Samsung SDC14709 stopt

DaveS

Samsung SDC14709 stopt
« Gepost op: 9 december 2016, 12:58:41 »
Hallo ik heb hier een samsung sdc14709 die na enige tijd er mee stopt.
Hij gaat dan helemaal uit en is ook niet meer aan te krijgen met de aan en uit knop.
Als je de stekker een poosje uit het stopcontact laat dan weer erin dan wil hij wel weer aan maar valt dan weer helemaal uit na enige tijd.
Is er een testprogramma te starten op deze droger of misschien een bekend euvel van deze machine.
Weet zelf even niet waar ik het moet zoeken.

Groet Dave

Knaak

Re: Samsung SDC14709 stopt
« Reactie #1 Gepost op: 9 december 2016, 13:21:57 »
branden er nog wel lampjes als die uit valt

DaveS

« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2016, 14:29:12 »
Nee dan brand er niks meer valt helemaal uit.

Knaak

« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2016, 14:55:42 »
weet niet off bennie mee leest

zit hier ook lnk op deze print

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2016, 15:39:44 »
tuurlijk leest bennie mee  ;D

je moet in ieder geval even op zoek naar een ic-tje het kan een lnk.... zijn of een tny....

plaats anders een paar duidelijke foto's zodat we mee kunnen kijken

DaveS

« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2016, 18:49:29 »
Dankjewel voor jullie antwoord ik zal van de week even een foto maken van de print.

Groet Dave

DaveS

« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2016, 11:30:39 »
Hierbij de foto van de print ik denk dat foto 1 al genoeg zegt wat ik moet vervangen als ik het goed heb.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2016, 12:30:14 »
het is inderdaad de tny wat bij jou het beruchte ic-tje is, hier zit een thermische beveiliging in wat deze klachten veroorzaakt,
en alleen te verhelpen door deze te vervangen
zit de print in hars gegoten of in zachte silliconen want dat moet wel verwijdert worden rondom het ic-tje
het is ook verstandig om dan gelijk de veiligheidsweerstand te vervangen door een stapje hoger
anders loop je kans dat je later deze reparatie nog een keer moet doen

HaZee

• 194
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2016, 12:59:00 »
Kan je de dikke weerstanden (bovenaan foto 1) doormeten wat de waarde is?
Mogelijk meet één van beiden oneindig, de andere zou het sowieso moeten doen.

Check daarnaast ook de zekering (onderin op foto 2) en ik vermoed dat er nog een veiligheidsweerstand of een inductor op de printplaat zit die je even zou moeten controleren. Bruine ding, bijna naast één van de 2 blauwe rechthoekige componenten (als foto 1 wat ruimer was geweest dan had het rechtsboven de 3 zwarte blokjes gestaan).
« Laatst bewerkt op: 14 december 2016, 13:04:31 door HaZee »

DaveS

« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2016, 13:26:43 »
Dankje ik zal morgen de boel eens gaan meten en laat het dan even weten.

DaveS

« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2016, 13:29:27 »
Bennie het is zachte siliconen ik ben al aan het peuteren geweest morgen zal ik de print even helemaal los snijden zodat ik hem uit de houder kan halen om te kunnen solderen.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2016, 15:45:58 »
dat maakt het al een stuk makkelijker

DaveS

« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2016, 13:12:14 »
Nou de zachte siliconen lijkt makkelijk maar als je de rand rond de print los snijd dan krijg je hem er nog niet uit.
Ik heb uiteindelijk aan de andere kant een luikje gemaakt in het plastic en zo de tny vervangen en de droger doet het weer als een nieuwe. Dus probleem opgelost super bedankt voor de support.

Groet Dave

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2016, 16:19:44 »
Hartstikke mooi. Fijn dat hij weer doet

« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2016, 08:35:52 »
Beste,

Ik heb hetzelfde probleem en denk dat hetzelfde onderdeel defect is nl de tny.
Kunnen jullie mij zeggen welk onderdeelnummer(partnummer) dit juist is zodat ik het ook kan bestellen.
Jullie tips zijn in ieder geval fantastisch...zo vermijd je dure herstelkosten..

mvg,

Erik 8)

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2016, 09:30:49 »
heb je ook exact dezelfde droger , maak anders een duidelijke foto van je printplaat en plaats hem ergens op het internet ,en hier de link.
dan kunnen we meekijken, het gaat om een zwart blokje met 7 pootjes

« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2016, 12:23:44 »
Ok, zit nu op mijn werk. Ik stuur vanavond de foto door.
Alvast bedankt voor de snelle reply.

HaZee

• 194
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 21 december 2016, 17:32:03 »
Check vooral goed het typenummer van het IC-tje. Zelfs van de TNY-ic-tjes zijn er diverse uitvoeringen (dit zijn de meest voorkomende in witgoed), maar die zijn in principe niet onderling uitwisselbaar!

Maak aub foto's van de hele plaat en daarnaast closeups van het betreffende IC-tje en de weerstanden.

Probeer de foto('s) onder zo goed mogelijke lichtomstandigheden te maken, zodat evt. kleurcodes ook goed te zien zijn (daarmee kan je de waarde achterhalen).

Foto's kan je overigens heel erg eenvoudig delen via http://photos.google.com/

« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2016, 23:44:11 »
https://goo.gl/photos/qnmFCYmccezUX9LZ6

Hier de beloofde link met foto's van de PCB. Heb ook al de was weggehaald langs boven en ik heb ook onderaan een stuk plastic moeten weghalen zoals DaveS want anders geraak je niet aan de printbanen. De TNY heb ik al verwijderd en ondertussen al besteld. Hopelijk is dit de oplossing voor de fout..... Ik heb reeds het volledige testprogramma van de technical manual doorlopen en de rest is blijkbaar ok. De foutmelding is identiek aan deze van DaveS. Ik hou jullie op de hoogte als ik het onderdeel heb gekregen.

HaZee

• 194
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2016, 23:52:46 »
De TNY is inderdaad overleden. Vlak eronder zitten 2 geblakerde plekken. Die moet je ook vervangen!
Ik gok dat dit de veiligheidsweerstand is en een diode van het type 1n4001 (of 1n4007). De weerstand lijkt mij wel vreemd. Ik kom nl. op de kleuren goud bruin rood rood en dat kan alleen maar 220 Ohm zijn. Kan je die eens doormeten?

Overigens, ook al meet die nog een waarde; toch vervangen omdat deze als een zekering werkt en een flinke klap heeft gehad!

« Reactie #20 Gepost op: 22 december 2016, 00:22:37 »
Weerstand gemeten en is inderdaad 220ohm. Zou dit de beveiligsweerstand kunnen zijn? Is het niet gevaarlijk om een hogere waarde te plaatsen zoals wordt aangeraden? Diode ook gemeten en is ok.

HaZee

• 194
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 22 december 2016, 01:50:54 »
Bij nader inzien, ik denk dat de veiligheidsweerstand één van de blauwe weerstanden is. Meet die aub ook allemaal even door (en doe dan ook maar die rood/bruine).

De beide geblakerde componenten zou ik uit voorzorg overigens ook vervangen door dezelfde waarde. Ze zijn duidelijk te heet geweest!

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 22 december 2016, 07:25:47 »
die rode weerstand is 47 ohm (goud/zwart/violet/geel) en dat zou de veiligheidsweerstand kunnen zijn
was de machine compleet dood of elke keer eventjes dood
in het eerste geval is vaak de veiligheidsweerstand ook opgeblazen
in het 2e geval is de weerstand nog heel

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 22 december 2016, 11:41:27 »
wat betreft

Is het niet gevaarlijk om een hogere waarde te plaatsen zoals wordt aangeraden?

deze uitleg heb ik van lampje gekregen

Want dat die weerstand van 47ohm er uit klapt vind ik eigenlijk niet zo vreemd.

Want als de spanning ingeschakeld wordt krijgt de weerstand zowat de volle spanning voor zijn kiezen, want een condensator is als hij ontladen is gewoon een kortsluiting. Nou heb ik nog niet uitgerekend wat de RC tijd is van dat netwerkje, dat zal waarschijnlijk maar kort zijn, maar de startstroom (hoe kort dan ook) is wel ongeveer 4,9 A en dat voor een weerstand van 3 W. Bij de 100 ohm versie zal die piek dan meer dan gehalveerd zijn (2,3 A)

HaZee

• 194
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2016, 13:05:38 »
Dan zou mijn advies dus zijn:

TNY vervangen en die rode weerstand vervangen door 100 Ohm

Doe wel heel voorzichtig met het loshalen van die TNY. Je zal niet de eerste zijn die stukjes van de printbaan los trekt. Advies (van Bennie ergens anders op dit forum): gebruik zo'n klein puntig kniptangetje (deze of een vergelijkbare) en knip van bovenaf de pootjes door, terwijl je met één vinger het IC-tje goed aandrukt.

Daarna kan je pootje voor pootje netjes los solderen!

