Wasdroger AEG T75848 dood

Wasdroger AEG T75848 dood
« Gepost op: 5 februari 2018, 20:35:41 »
Welk onderdeel van de printplaat is meestal defect indien de droger helemaal dood is. Geen display, geen lampje niets..

https://photos.app.goo.gl/82oYS4gJH7HQ0q9p1
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2018, 20:59:57 door Bert k »

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
Re: Wasdroger AEG T75848 dood
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2018, 21:49:05 »
R76 is nu 47 ohm. vervangen voor 1 van 100 Ohm.
die zwarte chip is waarschijnlijk een lnk304gn, staat er wel op.
vervangen voor hetzelfde type, is ook te koop bij http://www.maakmijnwitgoed.nl/

R76
lnk304gn

« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2018, 22:15:33 »
Ikzelf heb via het stappenplan van ikmaakmijnwitgoed.nl mijn wasdroger (aeg lavatherm 56840L) gerepareerd  ;D.  De printplaat ziet er erg vergelijkbaar uit met die van jouw dus heel grote kans dag dit ook voor jou werkt.

Vraag me wel af of het geen kwaad kan om de weerstand van 47 ohm te vervangen door1 van 100 ohm. Misschien dat iemand anders hier iets meer over kan vertellen. Of kun jij ons hier wat meer info over geven Bennie. Wil er graag wat meer over leren :)

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2018, 22:49:50 »
Het kan geen kwaad

Want dat die weerstand van 47 ohm er uit klapt vind ik eigenlijk niet zo vreemd.

Want als de spanning ingeschakeld wordt krijgt de weerstand zowat de volle spanning voor zijn kiezen, want een condensator is als hij ontladen is gewoon een kortsluiting. Nou heb ik nog niet uitgerekend wat de RC tijd is van dat netwerkje, dat zal waarschijnlijk maar kort zijn, maar de startstroom (hoe kort dan ook) is wel ongeveer 4,9 A en dat voor een weerstand van 3 W. Bij de 100 ohm versie zal die piek dan meer dan gehalveerd zijn (2,3 A)

De inschakeling van de voeding zal hierdoor iets minder snel zijn, maar dan heb ik het over een aantal milliseconden. De achterliggende afvlakcondensator zal er iets langer over doen om aan zijn spanning te komen.

De praktijk heeft meermaals bewezen dat deze modificatie werkt. Wat er op het internet ook over gebruld werd.
Want dat die weerstand van 47ohm er uit klapt vind ik eigenlijk niet zo vreemd.

https://photos.app.goo.gl/V5dXS2ietZlELxH42
Zie het principe schema uit de datasheet de eerste weerstand links is de veiligheidsweerstand en de eerste condensator is leeg dan is de eerste klap een volle stroom vanuit de volle netspanning over 47 ohm in jouw geval.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2018, 23:09:22 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2018, 07:44:19 »
Het kan geen kwaad

Want dat die weerstand van 47 ohm er uit klapt vind ik eigenlijk niet zo vreemd.

Want als de spanning ingeschakeld wordt krijgt de weerstand zowat de volle spanning voor zijn kiezen, want een condensator is als hij ontladen is gewoon een kortsluiting. Nou heb ik nog niet uitgerekend wat de RC tijd is van dat netwerkje, dat zal waarschijnlijk maar kort zijn, maar de startstroom (hoe kort dan ook) is wel ongeveer 4,9 A en dat voor een weerstand van 3 W. Bij de 100 ohm versie zal die piek dan meer dan gehalveerd zijn (2,3 A)

De inschakeling van de voeding zal hierdoor iets minder snel zijn, maar dan heb ik het over een aantal milliseconden. De achterliggende afvlakcondensator zal er iets langer over doen om aan zijn spanning te komen.

De praktijk heeft meermaals bewezen dat deze modificatie werkt. Wat er op het internet ook over gebruld werd.
Want dat die weerstand van 47ohm er uit klapt vind ik eigenlijk niet zo vreemd.

https://photos.app.goo.gl/V5dXS2ietZlELxH42
Zie het principe schema uit de datasheet de eerste weerstand links is de veiligheidsweerstand en de eerste condensator is leeg dan is de eerste klap een volle stroom vanuit de volle netspanning over 47 ohm in jouw geval.

Bedankt voor de uitleg. De droger werkt nu weer naar behoren met de 47 ohm weerstand maar mocht hij nog een keer stuk gaan dan zal ik hem repareren met een 100 ohm versie. Ik was alleen bang dat als ik dat deed ik meer kans zou hebben op een brand bij de droger omdat de veiligheidsweerstand minder snel doorbrand.

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2018, 10:54:46 »
Nee Jesper,
het is net andersom.

Het is meer het kip en het ei verhaal.

De vermogensschakelaar (een Mosfet) in het IC gaat stuk door de inschakelverschijnselen en doordat hij de stroom dan niet meer afknijpt blaast hij de veiligheidsweerstand op.

Als je de weerstand verzwaart, waardoor er minder aanloopstroom gaat lopen is de kans, dat de LNK uitbrandt vele malen kleiner.

Ik heb nog niemand gehoord, die na het verzwaren van de veiligheidsweerstand, ooit nog een uit elkaar gespatte LNK heeft gehad. Want vergeet een ding niet, de LNK kan zeer heet worden onder normale omstandigheden. Er zit inwendig een temperatuurbeveiliging in die pas aanspreekt als de temp boven de 144 graden komt. De veiligheidsweerstand is niet de oorzaak van brand, die is er voor ontworpen, daarom mag je ook geen willekeurige weerstand gebruiken. Maar het is de LNK die in brand vliegt en/of explodeert.

De meeste electronische of elektrische componenten gaan defect door de inschakelverschijnselen. Zelfs een ouderwetse gloeilamp geeft meestal de geest bij het inschakelen.

Zo kan een LNK eruit zien, die gelukkig op tijd de geest geven heeft en rondom liggend stof niet heeft laten exploderen

https://photos.app.goo.gl/VikGrfaRrYPXN6W73

En hier een voorbeeld, wat een slechte soldering van een relais kan doen. Deze is het gevaarlijkste, want de lasvlam die hier ontstaat blijft geleiden en dus doorbranden. De ontwikkelde warmte komt niet meer naar het element, maar naar de printkaart met zijn stoffige omgeving.

https://photos.app.goo.gl/7kiyqOAoyJL5KfNI3

Dus daarom is het zo belangrijk dat duidelijk in de meterkast staat aangegeven op welke groep(en) je witgoed staat te draaien, zodat je bij een klein beginnend brandje op afstand ervan de spanning af kunt zetten. Want rookontwikkeling verspert jou gewoon de weg.

Het brandgevaar ligt bij wasdrogers op de loer. Zeker bij achterstallig onderhoud en de drogers met verwarmingselementen. Dus een rookmelder in de buurt is gewoon noodzaak. Ja, in de badkamer zal dat niet werken, maar op de overloop wel. En laat je niet leiden door verkeerde zuinigheid, want 's nachts wassen en drogen, omdat de stroom goedkoop zou zijn, kan je heel duur komen te staan.

En trouwens wie heeft er de gebruiksaanwijzing gelezen, waarin staat dat je een droger nooit mag stoppen, als je het wasgoed er niet onmiddellijk uithaalt?

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2018, 12:27:43 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje