AEG T86589 condensor/compressor reiningen

AEG T86589 condensor/compressor reiningen
« Gepost op: 6 februari 2018, 05:35:32 »
Goedemorgen,

Wij hebben bovengenoemde machine, waar ondanks het filter ervoor, de condensor/compressorgedeelte best dicht zit met stof.
Ik wil deze eens gaan reiningen omdat de droogtijden oplopen. Nu zag ik na een eerste inspectie al dat dit een geheel is met de bodem.
Hoe kan ik het beste de machine demonteren om hier bij te komen? Heeft iemand een stappenplan of service manual?
Alvast bedankt.

vr. gr. Peter

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
Re: AEG T86589 condensor/compressor reiningen
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2018, 16:06:30 »
Peter,

kun je het PNC nummer  even vermelden?
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2018, 22:00:26 »
Als je dit probleem hebt is het een stapeling van zaken.

Begin eerst eens met de fijnfilters, deur, bodem en condensor eens een nachtje in een bad met azijn te zetten en daarna met een sopje van allesreiniger nog nadoen.

Het pomp en vlottercompartiment reinigen, want door de drap die daar in staat, wordt ook het vocht niet tijdig weggepompt.

Als je dan de condensor goed wilt reinigen met het voorgeschreven sponsje, dat voor geen meter werkt, dan gaat dat veel beter met een warme waterstraal uit een rioolreinigingssetje wat ik ooit bij de Aldi kocht. Wastafelontstopper, die ook aan doucheslang kan 19,85

Afzuigen doe je onder in de bak met een natzuiger. Voor de verdamper zit er aan de linker zijkant een luikje waar je het zelfde voor de verdamper kunt doen. Daarvoor moet de linker zijwand er af en dus ook het bovendeksel.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2018, 22:02:39 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2018, 05:30:01 »
Pnc is 916 096 709 00

De filters heb ik idd al laten weken in azijn, die tips had ik al op dit forum gelezen.
pompje heb ik ook al eens gedemonteerd, en daar was idd ook wat pluizendrap aanwezig. ook schoongemaakt.

als ik met een zaklamp tussen de lamellen kijk van de condensor, zie ik daar veel stof zitten. daarom wil ik dat wegspoelen.
Vandaar mijn vraag hoe je die bodem met condensor/compressor het gemakkelijkst kan demonteren.
Helaas is dat niet heel servicevriendelijk gemaakt door AEG.

En wat voor sponsje is dat? Die zat niet bij mijn machine geleverd.

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2018, 10:47:33 »
Wat dat sponsje betreft heb jij een iets later model, en heeft men blijkbaar ingezien dat het flut was.
Ik zie dat jouw machine, het pompje aan de achterzijde heeft. Als je het demonteert kun je daar met een natzuiger het water met pluizen weg zuigen.

Kun je eens een fotootje maken van de bovendeksel, want ik kan in de tekening niet echt ontdekken of deze geschroefd is en hoe de achterzijde toegankelijk is. Kan dit via de bovenkap van de ventilator?
Ik heb wel een filmpje gevonden hoe het moet bij een iets ouder model, maar het komt er op neer, dat je gewoon met warm water de zaak kunt spoelen. Ook kun je het water afvoeren door de pomp in de testmode te laten lopen. Maar ik prefereer een slangetje met heet water direct vanaf de kraan of doucheslang na alle gemartel met spons, mes, haaknaalden, tandenborstel, die allemaal niet werkten, Want de vette pluizen zitten ook nog eens vast, dus net als bij de tandarts: "spoelt u maar!!" De servicetechniker zou dit zelfs doen met een tuinslang, maar ik ga toch voor het iets fijnere gereedschap, een ontstoppingssetje voor wastafels. En de afvoer doen met de natzuiger, zo werd mijn wisselaar ook brandschoon na drie emmers warm water.

Warmtewisselaar achterzijde reinigen  Servicetechniker
Warmtewisselaar reinigen met lopende pomp
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2018, 10:49:07 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2018, 23:18:17 »
Bedankt voor de filmpjes, alleen zijn dit hele andere modellen dan die ik heb. Ik kan achterop wel een kap losschroeven, maar dan zie ik alleen de ventilator.

Ik denk dat ik eerst maar eens de trommel eruit ga halen, dan kan ik bovenop de condensor kijken en wellicht kan ik dan wat demonteren om hem schoon te spoelen.
Trommel kun je denk ik loshalen door de achterkant eraf te halen?

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2018, 00:13:46 »
Meestal wordt de voorzijde losgehaald.

Maar dat zou ik niet doen, gezien de problemen. Spoel de condensor gewoon met een slangetje warm water en pomp het weg bij de pompruimte, spoel hem gewoon lekker door dan is het probleem over.

zo kom je bij de pomp aeg heatpumpdryer pump cleaning new model
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2018, 18:27:08 »
Bedankt voor het filmpje. Dit model heb ik idd.
Maar dan kom je nog steeds niet aan de achterzijde van de condensor/verdamper. Ik wil juist bereiken wat je in dit filmpje ziet op 0:12 :

https://youtu.be/fn-Jum7iA4I

Dan kan ik de lamellen goed doorspoelen.

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2018, 19:38:19 »
Ik denk ook niet dat het nodig is om helemaal achterin te komen, want in de condensor zijn de pluizen nog vochtig en gaan ze plakken. Maar achterin zijn ze droog en plakken ze niet meer. Toen ik mijn fan aan de achterkant open haalde, was het na 10 jaar niet eens nodig om het schoon te maken. Dus je haalt je meer werk op je hals als dat nodig is.

Maar ja, wie ben ik?
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2018, 09:50:29 »
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Maar waar ik mee zit, dat als ik hem van voren af doorspoel met een straal, gaat dan niet alle drab naar achteren en hoopt het zich daar op?
Of bestaat de hele condensor/verdamper unit uit twee delen en kan de drab halverwege naar beneden zakken in de opvangbak waar dus dat pompje in zit?
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 09:53:10 door thecure »

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2018, 11:48:08 »
Voordat ik met spoelen begon heb ik me die vragen ook gesteld. En heb er zelfs een bouwlamp achter gezet om te kijken hoe het zat. Je zag dus niets er moet dus een schot zijn met een labyrint, waardoor de lucht naar het achterste gedeelte gaat. Ik ben voorzichtig begonnen met een beetje water en zag dat dit direct naar beneden kwam in de opvangbak en kon het bij mij aan de voorzijde wegzuigen. Bij de pomp schoonmaken was niet nodig, omdat ik dat de week er voor al had gedaan, maar daarmee de storing niet was opgelost.

Maar ik ben van mening dat als je ruim spoelt met warm water en het oppompt in het vlotter/pomp compartiment je dan de hele route schoon krijgt. Ook de pomp en vlotter kamer moet zuiver zijn en goed gangbaar.
Met vriendelijke groet,

Lampje