EH0 code Zanussi lindo300

EH0 code Zanussi lindo300
« Gepost op: 2 september 2018, 11:51:41 »
Sinds enige tijd hebben wij de code EH0 op het display staan. Hierop internet geraadpleegd en als eerste gevonden dat de stekker eruit moest en dan wat wachten en opnieuw proberen. Dit lukte een paar keer maar nu toch weer stilstand en de vakantie-was moet gedaan worden.
Weer zoekmachine gevraagd wie wat waar en er kwam een persoon boven drijven die het probleem herkende en kon maken voor 59,-. Niet duur dacht ik zo.
Printplaat eruit gehaald en adres weer even opzoeken, via internet kwam dit forum plots bovenaan. Lezen en Lezen en de print nog even goed bekeken en denk dat ik nu de soldeer verbindingen even opnieuw ga doen. Mocht dit niet de oplossing zijn dan een nieuw relais erin plaatsen. Maar hetgene die op dit forum wordt aangeboden heeft niet dezelfde waardes/tekst op.
Ik heb de OMRON G2RL-1A-E-CF en op deze site wordt aangeboden de  http://www.maakmijnwitgoed.nl/overige-componenten/79-12v-powerrelais-16a.html die dan weer beter schijnt te zijn dan de Omron G2LB-1A-E. Maar voor de zekerheid,  is deze ook goed voor het nummer wat ik opgeef ??

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
Re: EH0 code Zanussi lindo300
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2018, 12:42:11 »
Het is een probleem met de voedingsspanning. Maak eens een goed belichtte, in hoge resolutie genomen foto van de soldeerzijde van de printkaart en zet de foto op het net en de link hier. Liefst de plekken van de relais in close up.

Doorsolderen is alleen symptoombestrijding, want het losraken van de soldeerverbindingen heeft een oorzaak en die ligt vaak in het vaste contact van het relais wat (te) heet wordt. Deze relais zijn standaard voor witgoed, kijk wel of je de juiste spoelspanning hebt. Dus gewoon vervangen, het zijn de kosten niet. Kijk ook eens naar het ingangsfilter , waar het snoer de machine binnenkomt.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2018, 13:30:32 »
Heb reeds solderingen gedaan van omron en een relais van een motor zoals ik begreep uit een eerdere post over dit euvel. Hij doet  het nu wel zonder de foutmelding maar stopt na twee minuten. Daarna programma gekozen die zegt opfrissen , duur 10 min, en deze loopt hij wel af. ik stuur zo de foto want hij is nu te groot

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2018, 13:36:26 »
Dan zitten er meerdere fouten in de machine.

maak ook even een foto van de toestelgegevens bij de deur, dan kan ik zien hoe de vochtmeting uitgevoerd is.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2018, 13:46:55 »

« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2018, 14:20:59 »
We hadden twee T-shirts erin en die waren redelijk droog onderhand, toen we nog eens de functie katoen probeerden. En hij stopte nu niet. Vervolgens een natte spijkerbroek maar erin op de functie katoen en de droger stopt weer na 2 min. Andere functie op de spijkerbroek , de mix functie. En de droger stopt niet.

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 2 september 2018, 14:24:15 »
Wat betreft de vochtsensor. Deze zit bij de deur aan de binnenzijde gemonteerd Zie https://shop.aeg.nl/Wassen/Drogers/Elektronica/Vochtigheidssensor-wasdroger/p/1366029104

Deze strip goed soppen met schoonmaak azijn, daar zit een isolerende laag van wasverzachter en/of wasmiddelresten op zodat de machine denkt dat het wasgoed droog is. Eventueel met een ohmmeter meten of de isolerende laag weg is.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2018, 14:27:29 »
Tijdens omkeren van de draairichting wordt tijdens de stilstand de weerstand gemeten. Als er weinig wasgoed in zit, dan zou het wel kunnen dat er geen wasgoed over de strip heen ligt, waardoor oneindig wordt gemeten en de machine denkt dat het goed droog is en dan stopt.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2018, 14:55:22 »
Daar ga ik nu mee verder. Maar die sensor zorgt ook voor eh0 ?

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2018, 14:58:49 »
https://photos.app.goo.gl/9dsprhvWGZaBTyV1A

https://photos.app.goo.gl/2HVPVULqAEBrSYBJ7

Ik heb de relais even ingetekend, de vaste contact aansluitingen van de relais zijn het eerst het probleem omdat dit de kleinste contacten zijn die hun warmte dan niet kwijt kunnen.

Door de verschillen in belichting kan ik het niet echt goed zien, maar verdenk een paar contacten,  maar de aandachtspunten spreken voor zichzelf denk ik.

Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2018, 14:59:58 »
Daar ga ik nu mee verder. Maar die sensor zorgt ook voor eh0 ?

Nee, dat is zuiver een voedingsfout.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #12 Gepost op: 2 september 2018, 17:17:37 »
Zijn dit die sensors (denk je)
« Laatst bewerkt op: 2 september 2018, 17:30:20 door Frank2026 »

« Reactie #13 Gepost op: 2 september 2018, 17:41:37 »
Maar denk je dat wanneer ik alledrie relais en die omran vervang er grote kans is dat het opgelost is. Of is de kans groot dat het een ander electronisch onderdeel op de printplaat zou kunnen zijn.

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 2 september 2018, 18:29:37 »
De meeste kans ligt bij het rechthoekige relais, maar er zit ook nog een kans dat het deurcontact een slecht contact heeft, want daar gaat ook de hoofdstroom van alles (verwarming en motor) overheen. Ja, als je toch eenmaal bezig bent en de boel open hebt liggen, zou ik ook alle relais vervangen, want die zijn niet zo duur. Zeker als je die bij onze huiswebshop bestelt. Maakmijnwitgoed. De andere relais geven, als ze falen, een andere foutmelding.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #15 Gepost op: 2 september 2018, 18:44:00 »
Tot nu toe doet alleen de functie katoen het niet goed, stopt na twee min.
Er zijn nu wat wasjes in de droger gestopt en de sokken zijn op functie mix droog. Duur was op display 40 min. En half zonnetje deze kan niet worden veranderd, alleen bij katoen.
Is er ergens een verband met een relais en functie katoen.

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 2 september 2018, 20:16:28 »
Nee die relatie kan ik niet plaatsen.
Helaas heb ik van dit specifieke type geen servicedocumentatie. Maar als ik naar de componenten op de print kijk, dan is het gebruikelijke aanwezig, een veiligheidsrelais, een omkeerrelais motor, relais verwarming laag, relais verwarming hoog. Maar ik kan niet achterhalen bij welk programma van dit type de vochtmeting het geheel regelt en waar niet en een tijdinstelling de zaak regelt, dat is waarschijnlijk softwarematig ingesteld.

Als je een weerstand van ca 8 kohm aanbrengt tussen de twee delen van de vochtsensor dan moet de machine ook bij katoen doorlopen.

Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #17 Gepost op: 2 september 2018, 20:31:53 »
Oei, nu weet ik niet precies waar dat zou moeten.
Onder de deur in de trommel zitten de uiteinden, dacht ik. Dus begin draadje opzoeken en daar tussen solderen.
Bij katoen maakt de droger ook een ander geluid, beetje schraapend moeizaam.
Bedankt voor alle moeite tot nu toe btw
« Laatst bewerkt op: 2 september 2018, 20:34:21 door Frank2026 »

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 2 september 2018, 20:52:37 »
Oh dat is toch een andere wending.

Je hebt alarm dat de spanning te laag is, gebruik je soms een verlengsnoer? Meet de spanning eens op de ingang van de machine tijdens bedrijf dat beide elementen ingeschakeld zijn dus katoen. Is het wandcontact wel goed?

De fabrikant zegt dat je voor een reset de machine 30 seconden spanningsloos moet maken.

Daar wil ik nog het volgende aan toe voegen. Niet alleen spanningsloos maken, maar ook zorgen dat er nergens meer een lading van een condensator blijft staan, door tijdens het spanningsloos zijn de startknop ingedrukt te houden. Dan vloeit echt alles weg en gaat het geheugen echt "plat"

Dus eerst maar eens meten of er wel 230 volt op de print aankomt.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 2 september 2018, 21:03:59 »
Zijn dit die sensors (denk je)

Ja dat zijn ze.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #20 Gepost op: 2 september 2018, 21:12:07 »
Ja nu even verlengsnoer om wat ruimte te hebben om ea eruit te krijgen. Maar code EH0 was er zonder de verlengsnoer. Nu geen code meer maar alleen functie katoen die na twee minuten weigert. Ik ga dat ding terug zetten, dus geen verlengsnoer. Dan zou hij het hopelijk moeten doen op katoen.
Wel nog die omron vervangen. Zitten totaal vijf relais op, twee onder een sticker. Weet je mss waarvoor die zijn. En weet je ook welke hoog en laag temp zijn , zoals je eerder aangaf. Uit nieuwsgierigheid.

« Reactie #21 Gepost op: 2 september 2018, 21:43:58 »
Er is geen was meer, morgen weer.
Heb er nu wat droge handdoeken ingedaan en de droger gaat op functie katoen gewoon door. ;D
Hoop morgen dat het werkt. Wel toch die omron vervangen, toch ?

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 2 september 2018, 22:27:49 »
Ja die is zeker verdacht.

Helaas heb ik van jouw type geen schema, dus zul je de draadboom moeten volgen om hier achter te komen
« Laatst bewerkt op: 2 september 2018, 22:44:41 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #23 Gepost op: 3 september 2018, 21:03:38 »
Slaat weer uit met was erin. Bestel die nieuwe en kijk wel hoe het afloopt.

« Reactie #24 Gepost op: 6 september 2018, 22:01:06 »
Doet het nog niet goed.
In functie "katoen" slaat hij stil na 2 minuten op de timer. Het lijkt wel of hij niet wil omdraaien, het pruttelt nog iets en dan stil. Elke ander functie perfect. Zonder was deed de machine het wel op katoen.  Vochtmeter ga ik nu vervangen althans proberen. Iemand nog suggesties hoe die dingen te vervangen.

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 7 september 2018, 08:50:33 »
Dan zou ik het toch gaan zoeken in het motorcircuit, want voor het omkeren van de draairichting zit er een relais op en zou ik deze eerst maar eens vervangen, kijk daarbij de startcondensator van de motor ook eens na of hij nog wel zijn capaciteit heeft en meet hem door of laat dit doen, af anders ook gewoon vervangen. Want die geeft de draairichting aan de motor. Dit wordt allemaal duidelijker nu je zegt dat de trommel onbelast wel goed werkt. Vochtmeter zou ik nog niet vervangen.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #26 Gepost op: 7 september 2018, 10:09:30 »
De droger draait wel heen en weer in andere programma's, alleen niet in "katoen". Voor zover ik het begrijp is het verschil in al die functies dat je alleen bij katoen kan kiezen hoe droog het moet worden.  Het lijkt erop dat al die andere programma's hetzelfde zijn qua temperatuur alleen tijd is anders.

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 7 september 2018, 17:09:40 »
Dat kan best wezen Frank, maar een trommelaandrijving is een trommelaandrijving en die blijft voor alle droogtesoorten wel het zelfde. Waarschijnlijk is het verschil in beladingsgraad de oorzaak dat hij het bij het ene type programma wel doet en bij het andere niet. Zoek het echt in de motorsturing en/ of de motor met zijn startcondensator. Je zou dit uit kunnen sluiten door de motor met een losse voeding op de 230 te laten lopen en kijken wat hij dan doet op katoen.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #28 Gepost op: 8 september 2018, 10:50:28 »
Ok motor aan sluiten op losse voeding.
Startcondensator is dat grote chrome ding.
Heb de droger trouwens gekocht 14 Jan 2015. Is er zover je weet veel soortgelijke storing met deze printplaten of is het steeds anders.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2018, 11:50:56 door Frank2026 »

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 8 september 2018, 13:48:32 »
Dat is nog niet oud.

Het komt vaak neer op bepaalde componenten waarvan de startelco er een is, de relais en hun solderingen en niet als laatste de voedingomzetter TNY of LNK
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 8 september 2018, 17:57:46 »
zie het schema voor links en rechts
« Laatst bewerkt op: 8 september 2018, 18:00:59 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #31 Gepost op: 14 september 2018, 12:07:12 »
Ok ik ga er dit weekend weer mee aan de slag. We drogen nu op de andere functies.