« Reactie #25 Gepost op: 26 december 2016, 21:17:05 »
Ik heb de TNY vervangen. (De weerstand nog niet: maar alle weerstanden heb ik doorgemeten en zijn ok) De droger heeft ongeveer 20 minuten gewerkt en dan terug hetzelfde: alles valt uit en niets werkt nog en geen enkel lampje licht nog op. Ik heb dan zoals de vorige keer even gewacht en dan terug proberen op te starten maar deze keer sprong de TNY volledig uit elkaar. Gevolg: terug hetzelfde probleem. Kan dit ook aan de weerstand liggen? Ook al meet hij de juiste waarde (en nu nog steeds...)?

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 26 december 2016, 21:27:07 »
dat is vervelend  :(  , ik denk dat dit een mooie vraag voor lampje is

dat de tny zo uit elkaar springt komt denk ik doordat hij te lang een flinke stroom te verwerken krijgt
een zwaardere weerstand dempt die hoge stroom wel maar ik denk dat in dit geval er meer aan de hand is

ik weet niet of een slechte condensator stroom blijft vragen of dat deze te snel niet meer bij laad
daarvoor moeten we bij lampje zijn

laten we zijn reactie even afwachten

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 27 december 2016, 13:07:45 »
De TNY is wel de voedingsregeling voor de hele electronica.
jouw constatering dat de weerstand goed is, daarbij vraag ik mij af of die juist is, want je kunt dit alleen zeker stellen als de weerstand er uit is gesoldeerd.
Waarom heb je de weerstand niet vervangen? Hieruit maak ik op dat je hem in het circuit gemeten hebt. M.i. is verhogen van de weerstand een noodzaak. Maar ook de achterliggende afvlak elco van de uitgangsspanning kan natuurlijk een kortsluiting geven, waardoor de nieuwe IC wordt opgeblazen.
Ook de gestuurde triacs of relais kunnen een kortsluiting veroorzaken.

Helaas heb ik geen printtekeningen van de diverse apparaten en kan helaas niet zien welke componenten verder onderzoek behoeven.

Zeker omdat het wisselen van elco's erg simpel is en zij het meest verdacht zijn, en nagenoeg niets kosten zou ik dat als eerste aanpakken en de triacs doormeten voordat je de TNY weer vervangt en de weerstand verhoogt.
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 27 december 2016, 13:16:16 »
misschien een overbodige vraag maar je hebt toch wel een tny277pn terug geplaatst en geen tny266pn?

DaveS

« Reactie #29 Gepost op: 27 december 2016, 14:43:20 »
Nou hier is wel de TNY277pn teruggeplaatst droger doet 4 keer zijn werk 5de keer een ander programma gekozen en polf er weer uit. Nou heb ik niet de weerstand vervangen dus ligt mijn vermoede dat deze dus niet meer goed is.
Als er weer tijd is van de week ga ik hem eens nameten en vervangen.En hoef die tny niet te bestellen gelukkig ligt op voorraad bij de elektrozaak.

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 27 december 2016, 14:53:45 »
als ik de foto's nog eens bekijk, dan vallen me twee dingen op, waar de zaak verkleurd is.

het kleinere weerstandje is eenzijdig verkleurd, is dit als gevolg van een slecht contact? en de component met de zilveren band. Waarschijnlijk de diode die voor de enkelfasige gelijkrichting zorgt.

Deze heeft ook problemen gehad, is hij nog heel of is hij zelfs doorgeslagen? zodat het IC wisselspanning voor zijn kiezen krijgt? Dat zullen ook de elco's niet leuk vinden.
Met vriendelijke groet,

Lampje

DaveS

« Reactie #31 Gepost op: 28 december 2016, 20:09:15 »
Die verkleuring bij de diode en de weerstand is bij mijn print dito hetzelfde.Ik had daar ook al mijn vraag tekens bij of dit wel goed zat.Misschien op mijn geplaatste foto's ook nog te achter halen.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 28 december 2016, 20:14:21 »
@daveS  die foto's wat jij op het forum hebt geplaatst kunnen we het niet goed zien,zou jij ook een paar duidelijke foto's willen maken van je print en ergens op internet kunnen plaatsen en de link hier
zodat we ze makkelijk kunnen uitvergroten

DaveS

« Reactie #33 Gepost op: 30 december 2016, 19:56:55 »
Als ik weet hoe dat moet wel Bennie haha. Maar de verkleuring van het pootje van de weerstand en de diode is gelijk aan die van Erik en ook wel te zien op de foto die ik plaatste. Hen de droger ook nog niet open zal woensdag worden denk ik dan heb ik weer een dagje vrij.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 30 december 2016, 20:14:22 »
op deze site staan wel tips om foto's te delen

we zijn duidelijke foto's nodig om de waardes van de weerstanden te bekijken en type's van diodes
als het niet lukt stuur me dan maar een persoonlijk bericht

