Service menu? Bosch series 8 Warmtepomp droger

Service menu? Bosch series 8 Warmtepomp droger
« Gepost op: 5 augustus 2018, 18:08:23 »
Hallo beste lezers en experts,

Helaas heeft mijn 2 jaar jonge WTW87560NL het bekende euvel dat deze het water niet meer wegpompt (error dat het reservoir volzit blijft terugkomen)

De vlotter blijkt dan "verstopt" of vast te zitten met vezels?

Ik heb het reservoir al meerdere malen met heet water (en een afwastablet) laten weken, maar helaas zonder resultaat.

Nu lees ik dat eigenlijk alle Bosch drogers een servicemenu hebben, maar de knoppen combinaties op het internet werken niet bij mijn type.

Wie kan mij inlichten hoe ik in het servicemenu kom? alvast bedankt!

Met vriendelijk groet,
Robert

Lampje

• 835
    • Bekijk profiel
Re: Service menu? Bosch series 8 Warmtepomp droger
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2018, 21:10:33 »
Het E-nummer is niet helemaal compleet na NL komt nog wat
Het probleem wat hier speelt is dat als gevolg van wasmiddel, wasverzachter en pluizen zich een vette blubber in het geheel gaat vormen en de doorstroming van de pomp ernstig wordt gehinderd. Als er tussen het commando van de vlotter "pompen" niet binnen een 30 seconden voldoende niveau verlaging is, dan denkt de de electronica dat de tank overstort omdat het niveau niet voldoende daalt.

Het is zaak de pomp en de vlotter te reinigen en ook alle compartimenten waar de drab verzameld wordt.

Zorg ervoor dat de machine waterpas staat, eigenlijk is het nog beter dat hij heel iets achterover staat, zodat de pomp op het diepste punt staat.

zie ook:  een video van de nieuwere modellen:
Bosch, Siemens Wärmepumpentrockner-Behälter leeren wird angezeigt, nieuwe modellen

Bosch, Siemens Wärmepumpentrockner Wärmetauscher reinigen

Gebruik geen wasverzachter meer in de wasmachine en doe azijn in het spoelvakje, wordt ook je vochtmeting niet meer verstoord.
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2018, 23:50:29 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2018, 10:57:19 »
Beste Lampje,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik heb het eerste filmpje bekeken en zojuist heb ik de achterzijde losgehaald en de instructies van het filmpje gevolgd, maar tot mijn verbazing was alles netjes schoon....

Op een paar vochtige pluizen die ik heb weggeveegd was alles dus echt schoon.

Alle stekkers en bedrading waren ook in orde.

Kan iets anders dan misschien de oorzaak zijn?

Groeten,
Robert

Lampje

• 835
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2018, 12:38:38 »
Het is een vrij simpel circuit. Bij deze machine is de niveauschakelaar een tweetal electrodes die reageren op het condensvocht. De pomp die inwendig vervuild kan zijn, een verstopte slang naar de afvoercontainer, een pomp die niet aangestuurd wordt vanuit de electronica. Dus meet eens of er spanning op de pomp komt en kijk eens of pomp gaat lopen als je de vlottercontacten doorverbindt. Je kunt het ook testen door in de container ruimte wat water te gooien (0,7 l) dan moet de pomp ook gaan lopen. Maar ook de condensor die niet volgens de voorschriften gespoeld is kan een oorzaak zijn. Is deze condensor wel schoon? Maak eens een foto van de toegang tot de condensor, volgens mij is die ook afgesloten en zul je het service toegangsklepje moeten plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2018, 20:32:49 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje