Sensor doet het niet meer na reparatie printplaat AEG T55640

Sensor doet het niet meer na reparatie printplaat AEG T55640
« Gepost op: 11 september 2017, 10:17:36 »
Model:    AEG Lavatherm T545640
Type:     P502664
Serienr: 95235352

Vorige week gaf mijn 6 jaar oude wasdroger ineens geen enkel teken van leven meer.. Aan de hand van het stappenplan heb ik de printplaat uit de machine verwijderd en heb ik een nieuwe LNK, weerstand en condensator gemonteerd met dezelfde specs als het oude spul. Na terugplaatsen van de print in de droger deden de binnenverlichting en lampjes het weer..  Tot zo ver leek het dus allemaal goed te zijn verlopen....

Als ik wasgoed in de droger doe en een van de automatische programma's selecteer dan geeft de droger binnen enkele minuten aan klaar te zijn met het programma.. Gebruik ik de timer (30 minuten) dan wordt het programma keurig doorlopen..

Ik heb wat dingen doorgemeten/gecontroleerd..
Van aardecontact stekker naar de binnenzijde van de trommel meet ik 0 ohm.
Van de ribben in de trommel naar het bijbehorende stekkertje op de printplaat meet ik ook 0 ohm.
Hiermee heb ik de koolborstel achter aan de trommel en een wasverzachtercoating in de trommel  als mogelijke oorzaak uitgesloten volgens mij...

Het lijkt er op dat ik zelf iets heb gedaan dat dit veroorzaakt. Voorheen nooit problemen ondervonden.
Zou het kunnen dat ik iets beschadigd heb bij het vervangen van de componenten? Ik heb de printplaat nog eens grondig bekeken en zie nergens iets verdachts of beschadigd. Ook mijn soldeerwerk nog eens grondig bekeken en andere soldeerverbindingen nagelopen..

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en waar ik nog naar kan kijken?

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
Re: Sensor doet het niet meer na reparatie printplaat AEG T55640
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2017, 10:54:49 »
Het lijkt er op dat de vochtmeting niet functioneert. Dat is een afgescheiden circuit dat vrij gehouden wordt van aarde .

Leg de koolborstel aansluiting van de onderzijde trommel eens met een weerstand van een kiloohm of 8 tegen aarde.

Lukt dit niet, leg dan deze weerstand aan de ingangen van de printkaart. Want 8  kohm is ongeveer de weerstand die ik gemeten heb bij een gecentrifugeerde natte lading.

Zo kun je lokaliseren of het de electronica is of dat de trommelmeting niet deugt.

Het meten van ohmse weerstand in de trommel kan de ene keer wel verschillen met de andere, juist vanwege een film van wasmiddel/wasverzachter.

Mijn ervaring is intussen: Gebruik geen wasverzachter en doe twee kopjes azijn in het spoelmiddelbakje.

Maar als allereerste zou ik een paar handdoeken drenken in azijn en dan laten roteren in een tijdgestuurd programma zodat trommel en ribben goed gereinigd worden.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Re: Sensor doet het niet meer na reparatie printplaat AEG T55640
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2017, 19:54:42 »
Ik ga de doeken met azijn proberen, dankjewel!
Er gaat hier behoorlijk wat wasverachter doorheen...

Zal hier nog laten weten of dat het probleem heeft opgelost.