Defect AEG Lavatherm PROTEX foutcode E60 E63

Defect AEG Lavatherm PROTEX foutcode E60 E63
« Gepost op: 16 september 2018, 14:47:23 »
Beste.....,

Mijn AEG wasdroger LAVATHERM PROTEX Modeln T65370AH3 geeft na 30 minuten een foutmelding, eerst E60 bij verder uitlezen E63 en stopt er dus mee.
Daar ik nieuw ben op het forum eerst maar eens kijken op dit bericht geplaatst is en of ik reacties met verder vragen mag zien.

groet en dank alvast,

Sjaak
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 23:16:21 door Mondriaantje »

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
Re: Defect AEG Lavatherm PROTEX foutcode E60 E63
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2018, 17:54:30 »
Sjaak,

Vermeld graag het PNC nummer (bij de gegevens rondom de deuropening) Dan kan ik beter zien welk type of het exact is.

Dat wijst op een oververhitting bij het verwarmingselement. En dat komt waarschijnlijk omdat de lucht niet meer goed circuleert en zijn warmte niet meer kwijt kan

Ik zou er mee beginnen alle filters een nacht in de schoonmaak azijn te zetten, daarna met een zachte borstel met allesreiniger schoonmaken en daarbij de alle luchtkanalen reinigen met stofzuiger en kattenstaart en vergeet ook de warmtewisselaar niet schoon te maken. Kijk ook eens naar de schoepen van de ventilator.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2018, 17:57:29 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2018, 21:24:02 »
Sjaak,

Vermeld graag het PNC nummer (bij de gegevens rondom de deuropening) Dan kan ik beter zien welk type of het exact is.

Dat wijst op een oververhitting bij het verwarmingselement. En dat komt waarschijnlijk omdat de lucht niet meer goed circuleert en zijn warmte niet meer kwijt kan

Ik zou er mee beginnen alle filters een nacht in de schoonmaak azijn te zetten, daarna met een zachte borstel met allesreiniger schoonmaken en daarbij de alle luchtkanalen reinigen met stofzuiger en kattenstaart en vergeet ook de warmtewisselaar niet schoon te maken. Kijk ook eens naar de schoepen van de ventilator.

Dank je wel Lampje,

Ben even aan het zoeken geweest hoe ik kan reageren op het bericht, ik heb een bijlage mee gepost over het  PNC wat in de deur staat.
Dank voor alle info tot nu toe, met een katte staart de luchtkanalen schoonmaken , moet dan deze zijkant of de achterkant er af.
Heb ondertussen wel de kap van de ventilator verwijderd, draait wel maar niet soepel, flinke slag geven om twee keer rond te gaan.
Verder vraag ik me af hoe de condensor schoon te maken , kan er niet uit, zoals bij een Miele wel het geval is.
Daarnaast zou ik wel wel willen weten hoe ik bij het verwarmingselement kom om die schoon te maken.
Verder ga ik je advies opvolgen om alle filters in de azijn te leggen.
Nogmaals dank alvast voor de reacties,

gr,

Sjaak

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2018, 14:16:07 »
Ik zie aan de hand van het PNC nummer dat er geen verwarmingselement in zit, maar je een warmtepomp hebt. De ventilator is bij dit type op dezelfde as gemonteerd als de aandrijving dus draait hij ook niet soepel want je moet de hele trommel meenemen. Zijn de schoepen van de ventilator wel schoon en zit hij vast op de as?

In jouw uitvoering zit het pomphuis aan de achterzijde en kun je er makkelijk bij.

Hier een filmpje hoe je via de testmode het reservoir kunt reinigen. De condensor kun je eventueel met een klein slangetje water spoelen en via het pompcompartiment met een natzuiger afvoeren.

Wastafelontstopper, die ook aan doucheslang kan, te koop voor 19,85

https://www.youtube.com/watch?v=RB68JxCTxgs

Het alternatief om de condensor te reinigen is nagenoeg heel de machine te demonteren, daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten

Kijk maar eens hoe Kersthaas zijn gelijksooortige machine behandelt.

heatpump dryer filtercleaning new model
heatpump dryer repair new model
heatpumpdryer pump cleaning new model
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 17:00:04 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2018, 22:49:27 »
Dag Lampje,

Weer dank voor je reactie en adviezen.
Ik ben vandaag begonnen met het schoonmaken van de lamellen.
In de twee bijlagen het verschil tussen voor en na de "droge" schoonmaak, met verschillende tandenstokers en een heel klein borsteltje ( waar men spenen van melkflesjes mee reinigt), de lamellen aan de voorzijde schoongemaakt, zit nog wel veel stof achterin, dat kan ik er volgens mij alleen uit krijg als je advies opvolg om met het slangetje er voorzichtig water er op te spuiten.
Kijk even wat dit op gaat leveren.
Daarnaast het ik het pomphuis opgemaakt en gereinigd maar daar zat geen ophoping van stof in.
Het advies om de filters in de azijn te leggen heeft ook plaats gevonden en liggen nu te weken.
Morgen nog even naspoelen en reinigen met allesreiniger en weer monteren.
Dan maar een een programma draaien en kijken wat er na 30 minuten gaat gebeuren, weer E60 of is het probleem opgelost.
Nogmaals dank tot zover en wordt vervolgd.

Interessante filmpjes een enkeling had ik al gevonden ondertussen.

