Zanussi ZTE-170 wasdroger blaast niet

Zanussi ZTE-170 wasdroger blaast niet
« Gepost op: 26 oktober 2017, 21:09:10 »
Hallo,

Mijn Zanussi ZTE-170 heeft een probleem, 9 van de 10 keer komt deze in een foutmelding waarbij het power LED rood knippert en er een piepsignaal is. Uiteraard eerst gezocht op het forum, wel een vergelijkbaar probleem tegen gekomen maar het is mij niet helemaal duidelijk wat ik er aan kan doen. Ik heb de kap er even afgehaald en droogprogramma gestart, de trommel draait een heel klein beetje, en geeft om de zoveel seconden een brom geluid van de motor, maar echt draaien wil de trommel niet. Met de hand is deze redelijk eenvoudig wel te bewegen.

Front ook proberen los te halen maar voordat ik met een berg losse onderdelen zit leek het mij verstandig hier eerst advies in te winnen over een mogelijke oorzaak en oplossing. Wie kan mij helpen?

Dank,

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
Re: Zanussi ZTE-170 wasdroger blaast niet
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2017, 22:24:14 »
zit er toevallig ook een ritme in het piepsignaal, bijv. 5 piepjes-pauze-5 piepjes enz.
het is in ieder geval een motorprobleem, omdat je hem met de hand wel kan draaien
normaal zou ik denken dat de aanloopcondensator aan zn eind is, maar je zegt dat hij 9 van de 10 keer dit probleem geeft
doet hij af en toe wel een volledig programma?
als de motor bromt, probeer hem dan eens een zetje te geven
LAAT JE NIET VERRASSEN DOOR EEN DRAAIENDE TROMMELdraait hij dan wel dan is het de aanloopcondensator, zo niet dan denk ik dat het relais op de printplaat vervangen moet worden
mogen we de gegevens uit de deurrand nog van je

« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2017, 19:14:26 »
Dank voor je reactie Bennie. Eergisteren hielp het niet om de trommel een zetje te geven. Zojuist nog eens eerst leeg een programma gestart en nu draaide de trommel wel, vervolgens een paar handdoeken toegevoegd, eens zien wat het resultaat is, komt de droger weer met een foutmelding dan zal ik ook even beter luisteren naar het piepsignaal.

Gegevens uit de deurrand:
Zanussie ZTE 170
Type: P542655
Prod no: 916 093 948 | 01
Ser no: 92674419

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2017, 20:07:51 »
ik wacht even af

« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2017, 22:13:23 »
Programma met de 2 handdoeken ging nu zonder problemen... Even nieuwe was draaien dan probeer ik het nog eens met een wat zwaardere belading in de droger.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2017, 23:23:45 »
dan vermoed ik wel dat het aan de aanloopcondensator ligt, de naam zegt het al
de motor zelf gebruikt niet zoveel stroom en de extra power om te starten haalt hij uit de condensator die tevens gebruikt word om de motor linksom of rechtsom te laten draaien.
een lichte trommel in beweging brengen kost niet zoveel energie dan wanneer je een zware trommel in beweging moet brengen
de aanloopcondensator vind je aan de rechterzijde onderin bij de motor

in dit filmpje kan je zien hoe je de zijkant demonteerd
https://www.youtube.com/watch?v=plVN4ssa138

ik heb ook een tekening van de behuizing bijgevoegd en een afbeelding van de aanloopcondensator
maar test hem eerst nog eens met een volle trommel, geeft hij dan weer een storing met 5 piepjes dan kan je er van uit gaan dat de aanloopcondensator te zwak is geworden

« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2017, 12:02:42 »
Met zwaardere belading kwam de trommel inderdaad niet in beweging, klein zetje gegeven en toen is het droogprogramma zonder fouten doorgelopen.

Ik zal de aanloopcondensator gaan vervangen, dit type nummer lijkt mij de juiste? Condensator (8uF) wasdroger 1250020334

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2017, 13:30:48 »
dat is inderdaad de goede(originele)
je kan nog even googlen met het artikelnummer om een betere prijs te zoeken
maar na vervanging zal de droger wel weer doen

« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2017, 08:03:51 »
Bedankt, ik laat nog even weten hoe het afloopt!

« Reactie #9 Gepost op: 1 november 2017, 12:10:26 »
Aanloopcondensator vervangen en met redelijke belading heeft de droger het programma zonder fouten afgemaakt!

Hartelijk dank voor je hulp bennie! :)

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 1 november 2017, 22:17:02 »
graag gedaan en fijn om te horen dat hij weer doet