Siemens TXL 720K

Siemens TXL 720K
« Gepost op: 25 juni 2018, 13:35:05 »
Hallo,
Bij mijn wasdroger was de v-snaar van de trommel gebroken; nieuwe besteld; machine van binnen ontstoft en alles weer in elkaar gezet. Na deze actie wordt het grootste verhittingsspiraal niet meer warm/heet.
Er zit nog een kleinere onder en deze wordt wel warm als ik de keuze "Luchten warm" maak.
Op de voedingsdraden van het grote element meet ik geen stroom op het moment dat het wel zou moeten. Ik ben verder niet in de buurt van de bediening en printplaat geweest maar begin wel te vrezen dat het problem daar ergens zit. Het knopje voor de oververhittingsbeveiliging had ik al geprobeerd, hier meet ik weerstand dus lijkt me goed.
Heeft er iemand nog tips?
Gr. Alex

Lampje

• 869
    • Bekijk profiel
Re: Siemens TXL 720K
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2018, 00:04:27 »
Je zegt het zelf al.

Maak eens een goed foto van de print met goede belichting en plaats die op het net, met een link hier, zodat we goed met name de soldeerzijde kunnen uitvergroten. Hoogstwaarschijnlijk een slecht relais wat met weinig kosten goed te repareren is.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2018, 15:14:15 »
De soldeersels zien er aan de achterkant goed uit, zelfs met een vergrootglas.
Ik had op een duits forum iets gelezen hierover en heb besloten de relais te vervangen. Om een relais te verwijderen moet je 1 voor 1 de 4 pootjes verhitten en het relais iedere keer een stukje omhoog drukken. Bij het eerste relais (de grootste RT134012) ging dit zonder problemen. Bij de 2e (kleinere RY531012) is er een deel van de contactbaan van de printplaat losgekomen. Bij het terugplaatsen van de relais geeft dit problemen om het oogje van de contactbaan over het pennetje van de relais te schuiven. Contactbaan volgen naar een ander punt vanaf de relais en weerstand gemeten. Bij het vierde relais kwam ik erachter dat de 4 kleinere niet allemaal hetzelfde zijn. Werk gestaakt, moet nog een relais bestellen. Ik was natuurlijk wel nieuwsgierig maar na testen bleek het problem niet verholpen te zijn.

Lampje

• 869
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2018, 17:28:19 »
Nee, bij het loshalen van relais moet je een voor een de tin wegzuigen met een tinzuiger of met zuiglitzedraad. Dan is het relais er zo uit te pakken. Zo in het wilde weg maar componenten vervangen heeft weinig zin. Je zult eerst door meten het probleem op moeten sporen. Meet de diverse kringen door, nergens mag er weerstand zijn, 0 ohm dus in de verbindingen en in de clixons. Want iedere verwarming heeft zijn eigen relais en vaak zie je slechte contacten niet met het blote oog, zelfs niet met een loep. En niet alleen relais kunnen het probleem geven, ook de aansluitingen en de beveiligingen.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2018, 20:04:35 »
Jaja, meten=weten, maar als het gaat om contacten die zo niet te zien zijn houdt het voor mij op.
Bedankt voor de soldeertip! Na de vakantie toch maar het laatste relais vervangen. Een nieuwe printplaat vind ik te duur voor zo'n oude machine. Voorlopig is drogen op het balkon een goed alternatief.

Lampje

• 869
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2018, 07:49:34 »
Meten is weten gaat alleen maar op als je ook weet wat je meet ;)

Als je een foto had geplaatst zoals ik gevraagd heb, dan had ik je zo aan kunnen wijzen waar te meten.

Drogen op het balkon is een duurzaam alternatief, maar ooit is er een beslissing genomen, dat dit niet ideaal was, want anders had je geen wasdroger gehad. En de zomers zijn korter dan je denkt. ;)

Met vriendelijke groet,

Lampje