Groet,

Sjaak

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2018, 13:23:41 »
Ja als dat alles niet helpt, dan zullen we naar de temperatuursensoren moeten kijken of deze nog wel de goede waardes doorgeven.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2018, 20:30:18 »
Dag Lampje,

Helaas, vandaag de eerste was gedroogd en nar 30 minuten wederom E60 met als aanvulling de E63 code.
De was is wel droger en de lucht warmer dan voorheen met hetzelfde programma, maar ja.
Graag wil ik aan de slag met je volgende advies van de temperatuur sensoren.
Kun je aangeven waar ik deze kan vinden bij dit type en wat de waarde daarvan zou moeten zijn?
Een demontage handleiding  zou ook prettig zijn, weet je toevallig waar ik kan vinden.
Alweer alvast bedankt voor je reactie. :)

Groet,

Sjaak

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2018, 22:33:28 »
Sjaak, ik vind op de tekening https://shop.aeg.nl/search?q=:relevance:pnc:91609726500 slechts een NTC sensor die waarschijnlijk de hotgasleiding van de compressor meet.

Vaak is de waarde 4,8Kohm bij 25 graden bij AEG maar dat is niet altijd het geval.

Dit filmpje behandelt alle fouten maar start bij de NTC. Op de NTC staat de waarde aangegeven wat hij bij 25 graden is.

Foutcodes Heat pump tumble dryer finding faults and error codes Aeg, Electrolux, startpunt bij NTC sensor hot gas

Hoe je een NTC sensor test How to test a NTC Sensor washing machine, Tumble Dryer, Dishwasher Etc

De omrekentabel kun je vinden:
http://www.wasdrogers.nl/forum/wasdroger-onderdelen/ntc-thermistor-omrekentabel-4k8/msg7850/#msg7850

Mocht de waarde anders aangegeven zijn dan naar verhouding rekenen.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2018, 22:36:43 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2018, 22:48:21 »
Hoi Lampje,

Dank voor je snelle reactie, demontage volgorde, eerst deksel, daarna linker zijkant, rechterkant en dan achterkant?
Vind ik de sensor op de trommel aan de linker zijde van achteren gezien?

gr en dank,

Sjaak

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2018, 23:01:54 »
Nee Sjaak kijk naar het filmpje foutcodes heatpump die laat ik starten op het moment dat de NTC wordt aangewezen.

Maar je kunt ook de slider naar het begin trekken en start de film met de gehele demontage van de machine.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2018, 11:22:34 »
Ja helder, ik snap het helemaal, dank je wel.
Wat zou de link kunnen zijn met een defecte of niet goedwerkende NTC dat de machine precies na 30 minuten in een foutmodus terecht gaat komen?
De E63 duidt op het feit dat de machine  zijn warmte niet kwijt kan, de achterkant van de machine is na 30 minuten behoorlijk warm en je kunt er net nog je hand op houden, heb je daar enig idee van?

Groet,

Sjaak

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2018, 12:49:22 »
Vergis je er niet in wat de temperatuur kan worden in de machine. De mens is een zeer slechte thermometer. Ik heb mijn machine eens gevolgd tijdens het proces en daar kwam de achteras boven de 55 graden, daar hou je vanaf 40 graden je vingers niet meer op. Als je wilt weten hoe je moet meten of de compressor functioneert qua temperaturen dan zou ik dat in servicedoc van andere apparaten, die ik wel heb, na kunnen kijken in welke orde van grootte deze temperaturen liggen.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2018, 12:59:53 »
Dag Lampje,

Ik heb even gewacht op je reactie om de droger open te gaan maken , dank voor de info.
Verder wil ik ook nog kijken dat de koudelucht ventilator aan de rechter voorzijde wel aanslaat op een bepaald moment. Dus de onderkap haal ik er nog af en kijk wat er na een aantal minuten gaat gebeuren.
Heeft dit geen effect dan ga ik de NTC er uit halen en de weerstand bij verschillende temperaturen meten.
Ik houd je op de hoogte.

groet,

Sjaak

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2018, 16:02:53 »
Hier nog een indicatie van de temperaturen op de 4 pijpen rondom de compressor, hierbij krijg je dus indicatie hoe de temperatuur moet zijn en het verloop in de tijd.

Ik heb voor zo ver ik weet mijn koelvent nog nooit horen lopen, maar het kan natuurlijk goed zijn dat dit wel de oorzaak is dat het heetgas vanuit de compressor te heet wordt. De temperatuur wordt hier geregeld door het toerental van de compressor te wijzigen. Misschien dat dit niet helemaal goed is. Je zou met een thermometer de pijptemperaturen kunnen meten.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2018, 17:18:45 »
Dag Lampje,
Mis ik de bijlage met de temperatuur indicatie, wel een lege regel maar geen data.
Blijf het vreemd vinden precies na 30 minuten E60 > E63, uitzetten daarna opnieuw aangezet en wederom na precies 30 minuten E60 > E63.

groet en dank,

Sjaak

Lampje

• 883
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2018, 17:50:34 »
foutje oeps,

Ik heb het vermoeden dat dit niet continue bewaakt wordt, maar in een bepaalde regelmaat, net zoals de vochtmeting alleen gebeurt bij stilstand als de draairichting wordt omgekeerd.

Kijk ook maar in de piekjes in het diagram, wat dit ook mag zijn er zit een regelmaat in.

Verder zou ik het niet weten, want het ontbreekt mij aan relevante documentatie op dit punt.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 18:00:29 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje