Bosch warmtepomp wasdroger WTY88700FG valt uit

Bosch warmtepomp wasdroger WTY88700FG valt uit
« Gepost op: 19 januari 2018, 18:09:43 »
De wasdroger valt uit na enkele minuten. De duurtijd is afhankelijk van het gekozen programma. Bijvoorbeeld bij het programma "synthetische was" valt de machine eerder uit dan bij "handdoeken". De machine valt plots uit, zonder melding o.i.d. op de display. Het is alsof de stekker plots uitgetrokken wordt. Maar het verschil met wanneer de stekker echt uitgetrokken zou worden, is dat de machine niet onmiddellijk daarna kan aangezet worden. Dat is pas mogelijk na ongeveer een halve minuut wachten (alsof er ergens iets moet afkoelen). Na het aanzetten komt op de display de melding dat de stroom uitgevallen was.

Maar dit is niet het enige probleem met deze wasdroger. Voor we deze uitval problemen ondervonden, merkten we dat de lucht steeds minder warm werd. Op aanraden van Lampje in een ander topic op dit forum heb ik de grote condensator op de frekwentieomvormer print vervangen. De compressor van de warmtepomp draait nu. Aan de ene kant voelt de leiding koud aan en de andere kant maar een beetje warmer dan kamertemperatuur. Het lijkt er dus op dat dit probleem nog niet volledig opgelost is.

Heeft iemand een idee hoe dit verholpen kan worden?

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
Re: Bosch warmtepomp wasdroger WTY88700FG valt uit
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2018, 22:02:32 »
Greg,
Ik heb het vermoeden dat de voedingomvormer het probleem geeft. Deze chip heeft een temperatuurinstelling van 142 graden waarbij hij het geheel afschakelt en pas weer vrijkomt als de temp 75 graden gezakt is.  Technisch kan de chip 155 graden aan.

Maar het gebeurt regelmatig dat de chip dit punt veel eerder signaleert en dan de machine afschakelt. En dat verklaart ook de tijdvertraging voor het weer in kunnen schakelen na een wachttijd.

Zou je een foto met hoge resolutie op het net kunnen parkeren op bijv. google photos van de printkaart van beide zijden en van de apparaat gegevens bij de deur? Zodat we goed kunnen uitvergroten, dus graag met veel licht opnemen.

« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 23:00:45 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2018, 13:31:11 »
Bedankt, Lampje.

Hier: https://photos.app.goo.gl/bOFevAYEm85jyztd2 vind je foto's van de voedingsprint. Het type spanningsomvormer op deze print is een TNY276. Dit IC vertoont geen sporen van oververhitting. Ik vraag mij ook af wat een eventueel oververhitten kan veroorzaken.

Greg

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2018, 16:36:15 »
je zult ook geen sporen van oververhitting vinden, de thermische beveiliging in het ictje heeft de kuren en denkt dat hij oververhit is.
de enige remedie is dan ook het ictje vervangen.
en als dat gebeurt is kunnen we pas verder zoeken naar het temperatuurprobleem

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2018, 22:49:48 »
graag het plaatje van de serienummer/typenummer
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2018, 14:31:52 »
Waarschijnlijk heb ik toch al wat ontdekt wat het temperatuurprobleem betreft.

Ik heb de foto's gespiegeld en naast elkaar gelegd en dan zie ik wat verdachts bij het vaste contact van het relais.
In eerste instantie dit punt dus doorsolderen

Daarnaast heb ik ook ontdekt dat we hier niet meer van standaard witgoed relais kunnen spreken, want het Relais HF3FA 009-HTF(335) is 9 volt. Dit in tegenstelling tot de gebruikelijke relais van 12 volt. Zou je het nummer even kunnen controleren of die 009 klopt in het typenummer, want de foto was niet echt scherp
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 14:42:40 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2018, 14:37:22 »
@lampje , er word ook al gebruik gemaakt van 6 volt relais in witgoed. daar moeten we dus goed op gaan letten in het vervolg.
9 volt ben ik ook al tegen gekomen

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2018, 14:47:17 »
ik was er nog niet aan toe gekomen om via de omweg de foto toe te voegen

https://photos.app.goo.gl/7q03YoDCQ4GMoR162
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 10:04:11 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2018, 14:51:43 »
@lampje , er word ook al gebruik gemaakt van 6 volt relais in witgoed. daar moeten we dus goed op gaan letten in het vervolg.
9 volt ben ik ook al tegen gekomen

Ja Bennie, daar moeten we zeker rekening mee houden en goed naar het typenummer kijken op een datasheet, ik ging er ook vanuit dat er gestandaardiseerd was, maar helaas dat is maar ten dele.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2018, 17:15:51 »
Hier zie je duidelijk het verschil in kleur van de soldering het hoofdcontact van het relais.

https://photos.app.goo.gl/FFa55Nj3KiX9FWii1
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2018, 12:09:13 »
Lampje, ik heb nieuwe foto's geüpload, een klein beetje scherper.

De grote relais zijn van het type HF3FA 009-HTF(335) 10A. De smalle relais zijn HF46F-G 9-H1(610) 7A.

I.v.m. het onvoldoende doorsolderen: de doffe kleur zoals op de foto wordt bepaald door de lichtinval. Vergeleken met de andere soldeerpunten is deze niet afwijkend en het komt overeen met wat we gewend zijn met loodvrij soldeersel.

Morgen wordt het IC geleverd. Ik heb een TNY278 besteld. Die kan iets meer vermogen aan.

Is er een elektrisch - elektronisch (blok)schema van de droogkast of van de hoofdprint?

Alvast bedankt voor jullie meedenken,
Greg

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2018, 16:31:21 »
Greg,

Schema's daar zijn de fabrikanten niet scheutig mee. Vroeger kon je ze nog wel kopen, maar het is nu meer helaas pindakaas.

Ook bij de nieuwe foto blijf ik het plekje verdacht vinden, zeker omdat je ook problemen hebt met de temperatuur, maar we wachten het plaatsen van de TNY af vervang je ook de veiligheidsweerstand? En de ervaring dat de relaisaansluiting eigenlijk alleen maar op dit ene punt (het vaste contact) problemen geven.

Maar wij horen wel wat het resultaat is. Aan de hand van het nummer zag ik dat je een invertor kaart hebt, die geeft nog al eens problemen met de grote elco, die dan bol staat.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2018, 15:29:16 »
Lampje,

Ik heb de TNY276 vervangen. De weerstand was nog goed en die heb ik terug vastgesoldeerd. De pennen van het bewuste relais zijn allemaal opnieuw gesoldeerd. Het resultaat: het 2de probleem lijkt opgelost te zijn: de machine valt niet meer uit, toch niet tot nu toe. De TNY wordt niet warm. Bedankt voor jullie tips!

Blijft dus nog het eerste probleem: de lucht blijft te koud. De compressor doet iets, maar m.i. onvoldoende. De warme kant wordt maar net iets warmer dan kamertemperatuur. Ik meet 30 ... 40° met een thermokoppel tegen het buisje. De temperatuursensor op die plaats heeft een weerstand van 4.6 kohm.

Alvast bedankt voor de hulp,
Greg

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2018, 21:45:32 »
Greg,

Kun je de spanning op de compressor eens meten?

Kijk ook eens naar de grote elco op de invertor de print met de grote koelribben, die geeft ook wel eens problemen, staat hij bol?

Welk typenummer heeft de NTC sensor?

En wat doet de weerstand als je hem opwarmt in een kommetje water?
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2018, 22:43:30 »
het E-nummer staat in de titel
maar er hoort nog iets achter, is dit 02. 03 of 04

deze ntc heb je er volgens mij inzitten.

@ lampje, die gegevens van deze ntc heb ik je laatst gestuurd

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2018, 00:21:36 »
het is een 03 Bennie, er is een foto van het typeplaatje toegevoegd in een van de eerste berrichten

Die vraag over de NTC was toch niet voor deze machine vandaar dat ik even zeker wilde weten dat het om hetzelfde type gaat. Voordat we op het verkeerde been worden gezet.

Als ik het goed begrijp meet Greg een weerstand van 4,6 K bij die 30 tot 40 graden de factor is dn 0,8 tot 0,5 van 4,8K

Daar klopt dus iets niet, of ik begrijp het verkeerd en is dat het typenummer wat geplaatst is en dat klopt dan weer niet met wat wij als standaard aannemen. Dus Greg help ons even uit de puzzel
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2018, 00:33:03 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2018, 09:43:41 »
Je vroeg hierboven om het type ntc
Deze heb ik van de tekening van Bosch gehaald

« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2018, 14:13:10 »
Dag Lampje en Bennie,

De NTC is een Epcos K276/4,8K/A6. Gemeten weerstand:
4k8 @ 25°
3k9 @ 30°
2k7 @ 40°
1k8 @ 50°
1k3 @ 60°
Vergeleken met de datasheet is dit perfect.

