AEG T75472AH storing e63

AEG T75472AH storing e63
« Gepost op: 15 augustus 2017, 20:08:06 »
Onze droger (AEG T75472AH) 
Geeft FOUTMELDING: E60, GAF NA UITLEZEN E63. SLECHT DROOGRESULTAAT.
Monteur is gister geweest en zei dat dit kapot is. Nummer: 1366100509 Omschrijving: NAKEDBOARD-EDR10621(
Als hun hem maken kost dit 700.-
Het onderdeel zelf is niet heel duur, maar het schijnt dat het veel werk is.
Nu heb ik er zelf niet heel veel verstand van, maar zou ik dit zelf kunnen vervangen?

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
Re: AEG T75472AH storing e63
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2017, 20:31:26 »
dag hubert

als je een beetje handig bent is dit in een half uurtje gepiept
als je hier 700 euro voor wilt betalen kan je net zo goed een nieuwe droger kopen
misschien is dat ook wel zijn bedoeling

wat ik me afvraag is, hoe kwam hij tot de conclusie dat de printplaat defect is
kan je vertellen wat hij allemaal gedaan heeft?

E63 staat bij drogers met verwarmingselement voor oververhitting
jij hebt volgens mij een warmtepompdroger en ik denk dat je een slecht droogresultaat hebt doordat de ventilator aan de achterkant niet draait en er dus geen luchtverplaatsing is

mogen we de nummers van je uit de deurrand
met name het pnc nummer

« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2017, 21:02:23 »
Hoi Bennie,

Bedankt voor je bericht!

Dit zijn de nummers:
PNC/E-nummer: 916096786 / 00 Modelomschrijving: T75472AH Serienummer: 143 09205

Ik was er zelf niet bij toen de monteur er was. Maar had een mail van z'n werk bon gekregen.
Hij had gezegd dat de hele droger uit elkaar moet om hem te repareren.
Ik ben bang dat hij dus iets anders bedoeld dan dat die op z'n werk bon gezet heeft.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2017, 21:31:42 »
jij hebt geen aparte ventilator met motor aan de achterkant, jouw ventilator zit aan de as van de motor
dus als de trommel draait dan draait de ventilator ook
ik kan voor jouw droger alleen de EDR1062 vinden (typfoutje misschien) en die kost 174 euro
en die zit aan de zijkant dus alleen de bovenkant hoeft er maar af
(onderdeel 587 zie afbeelding)

heb je de droger al een keer een goede schoonmaakbeurt gegeven en de filters een keer een nachtje laten weken in azijn
als deze (gedeeltelijk) verstopt zijn dan is de luchtcirculatie ook niet zo best en droogt hij niet zo best
hoelang duurt het voordat de droger stopt en de storingscode weergeeft?
weet u toevallig wel hoelang de monteur bezig geweest is?

ik ben nog even aan het googlen geweest met het onderdeelnummer wat je aangaf, ik kwam bij een duitse site uit voor een niet-geconfigureerde printplaat van je droger
misschien moet het configureren zoveel kosten, maar ik vind het veel te veel voor een reparatie
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2017, 21:39:22 door bennie »

« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:23:06 »
De filters maken we regelmatig schoon. (Stof vrij). Had de droger ook vorige week open gemaakt en de binnenkant schoon gemaakt.
Monteur Is 25 min bezig geweest.
Geachte heer, mevrouw,
(Zie bijlage )

Hierbij de werkbon van het recente service bezoek.

De technicus verklaart hierbij het apparaat volledig te hebben gecontroleerd op de juiste en veilige werking ervan.

Meetwaarden apparaat:

Weerstand Aardleiding
m Ohm

Isolatieweerstand
M Ohm

Aardlekstroom
m A

Microgolflekkage getest en akkoord
Ja/ Nee

Toestel in orde
Ja

Het lijkt mij stug dat het onderdeel 587 is, want dat is zo vervangen lijkt mij.
Denk dat ik morgen beter het bedrijf kan bellen met wat hun precies bedoelen wat vervangen moet worden.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:34:50 »
het gaat in ieder geval om een printplaat, en dat is niet moeilijk
maar ik vind het maar een vage uitleg van de monteur/het bedrijf
stonden er nog waardes bij die metingen ?
ik ben heel benieuwd wat ze u gaan vertellen aan de telefoon

het filter onder de deur heeft hele fijne mazen en wil vaak wel verstopt gaan zitten door resten van wasverzachter en/of wasmiddel, dit is vaak slecht of niet te zien

laat hem maar eens een nachtje weken in azijn dan lost de vettige substantie wel op
soms is het wel zichtbaar als je hem tegen het licht houdt

« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:52:13 »
Het is idd hele vage informatie.
Staan ook geen waardes bij de metingen.

Ik zal de filters ff laten weken. (Bedankt voor de tip!)
En zal u laten weten wat ze me morgen gaan vertellen.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2017, 23:00:48 »
ik ben benieuwd

het is ook van belang dat rechtslinksonderin achter het filter geen verstopping zit
schijn er eens met een lampje in of het daar ook schoon is
de lucht word daar namelijk doorheen geblazen
in het voorste gedeelte word het vocht uit de lucht gehaalt en in het achterste gedeelte word de lucht weer (bij)verwarmt
daarna word het weer door de trommel geblazen en door de filters en begint het hele riedeltje opnieuw
als er ergens een belemmering zit dan blijft de warme lucht steken

weet u ook wanneer in het droogproces de storingsmelding word gegeven?
is dit gelijk met het starten of halverwege of loopt hij z'n hele programma wel door?
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 19:31:39 door bennie »

« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2017, 23:20:10 »
Ja, rechts onderin zit ook 2 filters. 1 kleintje die is vaak wel nat als de droger klaar is.

De droger gaat ongeveer halverwege in storing.

Had net even na gevraagd aan m'n wederhelft  (was aan het werk)
Maar de monteur zij tegen haar dat de hele onderbak vervangen moet worden.
Dit kan ik alleen niet terug vinden op de bon/mail.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2017, 23:37:34 »
dat is inderdaad een prijzig onderdeel(zie afbeelding) en inderdaad een beetje veel werk
maar ik geloof er eigenlijk niet in dat dat defect gaat
het is een compleet gesloten systeem en waarom zetten ze op de bon dat de printplaat vervangen moet worden en zegt de monteur ter plekke dat de hele onderbak vervangen moet worden

ik vermoed dat het wel met een verstopping heeft te maken
laten we eerst het telefoontje even afwachten en het bad voor de filters
kijken wat de droger dan doet
ik weet niet of je technisch bent maar dan kunnen we je op afstand wel verder helpen

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2017, 14:10:44 »
Dit is een systeem waar de regelprint aan de zijkant het toerental van de compressor aanpast aan de gewenste capaciteit die gemeten wordt tussen condensor en verdamper.

Het onderste deel vervangen is inclusief de compressor. Dus ze zeggen dus maar wat. Is het de aansturing die defect is of is het de compressor die het niet doet?
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2017, 17:34:04 »
Heb het bedrijf paar keer gebeld vandaag, maar ze konden de monteur niet bereiken. Als het goed is hoop ik pas morgen middag bericht te krijgen...

Heb de filters heel de dag in azijn gelegd en droog geblazen met de compressor. Die zijn in iedergeval mooi schoon.

Ik weet niet ze met Microgolflekkage bedoelen, omdat hun zeggen dat die niet akkoord is. (Volgens de bon.)

Zal ik de droger testen zonder was erin of is dat niet handig.

Ik weet niet of ik zelf nog iets kan testen/doormeten?

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2017, 17:51:08 »
als je de droger test zonder nat wasgoed erin dan zegt de vochtmeting heel snel dat hij klaar is
en dan is het programma ten einde
gooi er een paar natte handoeken in met testen, want hij moet wel iets te drogen hebben
gewoon even onder de kraan en goed uitwringen
dan red de droger er zich wel verder mee

heb je ook nog rechtslinks onderin de verdamper/condensor gekeken met een lampje?

ik heb ook geen idee wat voor een test dit is, maar misschien kunnen ze je dit ook vetellen
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 19:32:41 door bennie »

« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2017, 18:52:33 »
Oke, ik heb er 2 vochtige handdoeken in gedaan.  Ff afwachten wat die gaat doen.

Heb er net even rechts onderin gekeken, maar daar zie ik alleen een zwarte ventilator zitten. (Die draait nu niet als de droger aan staat).

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2017, 18:56:33 »
excuus... :-[ ik bedoelde linksonderin
die zwarte ventilator is de koelventilator van de compressor en die draait niet altijd
linksonderin achter het filter zit de verdamper/condensor
kijk maar een keer of deze stofvrij is of verstopt

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:37:05 »
Kijk hier maar eens naar mijn ervaring met de condensor

Condensor schoonmaken
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2017, 22:54:55 »
De handdoeken laten drogen met extra droog programma. En.... geen storing en netjes droog :)
Zou het echt kunnen doordat ik de filters in azijn heb laten weken?

Ik heb nog gekeken links onder achter de filters. Maar op die rooster/lamelle zit bij mij ook behoorlijk wat stof.
Kan ik dat schoonmaken met een stoomreiniger? Blaas ik dan niet het stof verder naar achter?

Morgen gaan we een volle was in de droger doen, en dan hopen dat die geen storing aan geeft.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2017, 22:59:42 »
als je hem door blaast met een stoomreiniger dan moet je de achterkant ook open hebben om de rommel weg te halen
het kan heel goed zijn dat door de filters schoon te maken je de grootste obstructie hebt weggenomen
maar het is wel belangrijk om dat onderin ook te doen, dat scheelt weer energie

als dit het probleem heeft opgelost moet die monteur een schop onder z'n kont krijgen
maar we wachten nog een paar rondes af

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2017, 22:59:58 »
Dat zou heel goed kunnen.

Ik zou geen stoom gebruiken omdat je dat niet in de hand hebt, waar de rommel en stoom blijft, doe het zoals ik het heb gedaan en je hebt een schone condensor. Koop desnoods een aquarium slang die je op de wastafel aansluit en zuig af met een natzuiger.
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2017, 23:06:16 »
lampje heeft hier praktijkervaring mee, het is in ieder geval van belang dat er zo min mogelijk vocht in de rest van de droger komt
anders komen er misschien andere rare storingen voor de dag, en dat willen we niet

« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2017, 23:09:23 »
Idd,  als die het nu goed blijft doen is het een prutser van een monteur....

Ik ga morgen ff achter zo'n slangetje aan. Alleen de droger staat op zolder en heb daar geen heet water dus moet ik even een lange slang via de badkamer doen denk.
Anders kan ik het ook met een compressor doen, maar dan blaas ik het denk ook alleen maar verder weg.

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2017, 23:17:27 »
Idd,  als die het nu goed blijft doen is het een prutser van een monteur....

Anders kan ik het ook met een compressor doen, maar dan blaas ik het denk ook alleen maar verder weg.

Dat het een prutser was, daar had ik al een ernstig vermoeden van.

Nee, het vastgeplakte stof beslist niet weg spuiten met lucht, want dan verdwijnt het waarschijnlijk in het labyrint wat tussen condensor en verdamper zit en dan is de verstopping echt compleet, dus niet doen.

Alleen met een klein straaltje heet water.

Je zou ook fietspomp vol kunnen zuigen met heet water en dan door de lamellen spuiten. Dus neem een emmer heet water mee naar boven
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2017, 23:28:09 »
Oke, bedankt voor de tip!

Ik ga morgen ff paar winkels af of ze iets hebben.
Ik laat het eerst wel ff weten wat ik heb gehaald, voor dat ik daarmee gaat beginnen.

« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2017, 17:33:41 »
Vandaag weer gebeld naar het bedrijf. Maar ze hadden de monteur nog steeds  niet gesproken... Maar ik blijf gewoon bellen!

De droger vanmiddag voor de 2de keer aan gezet. Geen storing en alles was zo goed als droog. Alleen blijft er links onderin bij de kleine filter wel water staan na het drogen. Weet niet of dat normaal is?

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2017, 17:42:03 »
Dat is niet abnormaal, want het pompje kan niet tot helemaal op de bodem zuigen, nog afgezien van het feit of de machine wel helemaal zuiver waterpas staat.

En volgens mij zit er in de stijgleiding naar de condensbak geen terugslagklep en zal dus dat water uit de stijgpijp terugstromen als de pomp afgaat.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 17:52:13 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2017, 17:48:27 »
hoelang had de droger al storing of heb je gelijk bij de eerste storingsmelding de monteur gebelt

« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2017, 20:58:06 »
3de keer de droger gebruikt. Alles netjes droog en geen water bij de filters.

Morgen de rooster en lamelle schoon maken met plantenspuit met heet water en waterstofzuiger.

Maar de droger gaf wel eens vaker storing. In het begin wel eens E30 en dan was het ook niet helemaal droog. Daarna weer opnieuw aan zetten en toen deed die het weer gewoon. Maar 2 weken geleden gaf die eerst E60 daarna E65 en met uitlezen E63 en toen bleef die ook storing geven.
Toen zelf open gemaakt en alle stof weggehaald en het bakje waar de waterpomp is staat schoon gemaakt.
Maar mocht niet helpen.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2017, 21:15:36 »
dan is dit dus al een hele verbetering
als dit nog een weekje doorzet kan je wel stellen dat je een hoop geld bespaard hebt
E30 heeft te maken met de vochtdetectie en E65 geeft aan dat de ventilatormotor niet werkt, maar jij hebt daar geen aparte motor voor
ik denk dat de machine door dit een beetje in de war was
de was is natuurlijk nog te vochtig als hij in storing vliegt en dat komt door te weinig luchtverplaatsing

ik ben benieuwd of het bedrijf nog een reactie geeft, want het lijkt er op dat ze je aan het lijntje houden

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2017, 21:33:13 »
Volgens mij wijzen al die storingen op een vervuilde machine.

Je stelt dat je het pomp compartiment schoon hebt gemaakt. Is daarbij de vlotterruimte niet vergeten? Want daartussen zit ook een labyrint.

Want de resten van wasmiddel en /of wasverzachter veroorzaken een vieze dikke brei. Want het leegpompen gebeurt alleen als de vlotter hoog gaat en de stroomkring verbreekt en dan pompt hij een seconde of 20. Als de brei dan de stroom van condenswater tegenhoudt en de vlotter niet weer vlot uit zijn bovenste stand komt, dan krijg je het alarm tank vol, ook al ben je aangesloten op het riool.

Ik zou ook de koolborstel op het aseinde en de koolborstel en de baan op de trommel even goed ontvetten, want daar kan het probleem ook vandaan komen.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 21:56:35 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2017, 22:12:08 »
Als ik het goed gezien heb zit de vlotter en de pomp in het zelfde bakje naast elkaar  ( aan de achterkant rechts onderin) dat heb ik toen helemaal schoon gemaakt. Daar zat toen een laagje water in en wat stof.

Kan ik makkelijk bij de koolborstels?

Maar het gaat zeker de goede kant op!
Ik hoop ook zeker dat als alles schoon is dat die voorlopig blijft doen.

Ik blijf het bedrijf ook gewoon bellen... ik wil wel graag weten wat hij geconstateerd heeft.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 17 augustus 2017, 22:56:31 »
het kan zijn dat je een koolborsteltje in de as hebt zitten maar aan de voorkant zit een meetstrip voor de vochtsensor
onderdeel 22 (zie afbeelding)
misschien dat het via de aarding van de trommel gaat
ik kan alleen die meetstrip vinden maar verder niets

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 18 augustus 2017, 11:26:21 »
Daar heb ik ook naar gezocht Bennie.
En kon ook niets vinden

Vreemd eigenlijk, want zowat 30 jaar geleden ging AEG er ook al vanuit dat de kogellagers voldoende aardden. Maar dat bleek niet het geval en werd er in 1988 een (dure) modificatie ingevoerd die je zelf moest betalen. En werd er een tweede koperbezem op de trommel aangebracht. Het vreemde was echter dat AEG al in 1988 de modificatie had bedacht maar in mijn machine van 1994, dus 6 jaar later nog niet standaard had uitgevoerd en werd je later, uiteraard na de garantieperiode, hiermee geconfronteerd. Want het was zo'n nare storing van, doet hij het wel, of doet hij het niet?
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #32 Gepost op: 22 augustus 2017, 19:10:53 »
Weer paar dagen verder.

Rooster/lamellen schoon gemaakt. Ziet er weer mooi schoon uit.
Vandaag heeft die weer gedraaid, maar geeft nu helaas weer storing....
Maakt programma wel al volgens mij. Maar geeft dan E50 aan en na uitlezen E58.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 22 augustus 2017, 20:24:30 »
wat een vervelend ding ;D

E58 staat voor "stroom van een fase groter dan 4.5 Ampere"

ik denk dat je hem een keer moet resetten

knop op stand 1 en dan start/pause en de knop links ernaast 5 sec inhouden
daarna doordraaien naar stand 10 of 11
even kijken bij welke stand de storingscode tevoorschijn komt
dan weer start/pause en de knop links ervan vasthouden tot E00 verschijnt

je hebt nu de storingscodes gewist
dan even afwachten of hij weerkomt

geen andere knoppen gaan indrukken want dan loop je kans dat je de boel ontregeld

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 22 augustus 2017, 20:24:50 »
Dan vermoed ik dat we het richting condensator moeten zoeken, want deze storing geeft aan dat een van de wikkelingen een te hoge stroom trekt. Dat hij op bepaalde punten moeite heeft om op toeren te blijven omdat het koppel niet groot genoeg is. Waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte condensator, die de stroom niet voldoende door laat naar de motor.
Als de storing na resetten, wat Bennie voorstelt, wel blijft staan.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2017, 20:28:10 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #35 Gepost op: 22 augustus 2017, 20:37:54 »
Denk dat die nu vanslag is...
Heb de knoppen in gedrukt. Toen gingen al de lampjes knipperen en ging niet meer vanzelf uit. Toen de droger uit gezet daarna weer aan en nu gaat die gelijk draaien en staat er in de display ELE

« Reactie #36 Gepost op: 22 augustus 2017, 20:39:08 »
En de lampjes van reservoir/filter/condensor branden.

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 22 augustus 2017, 21:01:27 »
ELE betekend dat hij met een testprogramma begint(bij wasmachines van aeg in ieder geval)
zal bij drogers niet anders zijn
dit gebeurt wanneer de foutcodes gewist zijn

als de droger verder niets meer doet draai je met de klok mee naar de uit-positie
als het goed is doet hij dan weer normaal

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 22 augustus 2017, 21:49:40 »
Hier wordt mooi uitgelegd hoe je over moet gaan naar de testmode

Testmode inschakelen en reset foutcode
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2017, 22:01:21 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #39 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:19:07 »
Op de droger bij mij kan ik alleen met de draai knop een droog programma kiezen.
Dus moet ik de droger gewoon opnieuw uit en aan zetten als die klaar is?

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:22:35 »
Terug draaien naar nul (de bovenpositie) dan naar stand 1 en weer terug naar 0 en is hij uit de testmode.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #41 Gepost op: 22 augustus 2017, 23:53:40 »
In de test programma doet de draai knop helemaal niks. Heb de droger uitgezet en weer aan, en start nu weer gewoon op.
Alleen de fout codes heeft die niet gewist.. morgen maar nog een was laten drogen, en dan hopen dat die het goed doet.

