Whirlpool AWZ8377 spontaan mee gestopt

Whirlpool AWZ8377 spontaan mee gestopt
« Gepost op: 29 januari 2018, 16:04:15 »
Aangezien onze Whirlpool droger AWZ8377 er spontaan mee gestopt was (geen display,wel netspanning) kwam ik er achter door deze site dat de (LNK304PN) omvormer stuk is gegaan.
De omvormer LNK304PN (U3) besteld en op advies ook de veiligheidsweerstand R47 (voor een iets hogere,dus 33ohm) besteld. Aangezien de inductor (L1) ook stuk/lek was heb ik deze ook erbij besteld.
Deze 3 onderdeeltjes (met kniptangetje,fluxpen,tinzuiger) heb ik besteld en de dagen erna rustig in gesoldeerd (aardig geduld hebben met de af fabriek dikke soldeerklodders.)
Alles gemonteerd en drogen maar weer!!!
Echter....is na 1 droogbeurtje een 10A-250VAC relais door gebrand. (kwart van het relais weg...)
Zo te zien op de printplaat zit deze niet in verbinding met wat ik vervangen heb.

Nu is mijn vraag...als ik dit relais vervang (of alle 3,staan naast elkaar) is er dan kans dat de droger gaat werken of is dit totaal een kansloze missie???

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
Re: Whirlpool AWZ8377 spontaan mee gestopt
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2018, 18:10:55 »
Is hij aan de kant van de spoel verbrand of aan de kant van de contacten?
Het lijkt me toeval.
Let wel op de spoel spanning als je nieuwe relais besteld.
Maakmijnwitgoed heeft alleen 12 volt.
Er bestaan namelijk ook 9 en 6 volt relais.
Kan je een paar foto's op internet plaatsen en de link hier?
Ik ben namelijk wel benieuwd.

« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2018, 22:43:33 »
Hallo Bennie,
Ik heb het geprobeerd maar ik ben niet zo technisch (en handig dus...)om de foto's via een link hier op te krijgen helaas....
Maar het relais is aan de dekselzijde goed verbrand (duidelijk begonnen aan de korte zijde en zo ook de bovenkant,tekst is half verbrand en niet te lezen)
Printplaat is ook wat zwart geblakerd maar dat kon ik er redelijk af krijgen.
Met jou informatie ga ik de verbrande 12V relais vervangen en hopen op een wonder...

En anders hoop ik dat iemand mij kan helpen met een goede 2e hands!!!
Groet Chris.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2018, 22:45:19 »
dag chris

je zet een foto op je computer
met https://postimages.org/ kan je een foto uploaden(uit je map uitzoeken)
hier komt dan een linkje onder te staan die je weer in je bericht zet
als het lukt graag foto's van beide kanten van de printplaat
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 22:47:48 door bennie »

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2018, 23:26:49 »
In theorie zou het kunnen dat er in de stuurkring van het relais een slecht contact zou zitten, dat het relais heel vaak zou hebben laten schakelen. Maar zoals ik zei, dat is theorie. Het lijkt mij ook een toevalstreffer. Waarschijnlijk van het zwaarste verwarmingselement. Ik zou het gewoon uitproberen door het relais te vernieuwen, want grote kans dat dit alleen de oorzaak is en eenvoudiger kun je niet zeker worden van je zaak. Want een relais kost haast niets, daar koop je nog geen biertje voor in de kroeg. En zeker ook geen (2e hands) wasdroger. Googel maar eens op het typenummer van het relais dan kun je zien of deze bij maak mijn witgoed eenvoudig te bestellen zijn. Is het 12 volt ( het meest waarschijnlijk) dan is daar wel een passende te vinden.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 23:30:26 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2018, 21:17:25 »
het verbrandde deel zit in ieder geval aan de kant van de schakelcontacten.
daar waar de 230 volt overheen gaat.
en heeft dus niets met de sturing te maken .

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2018, 21:23:10 »
Ja, de schade is groter als ik dacht. De  halve print zit onder het roet, dat moet heel goed worden schoongemaakt.

Vanaf de foto kan ik slecht beoordelen hoe diep de verbranding is. Of is het oppervlakkig dat het met een kwast gedrenkt in alcohol schoongemaakt kan worden.

Hoe het met de LNK gesteld is weet ik niet daar nog graag een close up van met goed licht. Volgens mij is de inductor weer lekkend.
De schade aan de achterzijde valt me reuze mee, wel is opvallend dat het contact zichtbaar heet is geweest, dus waarschijnlijk de oorzaak van het probleem.

Welke kabel zat er aan de plug J2 of J4? Was dat de verwarming? Ik ben nog niet achter de functie van dit relais. Is er een relaisnummer te ontdekken?

Ja wat is wijsheid een nieuwe kaart of deze proberen op te lappen?

Ik zou je wel willen adviseren om alle relais los te solderen, zodat je de kaart in ieder geval goed schoon kunt maken. Want koolstof kan hele rare problemen veroorzaken. En de verbindingen minitieus inspecteren en door solderen
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2018, 22:07:42 »
Het is net zo als Bennie zegt, het probleem is waarschijnlijk begonnen in het sterkstroomcircuit.

zie https://photos.app.goo.gl/AVI7TCo6BL0pcn4E2

Maar het merkwaardige is dat de brand is ontstaan in de buurt van het rustcontact wat niet stroomvoerend is. Maar duidelijk is te zien dat dit de enige pen is die behoorlijk heet is geweest.

Het lijkt er op dat er een vlamboog is blijven bestaan nadat het relais afgevallen is. Het maakkontakt lijkt mij ook niet helemaal jofel gesoldeerd. Dus bij revisie even goede aandacht voor de omcirkelde punten.

Ook de L naast C17 C18 ziet er niet gezond uit, is deze vervangen geweest?

« Laatst bewerkt op: 30 januari 2018, 22:11:03 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2018, 23:36:47 »
In de schaduw van L1 zie ik iets en aan de onderste soldering zie ik wat drab, kan dat elektrolyt uit de elco zijn?

Aan de LNK zie ik niets, deze zou je kunnen meten met een ohmmeter de eenzame poot samen met de kruislingse poot die moet hoogohmig zijn. (tussen drain en source)
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2018, 23:38:31 »
Info voor lampje,
De LNK had ik al vervangen (ziet er goed uit,geen zwarte spikkels/lekkage) net zoals de inductor (ziet er goed uit,niet gezwollen/pur achtige substantie).
Relaisnummer? Geen idee,maar zijn precies dezelfde als die andere 2!
De omcirkelde punten zijn de punten van de 3 relais waar ik niet aan heb gezeten!
En idd...1 puntje van het verbrande relais heeft het idd erg warm gehad,alleen zit er geen aansluiting op de J4,wel op de J2 en die 3 witte draden gaan naar beneden maar kan niet zien precies waar naar toe.
De L waar je het over hebt (denk ik) is volgens mij de L1 van de inductor en die heb ik idd vervangen, alleen is deze dikker (zo gekregen/besteld) dan de fabriek er standaard opzet.

Ik ga het relais vervangen en de printplaat proberen schoon te maken, en vooral mijn vingers kruisen!!!

Al wel gezocht naar een ander (geen nieuwe!) Printplaatje maar dat valt niet mee op internet....

Groet Chris.

« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2018, 23:43:12 »
Het linker pootje van de L1 is schoon,het rechter pootje is idd wat "bruinig" maar dat is gekomen met solderen,mss wat van de flux-pen.

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2018, 23:51:11 »
OK

Je zou ook even bij deze bedrijfjes kunnen kijken zij leveren soms ook ruilspullen gereviseerd of repareren ze voor een schappelijke prijs

Printplaatreparateur de witgoeddokter
Printplaatreparateur de witgoedmonteur
Printplaatreparateur Euromax
Printplaatreparateur Smallrepairs
Printplaatreparateur Witgoedmonteur
Printplaatreparateur YouFixIt

De cirkels die ik gezet heb geven aan dat de ervaring heeft geleerd dat deze punten extra aandacht nodig hebben, de vaste maakkontacten geven eigenlijk altijd het probleem.

Ik was geinteresseerd in het nummer van het relais want ik heb een tekening op de kop getikt die wel niet exact jouw machine is maar qua serie dicht in de buurt zit en denk intussen dat dit een van de twee relais van de aandrijfmotor is. Dat verklaart voor mij meer, omdat een inductieve belasting veel meer last heeft van vonkvorming.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2018, 23:56:51 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2018, 21:22:20 »
Info voor lampje,

alleen zit er geen aansluiting op de J4,wel op de J2 en die 3 witte draden gaan naar beneden maar kan niet zien precies waar naar toe.

Groet Chris.

https://photos.app.goo.gl/Hq47LAGMp505Iqd83

J2 zit volgens deze tekening aan de motor en worden gevoed door de relais K2 en K3.

Om uit te sluiten dat de motor en zijn startcondensator een oorzaak zouden kunnen zijn, zou ik de trommel volladen en de motor met een vreemde voeding aansluiten en de stroom eens meten. Met de voeding aan de ene kant op klem 1 van de motor en wisselend met klem 2 of 4 voor de verschillende draairichting. Door een slechte elco zou de motor niet op het juiste toerental kunnen komen waardoor de stroom te hoog blijft.

Kun je gelijk controleren of de trommel niet te zwaar loopt.

« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 21:37:32 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2018, 10:41:01 »
Hallo heren,
Gisteren een relais gehaald en er op gesoldeerd.
Eerst goed de printplaat schoongemaakt met alcohol en het relais gemonteerd.
Het solderen met "enkele" pootjes gaat veel beter dan die "enkele" pootjes die met meerdere in verbinding staat (grote soldeer plek).
Het enige is dat 1 aansluiting op de plaat (door de verbrande relais pootje) zeer lastig te solderen was omdat die "ring" weg was....
Terwijl ik dit bericht maak is de droger al 50minuten aan het draaien en moet nog 10minuten....ik ga wel om de 10minuten even kijken en ruiken of er niks aan de hand is! :)
Ik hoop dat het gelukt is en dank jullie beide voor het mee denken....Top!!!

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2018, 11:31:41 »
Dat is mooi om te horen Chris.

Als dit slechte contactpunt in de hoofdstroomkring zit, zou ik aan de onderzijde van de print een shuntje maken van geisoleerd koperdraad naar een punt verder op in dezelfde printbaan, wat mechanisch wel sterk is, zoals een andere grote aansluiting van bijv. een weerstand of relais. Want 10 ampere op zo'n baantje, wat ook nog eens twijfelachtig is, dat is vragen om problemen.
En je hebt nu ervaren, wat een slecht contact allemaal uit kan richten.
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2018, 21:24:38 »
graag gedaan , mooi om te horen.