De compressor is een Highly CSA804CDM-A3BU, een 120V DC type. De DC weerstand bedraagt 5.3 ohm.

Ik heb de spanning gemeten over de compressor. De DC spanning is nagenoeg 0V. De AC spanning bedraagt ongeveer 3 V. In de "uit" stand loopt de spanning op tot 10 V AC (50 Hz). Na ongeveer 1 à 2 minuten "aan" springt de spanning naar ruim 50 V met een frequentie van 10 kHz en de DC component blijft 0 V. Het is pas dan dat de compressor begint te draaien.

Het lijkt er dus op dat de motor regelaar print defect is. De grote elco is vervangen. Hebben jullie ervaring met dit fenomeen? Misschien de gelijkrichter stuk?

Greg

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2018, 14:53:21 »
Greg,

dan lijkt mij het sensor gedeelte correct.

Het is een beetje verwarrend wat ze in de specs zeggen, want volgens mij is het gewoon een draaistroom motortje met 3 fasen die door een invertor gevoed moet worden. Dat staat er ook DC invertor, maar dat slaat volgens mij op de aangeboden power die de invertor moet hebben. De compressor wordt dus door zijn aangeboden frekwentie in toeren geregeld. Deze frekwentie zal zo maximaal rond de 65 Hz liggen gezien het toerental bij vollast van 3750 rpm.

De hoge frekwenties zullen afkomstig zijn uit de vermogensschakelingen als netvervuiling.

Helaas heb ik geen documentatie van deze printen. En kan je alleen maar adviseren om een van de kleine bedrijfjes te benaderen om de print te repareren

bij voorbeeld:

Printplaatreparateur Witgoedmonteur
Printplaatreparateur Euromax
Printplaatreparateur YouFixIt
Printplaatreparateur Smallrepairs
Printplaatreparateur de witgoedmonteur
Printplaatreparateur de witgoeddokter
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2018, 15:28:48 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 754
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2018, 10:29:57 »
terugkoppeling van Greg gehad in een PM

Dag Lampje,

Ja, het is afgelopen. Als volgt.

De voeding op de hoofdprint had ik gerepareerd. De machine bleef daardoor alvast draaien. Dit probleem was dus opgelost.

Op de compressorsturing print had ik de grote elco vervangen. Hierdoor werkte de warmtepomp weer, maar nog ruim onvoldoende. Aan de NTC lag het niet.

De vermelding op de compressor dat het een DC-motor zou gaan (met 3 aansluitingen?), heeft mij eerst op een verkeerd spoor gezet. Maar blijkbaar is het een 3-fazen motor die frekwentie gestuurd wordt.

Ik kwam erachter dat de temperatuur na de compressor onvoldoende steeg omdat de voeding voor de compressorsturing print voortdurend aan en uit geschakeld werd door een relais op de hoofdprint. Ik heb dan de 230V netspanning rechtstreeks op de compressorsturing aangesloten (dus die relais overbrugd), maar het resultaat bleef hetzelfde: de compressor krijgt maar af en toe spanning.

Ik vermoed dat de sturing zelf detecteert dat er iets mis is met zichzelf of met de compressor en dan de uitgangstroom afschakelt en meteen ook een signaal stuurt naar de hoofdprint, die vervolgens de hele compressorprint spanningsloos maakt.

Ik heb nog een hele tijd op diverse punten gemeten of ik iets meer kon vinden en terwijl ik daarmee bezig was, merkte ik dat de situatie voortdurend verergerde. Op een gegeven moment bleef de compressorsturing helemaal dood.

Aangezien ik geen schema heb, heb ik het hier opgegeven. Het is onduidelijk waar het probleem zit: in de compressor, of in zijn sturing of toch in de hoofdprint.

De machine heb ik gedemonteerd. Enkele onderdelen heb ik bewaard, de trommel is een plantenbak geworden en de rest is afgevoerd.

Als ik op het forum lees dat steeds dezelfde problemen blijven opduiken met machines van zowat alle merken, dan vraag ik mij af waarom de ontwikkelaars niet eens dit forum bekijken. Hoe is het mogelijk dat nog steeds minderwaardige komponenten ook in dure machines gebruikt worden? Het is toch niet normaal dat een wasdroger van meer dan 500 € na 6 jaar aan zijn einde komt omdat er ergens een IC-tje van een voeding faalt, of omwille van een elco die zichzelf na minder dan 1000 bedrijfsuren opblaast?

Groetjes,
Greg

Met vriendelijke groet,

Lampje