« Reactie #42 Gepost op: 23 augustus 2017, 18:28:47 »
Droger vandaag weer een was gedraaid, alles netjes droog en geen storing.
Snap er niks meer van....

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 23 augustus 2017, 18:35:38 »
Nu is het dus even afwachten of hij blijft functioneren. Maar die 700 euro kunnen ze op hun buik schrijven.

Nog iets van de monteur gehoord

« Reactie #44 Gepost op: 23 augustus 2017, 20:54:31 »
Ik hoop wel dat die het nou wel goed blijft doen.

Maar nog steeds niks gehoord van de monteur... hun zouden mij bellen als ze de monteur hadden gesproken.
Dus ga ik ze morgen meer weer bellen..

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 23 augustus 2017, 21:33:36 »
Volgens mij wordt die omgeschoold naar koekenbakker.

Want deze moet ver weg blijven van techniek.

Mooi dat hij het weer doet.

Moest ik toch wel even aan mijn eigen droger denken. We hebben er alles aan gedaan en telkens deed hij het beter maar nog niet helemaal. Hij deed alles maar in de testmode ging het ook niet, dat wilde hij niet. Uiteindelijk toch maar de chip vervangen en nooit meer last gehad.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #46 Gepost op: 25 augustus 2017, 21:00:03 »
Gister weer gebeld naar het bedrijf, maar nu is de monteur ziek... Ik ga ze half volgende week weer bellen en dan wil ik wel wat weten. Is het handig als ik een nieuwe afspraak maak op hun kosten? Want de droger doet het op dit moment nu wel weer goed en zonder storing.

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 25 augustus 2017, 21:20:10 »
Ik zou ze lekker in de str... laten zakken en de eventuele gemaakte kosten terug vorderen, wegens wanprestatie. Het bewijs hebben we dacht ik wel geleverd.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #48 Gepost op: 6 maart 2018, 13:02:04 »
Daar ben ik weer... ::)

Ik was een half jaar geleden helemaal happy met jullie geweldige adviezen!
Maar helaas deze week weer exact de zelfde storing... Dus heb de filters weer laten zwemmen in de azijn, maar mocht helaas niet helpen. Kan ik nog iets anders doen om hem weer opgang te helpen?
Heb hem nog niet uit elkaar gehaald. Maar filters en rooster zijn mooi schoon.

Graag hoor ik weer van jullie :)

Gr. Hubert

« Reactie #49 Gepost op: 6 maart 2018, 13:03:54 »
Ow Ja,
Dit zijn de nummers:
PNC/E-nummer: 916096786 / 00 Modelomschrijving: T75472AH Serienummer: 143 09205
 Scheelt weer terug zoeken ;)

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 6 maart 2018, 16:50:06 »
Er zijn een paar mogelijke oorzaken van het niet functioneren van jouw droger. De droger meet de temperatuur met een NTC die ergens aan de voorkant gemonteerd zit. De meting wordt doorgegeven naar de regeling

Hoe te testen?

https://youtu.be/SlOL9uVPujg

meetwaardes: http://www.wasdrogers.nl/forum/wasdroger-onderdelen/ntc-thermistor-omrekentabel-4k8/msg7850/#msg7850

Dit is een tabel voor een NTC van 4K8 ohm mocht jouw NTC een andere waarde hebben ga dan uit van de verhoudingen.

De invertor print zorgt door frekwentieregeling dat de compressor het juiste toerental draait m.b.t. de gevraagde koeling/verwarming. Van deze print ontbreken mij de gegevens, maar eerdere klachten wezen naar een defecte condensator. Controleer eens of dat deze lekt of bol staat.

Heb je trouwens ooit nog wat van de firma gehoord?
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2018, 16:57:10 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #51 Gepost op: 6 maart 2018, 18:39:59 »
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik zal hem vanavond ff open schroeven.
Weet jij toevallig waar ik ongeveer de ntc en de condensator kan vinden.

Ja heb ze nog wel gesproken. Ze zeiden dat de monteur uit voorzorg een printplaat mee had genomen, maar had geconstateerd dan de gehele onderbak vervangen moest worden. Hoe en wat daaraan kapot was hebben ze mij niet meer kunnen vertellen....
Ik heb er zelf geen werk meer van gemaakt. Was allang blij dat die het weer deed ;) maar tis een raar bedrijf.

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 6 maart 2018, 18:47:34 »
Eerder in dit draadje is een tekening geplaatst 48C onderin de NTC en de print zit rechtsboven onder de deksel (586)

Helaas heb ik nog geen sleutelervaring met dit type, de NTC zit waarschijnlijk ergens aan de binnenzijde in de luchtstroom
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #53 Gepost op: 6 maart 2018, 20:27:25 »
Heb de droger nu open en volgens mij zit de condensator onder de motor (zitten 2 blauwe draden aan), maar zie er geen rare dingen aan.
De ntc zit denk voor de motor en achter een zwarte pomp met koperen leidingen en zit daaraan vast. Deze zit met een veer vast in een koper buisje met wit vet erin.

« Reactie #54 Gepost op: 6 maart 2018, 20:57:29 »
Op de ntc (ik denk dat dat hem is) zit een witte stekker met 2 zwarte dunne draden. Ik heb de tape van de kabelboom gehaald en de draden gevolgd deze gaan naar de printplaat bovenin naar een licht grijze stekker met een groene streep op positie 4 en 5. Daar meer ik 597 ohm. Maar weet niet wat de waarde is van mijn ntc. Staat dat op de ntc?

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 6 maart 2018, 21:13:24 »
jouw ntc moet 4,8 kiloOhm zijn bij 25 graden.
Lampje heeft een mooie tabel gemaakt met temperatuur en de bijbehorende weerstandswaarden.

dat witte vet is geleidingspasta voor een betere temperatuuroverdracht.

doe de ntc in een boterhamzakje en zuig het vacuum, en dan testen met warm water op verschillende temperaturen.
kijk dan of de weerstand met de temperatuur van het water overeen komt met de tabel.

NTC
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2018, 21:19:30 door bennie »

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 6 maart 2018, 21:57:44 »
Heb de droger nu open en volgens mij zit de condensator onder de motor (zitten 2 blauwe draden aan), maar zie er geen rare dingen aan.

Nee Hubert, dat is de startcondensator van de motor waarschijnlijk, je moet naar een elco condensator kijken op de printplaat van de motorsturing van de compressor, hoog bovenin op een printkaart aan de rechterzijde.

Op het plaatje wat Bennie laat zien van de NTC staat een temperatuuraanduiding  4K8 dat zou je op jouw NTC kunnen controleren of dit in jouw nieuwer type ook nog zo is.

Als dit zo'n type is dan is dit de oorzaak van jouw probleem want als ik naar de tabel kijk dan met je in koude toestand al rond de 80 graden en dan doet de compressor waarschijnlijk niet meer mee en wordt afgeschakeld. Dus doe maar wat Bennie zegt en kijk naar het filmpje om zeker te stellen dat hij het is en bestel een nieuwe .
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2018, 22:09:53 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #57 Gepost op: 6 maart 2018, 22:09:45 »
De ntc klopt met het tabel die je had gestuurd ik meet de temperatuur met een koortsthermometer :P dus die gaat niet lager dan 32 graden. Maar bij 37.5 graden meet ik 2,82 ohm.

De condensator zit dus op de printplaat waar ook de stekker van de ntc op Zit?

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 6 maart 2018, 22:17:35 »
Neem maar een bak kokend water en kijk wat de weerstand dan is, dan hoef je ook geen temperatuur te meten want 100 graden is heel erg duidelijk. 2,82 ohm is niet reeel, zou dat kilo ohm kunnen zijn?

Bij 100 graden 330 ohm

Ik zei al, ik ben niet bekend met dit type machine, maar deze heeft twee printkaarten een aan de voorzijde en een rechts aan de zijkant, dat is de motorregeling en waarschijnlijk zal daar de NTC naar toegaan maar dat kan ik niet bevestigen
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2018, 22:20:50 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 6 maart 2018, 22:28:53 »

De ntc zit denk voor de motor en achter een zwarte pomp met koperen leidingen en zit daaraan vast. Deze zit met een veer vast in een koper buisje met wit vet erin.

Ja dat klopt, ik was even in de war met een elementdroger, daar wordt de lucht gemeten maar bij een warmtepomp wordt in de heetgassen van de compressor gemeten. Dus zit hij ergens in de heetgasleiding
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #60 Gepost op: 6 maart 2018, 23:18:17 »
Er zit rechts boven een printplaat en rechts onder een printplaat ( naast de motor) maar de draden van de ntc gaan naar de printplaat bovenin.

Ik ben zelf niet zo heel goed in doormeten ???, maar ik had de multimeter op kilo ohm staan.
Ik ga de ntc morgen ff in kokend water hangen.

Alvast bedankt voor alle en snelle informatie :)

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 6 maart 2018, 23:21:27 »
Zou je daar wat foto's van kunnen maken en ze op bijv. google foto's plaatsen met een link, dan kunnen wij daar ook lering uit trekken.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #62 Gepost op: 7 maart 2018, 12:49:22 »
Dat wil ik zeker wel voor jullie doen.
Moet alleen ff uitvogelen hoe ik dat moet doen.

« Reactie #63 Gepost op: 7 maart 2018, 20:25:20 »
Duurde ff voordat ik het snapte allemaal, Maar volgens mij is het gelukt :)

https://photos.app.goo.gl/omqqSGxcSxwXZXMm1

Laat maar ff weten als je hem kan openen.
Is de zwarte ronde ding Op de printplaat de condensator?

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 7 maart 2018, 22:29:04 »
Ja het is gelukt Hubert ik kan de foto's mooi bekijken.

Ja het zit allemaal anders in elkaar als de voorgaande versies.

Ik zie op de printkaart een grote ronde Condensator zitten, maar zie daar weinig aan. Staat hij soms wat bol? Dat kan ik niet goed zien.

