding

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 1 november 2017, 09:36:52 »
Net wat je zegt, zou je in eerste instantie de naar de print gaande draad via de weerstand aan aarde kunnen leggen, omdat het wat moeilijk is om de weerstand aan de print te bevestigen. Hiermee sluit je dan uit de rottige overgangen via de twee koolborstels, die toch wel de eerste oorzaak zijn van de rottigheid. Maar ook zou de printaansluiting nog problemen kunnen geven, dus deze ook even ontvetten.
« Laatst bewerkt op: 1 november 2017, 14:16:57 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #32 Gepost op: 1 november 2017, 15:58:22 »
Hallo Lampje en Bennie,

De kast doet het weer, maar toch weer een vreemde wending . dus ik vandaag weer naar de dochter .. stekker in het stopcontact , bovenkant lag nog open ...met een snoertje met  krokodillen klemmetje ,aangesloten op het koper draadje van de koolborstel ,een weerstand van een 8 K ( iets meer 8,9k )  aan de massa gelegd ...kast gestart zonder wasgoed en hij deed het , bleef draaien ,ook als ik kort even de weerstand afkoppelde ,na een 2-3 min zelf uitgezet .Dan met een doekje ,goed in de azijn gedrengd  , de binnenkant van de trommel volledig gepoetst en ook de buitenkant van de trommel ,waar dan de koolborstel over wrijft . Dan badhanddoek goed natgemaakt , uitgewrongen ...in de kast en starten maar ......en hij deed het ( gekozen voor kastdroog ) na een 10 min. was de aanduiding op 2 , dan op 1 en werd het water weggepompt ,dan op 0 en ze viel stil,m.a.w. zoals het normaal in zijn werk gaat.

enfin ..we gaan afwachten wanneer de volgende was uit de wasmachine in de droogkast gaat !!  ik laat zeker nog wat weten. Ondertussen bedankt voor de tips en opvolging .

grt.

françois

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 1 november 2017, 16:12:00 »
François,

dat is mooi om te horen, zaten we toch in de goede richting.

Nu is het zaak om de wasverzachter uit te bannen en alleen twee koppen azijn in het laatste spoelwater van de wasmachine toe te voegen en dan reinigt de was zelf de trommel van de droger.

Want de vette laag, was dus echt de oorzaak van de ellende. Maar kijk ook nog even naar de koolborstel van het achterlager. Want die heb ik in jouw verhaal niet gehoord.

Dat de machine er niet mee stopt als je de weerstand kortstondig loslaat, klopt. Want er wordt alleen maar gemeten in rust, als de draairichting even wordt gewisseld, om te voorkomen dat het wasgoed er als een "worst" uitkomt.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #34 Gepost op: 1 november 2017, 22:48:13 »
Hallo Techneuten,

bedankt voor de opvolging en we wachten af naar het verdere verloop ...en inderdaad, Jullie zaten zeker op het goede spoor !!  de koolborstel achteraan heb ik nog niet nagezien ,dit omdat de droogkast op de wasmachine stond en de dochter was bij mij thuis , dus alleen tillen is niet te doen , ben niet meer van de jongste hé  en ook je hebt er geen pak aan om het zo maar vast te nemen  ...maar ik denk dat het wel goed zal zijn ,omdat ik bijna 0 Ohm meet tussen de mantel van de achterste trommel en het frame , dus de aarding.

Groeten uit Wenduine

françois

bennie

• 1,208
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 1 november 2017, 23:02:26 »
dan mag je er wel vanuit gaan dat die aarding/koolborstel aan de achterkant in orde is
in ieder geval fijn om te horen dat het probleem verholpen is
soms is de oplossing heel eenvoudig