« Reactie #35 Gepost op: 8 januari 2017, 19:25:50 »
Hey allemaal,
Ik had zo wat de ganse boel vervangen maar het hele ding deed uiteindelijk niets meer. Het grote nadeel van de Samsung droger is dat de printplaat en de onderdelen niet of nauwelijks bereikbaar zijn door de waslaag.
Ik heb uiteindelijk van miserie het ding maar weggedaan en een nieuwe AEG condensatiedroger in solden gekocht.....
Spijtig van Samsung dat ze hun ding zo ongebruiksvriendelijk maken...
Toch bedankt allemaal voor de toch wel professionele tips......maar ik ben blij dat ik nu terug een werkende droogkast heb (helaas geen Samsung meer......)

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 8 januari 2017, 19:32:55 »
dat is jammer, maar het voordeel is dat de printplaten van aeg beter bereikbaar en te repareren zijn
maar ik hoop voor je dat dat nog maar lang mag duren voordat je daar aan toe bent  ;D

als je onverhoopt buiten de garantieperiode weer wat hebt horen we je graag weer

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 9 januari 2017, 11:43:38 »
Wat ik echter zo vreemd vind, is dat er blijkbaar geen gulden middenweg is tussen compleet nieuw kopen en een print repareren voor een paar euro.

want ook al is de complete print niet goedkoop, het is toch een heel goed alternatief, want laten we wel wezen, een nieuwe warmtepompdroger is ook verre van gratis.

Het vervangen van de gehele print is voor iedereen te doen, die een schroevendraaier vast kan houden!

Het is voor de fabrikanten zelfs het kleinste te vervangen electronisch onderdeel.
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 9 januari 2017, 16:23:56 »
ligt er natuurlijk aan hoe oud de droger is, als je net buiten de garantie zit heb je denk ik nog wel recht op coulance
maar bij een machine van 6 jaar oud weet ik niet wat ik zou doen
als de compressor het een jaar later opgeeft is het jammer geld maar als je er nog 6 jaar mee door kan is het mooi,
het blijft een gok

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 9 januari 2017, 21:32:06 »
De gesloten compressoren gaan volgens mij zo lang mee, dat ik die gok wel zou wagen.
Met vriendelijke groet,

Lampje

DaveS

« Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2017, 19:50:02 »
Hierbij een linkje naar grotere foto's Bennie ik hoor wel of je hier wat mee kan.
https://myalbum.com/album/CrHWeMArjAbz

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2017, 20:08:43 »
en die weerstand van 47 ohm is die nog okay, volgens mij heb je alle onderdelen met verkleuring vervangen ofniet

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 10 januari 2017, 20:59:13 »
ligt er natuurlijk aan hoe oud de droger is, als je net buiten de garantie zit heb je denk ik nog wel recht op coulance
maar bij een machine van 6 jaar oud weet ik niet wat ik zou doen

Nou dat verhaal van coulance klopt niet echt. Het is geen coulance het is een wettelijk recht op garantie zolang de koper redelijkerwijs mag verwachten dat de machine blijft draaien, waarbij een redelijke afschrijf termijn in acht genomen wordt.

Bij koop zou je  verkoper moeten vragen hoe lang de verwachting is dat het apparaat meegaat en dat schriftelijk laten vastleggen op de rekening. Kijk maar eens in het burgerlijk wetboek boek 7 koop en verkoop
Met vriendelijke groet,

Lampje

DaveS

« Reactie #43 Gepost op: 11 januari 2017, 14:09:22 »
@Bennie nee ik heb ze nog niet vervangen ga dit wel doen van het weekend.
Die tny is op de foto al wel vervangen dus niet de weerstanden en de diode.
Meet wel waardes op de weerstanden maar komen niet overéén met wat de waarde zou moeten zijn dacht 21 ohm wat ik meete en de diode gaf wel 1 richting aan met doormeten.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 11 januari 2017, 14:30:59 »
ik ben eigenlijk een iets grotere foto van de printplaat nodig want iets verderop zit een weerstand van 47 ohm volgens mij en die staat niet bij jou op de foto's
als de waarde niet overeenkomt met de kleurtjes dan is het zeker niet goed

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 11 januari 2017, 16:07:21 »
Ik krijg de indruk dat je de weerstanden gemeten hebt nog gemonteerd op de printplaat.