De meetwaarde van de NTC vind ik wel erg afwijkend. 330 t.o.v. 506 is toch wel erg veel verschil. Maar dan nog kan ik het probleem niet plaatsen. Want je meet nu een waarde die bij 85 graden hoort terwijl het water kookt.

Dus als hij een te lage temp aanwijst dan wordt de compressor meer gestuurd om nog meer te presteren. Als het nu andersom was, dan zou ik het hier zoeken maar nu nog even niet. Is het wel een 4k8 type NTC?

Maar wat dan? Aan welke kant zit de fout? Is het de compressor? of is het de sturing? Ik verdenk toch een relais of een contact op de printplaat, omdat hij het toch wel weer goed gedaan heeft.
Dus kijk de vermogensaansturing van de compressor maar eens goed en kijk goed naar slechte solderingen.

Waarschijnlijk is het een 115 volt compressor. Die kun je ook niet even met een losse voeding laten lopen. Laat het spul eens werken met de multimeter aangesloten op de compressor en kijk eens wanneer hij afschakelt en hoe vaak? En kijk eens naar de aangeboden spanning. En of die soms hapert.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #65 Gepost op: 7 maart 2018, 23:23:56 »
Dat is mooi!

Aan de condensator zag ik geen gekke dingen. Kan morgen de solderingen nog even goed bekijken op de printplaat.

De waarde van de ntc vond ik ook wel afwijkend. Het water zal denk in tussen tijd wel rond de 95 graden geweest zijn.
Kon op de ntc niet echt vinden of dat het een 4k8 type is of het moet onder het vet staan? Maar wil dat er zoveel mogelijk op laten zitten.

De compressor is dat grote zwarte ding waar de koperen leidingen aan zitten toch? Dan volg ik de bedrading daarvan waar dat dat heen gaat.
En moet ik dan de voltage meten op de compressor als de droger aan Staat?

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 7 maart 2018, 23:40:02 »
Nee, het staat op de zijkant van de stekker

NTC 4,8 Kohm link van Bennie
Als je daar met de cursor overgaat zie je de codering.
Ja dat grote zwarte ding is de compressor, als die de volle spanning krijgt en het toch niet goed doet, dan weten we meer.

Google eens bij de fabrikant van de compressor op het type, dan zie je of er in het aansluitblok ook nog een overtemp beveiliging zit, die slechte contacten zou kunnen hebben.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #67 Gepost op: 8 maart 2018, 20:38:45 »
De ntc is 4,8k ( Heb even paar foto's op de link gezet. Ook van de compressor, maar kan niet heel veel info vinden. Alleen dan die behoorlijk duur is :P en zoiets vervang je denk ook niet makkelijk met die kleine gesoldeerde leidingen...)

Ik zal de het nodige weer netjes monteren en dan even proef draaien. Met de multimeter er tussen. Weet alleen niet wat plus en min is.

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 8 maart 2018, 22:28:51 »
Nee, een compressor vervangen mag je niet eens zelf, daar moet je een prof voor inhuren met een STEK certificaat vanwege de gassen die afgetapt moeten worden en dat zou een dure grap worden. Wat ik nu wel weet is dat het kleine cylindertje aan de rechter kant , het overload apparaat no B-004 is en de startcondensator is er een van 370 volt  en 20uF.

Om te testen zou je de overload even kunnen overbruggen door de 2 zwarte draden aan elkaar te verbinden. Wat ook nog een kans heeft is de startcondensator, die kan je ook dwars zitten. Maar om die capaciteit te meten heb je een duurdere multimeter nodig. De kans dat de compressor defect is, is veel kleiner.

Het is wel een constant speed compressor van 220-240 volt 50 Hz. Dus meet maar op de klemmen waarschijnlijk is de zwarte de gemeenschappelijke en zit er een condensator tussen de twee andere polen, klopt dat?
Dan meten tussen Zw-Bl en tussen Zw-Wi

Plus en min is niet  belangrijk je moet je meter op wisselspanning zetten

Je zou de NTC ook nog eens met een andere meter kunnen uitproberen, of ga naar je onderdelen boer ter vergelijking. want ik vind de afwijking toch wel erg groot. Of probeer je meter eens met een bekende weerstand te vergelijken.

Wat me ook nog te binnen schiet. Heb je het ventilatie schoepenrad wel nagekeken? Want het gebeurt ook wel eens, dat die vervormd is en zijn luchtopbrengst te weinig wordt.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2018, 22:37:16 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #69 Gepost op: 8 maart 2018, 23:32:15 »
Ow oke dus als de compressor kapot is is die total loss.

Om de overload te testen hoef ik dan Alleen de stekker in de stopcontact te doen of moet die dan draaien? En wat gebeurt er dan als ik de zwarte draden met elkaar verbind?

Als ik de draden volg van de compressor naar de stekker word de blauwe en de witte draden verbonden met de condensator. En aan de andere kant van de stekker zitten 2 grijze draden die komen op zwart en blauw van de compressor. Dus als ik op de 2 grijze draden meer zit ik goed. (Maar dan moet de droger wel draaien toch?)