Dan kun je niets zeggen over de resultaten, je zult ze los moeten solderen, want je kunt overal door heen meten.
Met vriendelijke groet,

Lampje

DaveS

« Reactie #46 Gepost op: 15 januari 2017, 11:28:19 »
Nou ik heb inmiddels de boel vervangen ook de weerstand 47 Ohm 3 watt die had ik nog liggen hier.
Nu draait de droger weer maar.....na gister een droogbeurt die hij helemaal afmaakte de droger uitgezet de stekker in het stopkontakt gelaten en vanmorgen wilden ik de droger aanzetten helemaal niks hij ging niet aan.
Bovenplaat eraf toen de stekkertjes even losgehaald waar de 220v binnenkomt en jawel hij begon weer te leven nu een handdoek erin en draaien en draait nog steeds.
Nu heb ik bij mij ook gezien dat er een elco iets bol is die wil ik dus ook nog gaan vervangen maar heb nu alleen nog een 400V 22uF liggen en er zit een 10uF in kan ik deze plaatsen of wachten tot morgen zodat ik dezelfde terug kan plaatsen als de winkels weer open zijn.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 15 januari 2017, 11:40:46 »
Ik zou geen zwaardere plaatsen want dan krijgt de tny nog meer te verduren denk ik. Met het opladen van de condensator

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 16 januari 2017, 12:01:35 »
Deze elco zit direct na de eerste gelijkrichting van de 230 volt en vlakt de halve sinus af tot een gelijkstroom die voor de electronica benodigd is. De tijd dat de C voldoende lading heeft om de rimpel weg te werken, zal door vergroten van de capaciteit ook behoorlijktoenemen. De schakeling is  toch al erg krap gedimensioneerd. En zal de beveiligingsweerstand van 47 resp. 100 ohm de, in feite, te hoge stroom langer voor zijn kiezen krijgen, waardoor de kans op ploffen nog meer toe zal toenemen.

Dus als je aan componenten begint  te vervangen doe dan alles tegelijk met de juiste componenten, want het een slaat vaak terug op het ander .
Met vriendelijke groet,

Lampje

HaZee

• 194
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 16 januari 2017, 23:37:00 »
De 10 uF 450V is tegenwoordig ook standaard voorradig bij MaakMijnWitgoed (link).

Let wel even op; vaak zitten er twee precies dezelfde op (zelfde waarde) en vaak vlak naast elkaar. Mijn advies is dan: vervang ze dan beiden.

Enige wat je eigenlijk mag aanpassen qua waarde is de veiligheidsweerstand (en dat kan Lampje ook heel goed uitleggen heb ik hierboven gelezen -link-).
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2017, 23:58:48 door HaZee »

DaveS

« Reactie #50 Gepost op: 28 januari 2017, 15:09:49 »
Nou de onderdeeltjes besteld bij maakmijnwitgoed had ze de volgende dag binnen goeie service.
Vervangen vanmorgen de TNY , veiligheidsweerstand 100 ohm 3 watt en de 2 elco's , test gedraaid op meerdere programma's en hij is weer helemaal de oude, bedankt voor alle support!!!!
Weer wat geleerd van alles en dat is ook weer belangrijk.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 28 januari 2017, 16:04:43 »
Top, dat is mooi.
Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben

« Reactie #52 Gepost op: 14 mei 2017, 11:54:11 »
Met jullie goedvinden haak ik in op dit onderwerp. Wij hebben dezelfde droger en de klachten zijn vergelijkbaar. Diet het af en toe en af en toe stopt het tijdens een programma. De foto's kon ik helaas niet zien en weet niet wat nou DE oplossing is geweest. Voor de volledigheid voeg ik enkele foto's toe en hoop op jullie hulp. Ben niet erg technisch, maar wil zeker eerst een poging wagen.

https://www.dropbox.com/s/t5zt491nls92y3p/Foto%2014-05-17%2011%2008%2019.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/m9elohfqmaiapl4/Foto%2014-05-17%2011%2011%2048.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ajtn8fn1zu6oa9z/Foto%2014-05-17%2011%2012%2003.jpg?dl=0

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 14 mei 2017, 13:06:48 »
dit probleem word veroorzaakt door de tny...pn, dat zwarte blokje met 7 pootjes.
hier zit een thermische beveiliging in die wel eens kuren wil vertonen
de enige optie is dan ook vervangen.
nu heb je niet de fijnste printplaat om onderdelen te vervangen, maar het is mogelijk

zou je een paar foto's willen plaatsen zonder dat er kabels zijn aangesloten?
dan hebben we een beter overzicht

bij de mensen in de voorgaande berichten waren andere componenten ook te heet geworden, dit was te zien aan die verbrande silliconen.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 14 mei 2017, 21:32:06 »
dag beko

als ik het zo zie zijn de componenten rondom de TNY277PN niet zo warm geweest als bij die anderen
want ik zie geen zwarte plekken bij de solderingen

ik heb een afbeelding bijgevoegd van welke 2 componenten er vervangen moeten worden

de veiligheidsweerstand is nu 47 Ohm en mag vervangen worden door 1 van 100 Ohm

en de TNY277PN moet ook vervangen worden

doordat je de veiligheidsweerstand in waarde verhoogt verminder je de opstartstroom door de TNY, zodat deze minder te lijden heeft en daardoor veel langer meegaat

« Reactie #56 Gepost op: 16 mei 2017, 06:53:28 »
Ik ga er mee aan de slag, hoe lastig is het om de componenten uit de hars te halen? Iets wegsnijden.. is dat handig?

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 16 mei 2017, 06:58:29 »
is het hard of zacht?  en je moet ook bij de achterkant kunnen
je moet in ieder geval zorgen dat de printplaat heel blijft

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 16 mei 2017, 10:52:32 »
Snij met een scherp mesje, zolang de chip vastzit, de pootjes van de TNY door, langs het huis van de chip en frees dan de kunststof weg.

Daarvoor is een Dremel met een tandartsboortje erg handig.

Blijf de componenten aandrukken
Zorg ervoor dat er geen krachten op de sporen komen, want die liggen zo los.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 12:06:11 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

HaZee

• 194
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 16 mei 2017, 13:28:50 »
Pas wel op met snijden! Onder het IC-tje lopen de printbanen vaak gewoon door omdat een aantal pootjes o.a. met elkaar doorverbonden zijn!

Ik doe het zelf altijd als volgt:
IC-tje onder mijn duim en de wijsvinger aan de andere kant van de plaat (het IC-tje zit dus goed vast tussen mijn duim en wijsvinger). En vervolgens knip ik de pootjes door zoals lampje hierboven beschreven heeft, dus vanaf de bovenkant, direct tegen het IC-tje aan. Ik doe dat met een heel klein puntig tangetje met een bek in een hoek (dit tangetje om precies te zijn)

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 16 mei 2017, 20:00:28 »
even voor het verschil van knippen van de zijkant en de bovenkant.
als je de pootje van de zijkant knipt dan gaat het ic-tje naar boven , met als gevolg dat je de rest van de sporen lostrekt.

als je van de bovenkant knipt, dan gaat alleen dat ene pootje iets opzij,
dan blijven de sporen wel heel, zolang het met beleid en fijn gereedschap gaat  ;D

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 20:02:27 door bennie »

« Reactie #61 Gepost op: 18 mei 2017, 19:22:29 »
Ik heb de onderdelen besteld en dacht meer aan de onderkant met soldeerbout warm maken en er van boven af te trekken..

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 18 mei 2017, 19:45:02 »
In dit geval zit de chip door de kaart heen, maar het is niet eenvoudig om alles tegelijkertijd los te krijgen. Dan moet je te veel "stoken"

De sporen zijn erg kwetsbaar, vandaar dat het los solderen het beste gaat per contact, een voor een, nadat ze losgesneden of geknipt zijn.

En de component zit ook  nog eens vast in de kunsthars, dan is het makkelijker als de pootjes al weg zijn voordat je het lichaam van de chip tracht te verwijderen.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #63 Gepost op: 29 mei 2017, 19:39:21 »
Even een update.. de TNY en de weerstand vervangen..de onderkant van de plaat is afgedekt met wit hard plastic.. op de plek waar de TNY zit hebben we aan de onderkant een gat door de plastic gemaakt en de pootjes helemaal er uit gekregen.. vervolgens erin en gesoldeerd..
de pootjes vd weerstand aan de bovenkant geknipt en bewust lang gehouden ivm warm worden.. ook gesoldeerd..
Vandaag heeft de droger 3 keer gedraaid, zonder uitval.. kijken hoe lang het goed blijft gaan..
Voor zover bedankt voor jullie hulp, het ziet er vooralsnog goed uit...

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 29 mei 2017, 20:14:47 »
Dag beko. Dat is mooi
Ik denk dat het probleem wel voorbij is.
Je tny heeft nu minder te verduren door die zwaardere weerstand
En daarom zal hij niet zo gauw meer defect raken
Veel plezier ermee

« Reactie #65 Gepost op: 22 juni 2017, 15:51:53 »
Hallo allemaal ik heb het zelfde probleem denk ik maar dan met een DC92-00397A
bij mij is ook dat ic ding of hoe het ook heet kapot heb zelf echter niet de middelen en het know-how hoe dat te repareren
Wie heeft de tijd en de mogelijkheid om mij te helpen de print weer in orde te maken.
omgeving zuid Limburg.

Alvast bedankt voor jullie reacties

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 22 juni 2017, 18:19:20 »
Als ik op de link druk opent hij geen foto, heb je hem wel op openbaar staan?
Ik ken verder niemand in Limburg die het kan
Misschien dat er iemand meeleest bij jou uit de buurt

« Reactie #67 Gepost op: 16 augustus 2017, 09:23:48 »
Hallo ik heb de onderdelen om de print te repareren besteld en de print gerepareerd droger loopt weer maar wordt na een tijdje gloeiendheet en slaat dan uit.
ik heb de droger helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt zelfs de sensoren en filters schoongemaakt met azijn.
de thermostaten op het verwarmingselement zijn ook schoongemaakt de aansluitcontacten en dergelijke zijn ook gecontroleerd en schoongemaakt.
De droger staat vrij en krijgt voldoende lucht.
de twee klixons op het verwarmingselement geven beide 0 ohm aan bij kamertemperatuur,
de beide temperatuurvoelers geven beide de zelfde ohm waardes aan als ik ze doormeet bij kamertemperatuur beide reageren ook als ik de temperatuur verhoog d.m.v vastpakken.
Ik zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen.
Het probleem is er mee begonnen dat de droger te heet werd en de was nog nat was.
De trommel en de sensor aan de binnenkant van de trommel zijn ook beide schoongemaakt van eventueel aangezetten resten wasverzachter.
Goed schoongemaakt is de droger zeker hier kan het dus niet meer aan liggen.

« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 09:32:08 door Humajeno »

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 16 augustus 2017, 12:40:40 »
Helaas kan ik bij de genoemde typenummers geen documentatie vinden. Je hebt eigenlijk alles al bekeken.

Maar 1 ding mis ik nog hoe is de werking van de ventilator, is hij gekoppeld aan de aandrijfmotor? En zit de waaier wel vast op de as? Want de oververhitting duidt duidelijk op te weinig luchtdoorstroming.

Bij de onderdelenwinkel zie ik wel een kunststof waaier dus zou daar het probleem kunnen liggen? En draait de ventilator en aandrijfmotor wel de juiste kant uit?

Tijdens de omkeerfase levert hij nagenoeg geen lucht en staan de elementen waarschijnlijk af. Is er iets gebeurt met de aansluitingen van de aandrijfmotor?
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #69 Gepost op: 16 augustus 2017, 12:54:42 »
Hallo Lampe,
Bedankt voor je snelle reactie.
Beide ventilatoren draaien gewoon de voorste die de lucht aanzuigt draait rechtsom wat naar mijn idee goed is want hij zuigt lucht aan.
de achterste draait volgens mij ook goed om want deze blaast de lucht richting verwarmingselement.
Ben verder niet aan deze motoren geweest ik heb alleen de waaiers goed schoongemaakt.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:07:23 »
een droger word altijd gloeiend heet, daarom is die luchtverplaatsing zo belangrijk
maar wat bedoel je met "de droger slaat uit"
is hij dan weer compleet dood of vliegt hij in storing?

« Reactie #71 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:37:54 »
Hallo Bennie,
Met slaat uit bedoel ik dat de droger het programma stopt en de was gloeiendheet is en nog nat.
Als ik hem weer aanzet start hij weer gewoon maar na een tijdje doet hij weer hetzelfde.
ik denk dat er een of andere beveiliging inslaat zodra hij te heet wordt.

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:48:06 »
Kijk dan eens naar de clixons (thermische schakelaar) op het verwarmingselement.

Daar staat een waarde op wanneer hij schakelen moet. Waarschijnlijk schakelt hij te vroeg.

Vergeet even niet dat de mens een zeer slechte thermometer is. Want wat is bloedheet? 40 graden is al heet voor sommige mensenvingers.

Ik weet wel dat warmtepompdrogers werken met temperaturen van rond de 55- 60 graden en condensdrogers gaan daar ver overheen.

Dus kijk eens naar de clixon en vervang deze eens je kunt de juiste bestellen bij conrad. Ik vindt clixons die in elementen horen die schakelen bij waarden van 120 tot zelfs 160 graden. Nou dat is echt loeiheet.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 13:56:41 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #74 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:57:24 »
Er zitten er twee op het verwarmingselement.
De linkse op de foto is een:
ELTH Type 216/P   16(3)/ 250 ~ T175K met aan de zijkant 100 graden celcius 22-11
De rechtse die met t knopje bovenop is een:
ELTH 216/pb  16 (3) /250 ~ T175K met aan de zijkant 145 graden celcius 35-11
Welke moet ik dan vervangen ?

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: 16 augustus 2017, 14:03:23 »
De 100 graden is de regelthermo en de 145 is de over temperatuur beveiliging. Waarschijnlijk gooit de beveiliging te vroeg uit, maar het kan ook goed zijn dat de regelthermo vastgebakken zit en dus niet de temperatuur meer regelt en de beveiliging ingrijpt.

Je kunt dat alleen maar testen in een geijkte oven. De thermostaten van huishoud oventjes zijn zo slecht, dat dit niet betrouwbaar te meten is. Ik zou beiden vervangen, zo duur zijn ze ook niet. 
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 14:16:56 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 16 augustus 2017, 14:12:00 »
gaan er ook nog lampjes branden die het normaal niet doen?
of gaat hij gewoon weer op de beginstand staan

« Reactie #77 Gepost op: 16 augustus 2017, 14:22:44 »
Bennie,
Hij slaat gewoon uit en als ik hem aanzet gaat hij gewoon weer naar de beginstand er komt geen melding van een fout of dergelijke.

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 16 augustus 2017, 14:25:24 »
Bennie, Zou de thermische beveiliging van TNY of LNK hier soms roet in het eten gooien?
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 16 augustus 2017, 14:37:21 »
@lampje

daar zat ik net aan te denken
had jij dit probleem ook niet met jouw droger?
dat het besturingssysteem net lang genoeg zonder stroom zat om de boel te resetten
omdat hij weer netjes in de beginstand komt lijkt mij dat heel logisch

als het door de overtemperatuurbeveiliging zou komen dan zou je hem (naar mijn inziens) niet gelijk weer kunnen starten
en zou hij wel iets laten knipperen

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 16 augustus 2017, 14:49:12 »
@Bennie
Wat betreft de overtemp beveiliging heb je gelijk, die moet je resetten door het knopje wat er niet automatisch weer in gaat. Even een denkfoutje.

Maar de temp beveiliging van de linkswitch of dit nu een LNK of een TNY is, die blokkeert (tijdelijk) de uitgang van de spanningsomvormer waardoor de machine afvalt en weer opnieuw wil beginnen zonder storingsmelding. Want tenslotte valt hierdoor de hele elektronicavoeding uit.

@Humajeno Zou je een foto in hoge resolutie van de printkaart op het internet willen zetten?
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #81 Gepost op: 16 augustus 2017, 15:10:43 »

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 16 augustus 2017, 15:39:52 »
ik heb een afbeelding bijgevoegd
is het omcirkelde deel beschadigt
het lijkt alsof het hele koperspoor weg is daar

« Reactie #83 Gepost op: 16 augustus 2017, 15:48:57 »
Hallo Bennie,
Dit is inderdaad beschadigd door mijn onkunde ik heb zelf geprobeerd t ic tje erin te solderen wat na enkele pogingen zo is geeindigd. :-[
Ik hoop dat dit niet de oorzaak is en nog opgelost kan worden. :'(
De droger starte in ieder geval weer nadat ik de print er zo er in gezet had.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 16 augustus 2017, 15:58:33 »
of dit de oorzaak is weet ik niet maar het ziet er wel uit als zijnde slechte contacten
op de afbeelding zie je hoe je een bypass kunt creeeren
de rode weet ik zeker en de blauwe kan ik niet goed zien of die op hetzelfde spoor zitten
soldeer hier maar een vertint koperdraadje overheen oid

« Reactie #85 Gepost op: 16 augustus 2017, 16:14:34 »
Bennie & Lampje,

Ik durf hier niet zelf aan te beginnen ik ben bang dat ik nog meer stuk maak dan heel.
Ik ga vanavond en anders morgenvroeg even bij de plaatselijke audio reparateur voorbij of hij dit voor mij wil doen.
Zodra ik iets meer weet of de print gerepareerd heb laat ik jullie iets weten.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Gr, Hub

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 16 augustus 2017, 16:45:26 »
het kan zijn dat het ic-tje ook beschadigt is door het solderen door de hitte
misschien is het verstandig om dit nog een keer te laten vervangen en dan gelijk de bypass te laten maken