Ik zal ff kijke of een betere multimeter kan regelen om nog een keer te meten.

Je bedoelt denk de ventilator aan de voorkant (die ik eruit moest halen voor de foto's van de compressor) die draaide heel soepel en zag daar niets geks aan.

Maar om morgen test te draaien met een paar vochtige handdoeken er in en de multimeter op de compressor, is dat een goed idee?

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 9 maart 2018, 09:31:04 »
De overload is een contact wat normaal dicht staat en spanning aan de motor doorgeeft.

Deze moet 0 ohm zijn. Dit contact wordt alleen geopend als de compressor te heet wordt. Maar wil ook wel eens bij koudere temperaturen een slecht contact geven. Je mag hem niet voor altijd overbruggen maar tijdens proefdraaien als je er bij bent kan het weinig kwaad. Ook zou je tijdens het draaien van de compressor de spanningsval over de contacten van het overload relais kunnen controleren, dit moet nul zijn. Wees wel erg voorzichtig en sluit alles aan als de zaak spanningsloos is.

Dit soort compressoren mag je niet te vaak achter elkaar starten want dan, is de druk in de kamer nog niet weggelekt en zeker als de startcondensator wat zwak is komt de compressor niet meer door zijn dode punt heen en blijft stilstaan waardoor de motor zonder zijn beveiliging zou verbranden.

Ja, je kunt dus een proeflamp zetten op de 2 grijze draden en zo kun je zien of de compressor spanning krijgt en wanneer. tevens even meten hoeveel spanning, want tijdens draaien met belasting melden de slechte contacten zich door een gedeelte van de spanning "op te eten"

In dit draadje gaf Bennie jou al een tekening. De koelventilator nr. 2 zit er om de compressor te koelen en draait maar weinig. De ventilator die de lucht door de trommel blaast nr 30A zit op dezelfde as als de aandrijving van de trommel. Die moet je eens nader bekijken of deze schoon is en/of vervormd. Ook is er nog een mogelijkheid dat de ventilator los op de as zit.

« Laatst bewerkt op: 9 maart 2018, 09:36:29 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #71 Gepost op: 9 maart 2018, 10:14:53 »
Heb nu test gedraaid (zie link)
Maar de compressor gaat na 3 min aan als ik de droger op start gedrukt heb. En gaat pas uit als het programma is afgelopen. De compressor word heel heet na ongeveer 30 tot 40 min kan ik het zo goed als niet meer aanraken en ventilator is niet aangegaan.
Heb 2 kleine vochtige handdoeken erin gedaan en kortste programma aangezet.
Deze programma heeft zonder storing gedraaid en handdoeken waren prima droog. Programma duurde ongeveer 50min

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 9 maart 2018, 10:40:38 »
Ja een compressor moet heet worden, want die hete gassen daar wordt het wasgoed mee verwarmd. De mens is een slechte thermometer. Want 50 graden hou jij niet vast en de lucht in de trommel wordt heter. De ventilator gaat pas aan als de temperatuur zo hoog wordt, dat technisch een defect zal ontstaan. Want alles wat je bij de compressor aan energie weghaalt komt dus niet bij het wasgoed. Ik heb infrarood metingen gedaan op de achteras die boven de 60 graden uitkwamen, bij een warmtepompdroger die perfect functioneerde en heb eigenlijk mijn fan nog nooit horen lopen.

De juiste temperatuur zou je kunnen meten met een infrarood meter die je tegenwoordig voor een paar euro in de bouwmarkt kunt kopen. Maar zo te zien werkt droger perfect. Zou er dan ergens een stekker een beetje los hebben gezeten, die nu door alle onderzoeken weer vastzit? De compressor heeft in ieder geval niet de geest gegeven.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #73 Gepost op: 9 maart 2018, 12:38:55 »
Dus de compressor moet dus de hele programma aan staan? Of komt dat omdat de panelen eraf zijn en dan de warmte niet blijft hangen?

Zal ik nu de droger dicht maken en dan nog een keer een was drogen?
Wij drogen altijd op extra droog omdat andere programma's niet goed droog worden, maar dat is al vanaf we de droger gekocht hebben. Dus denk dat dat gewoon van de droger zelf is.

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 9 maart 2018, 13:10:10 »
Nou nee, dat is afhankelijk van hoeveel wasgoed het hete gas afkoelt, want de NTC meet dit en stuurt de regeling aan. Bij een mindere vulling zal het best kunnen dat de compressor af en toe af gaat.
En hoe warmer de lucht hoe meer vocht het uit het wasgoed kan opnemen. Dus ik denk als de zijkanten er op zitten hij het nog beter gaat doen.

Maar vergeet ook even niet dat de hoeveelheid vocht die onder in de machine staat ook van invloed kan zijn op het hele droogproces, dus deze sump moet ook goed schoon blijven en leeg gepompt te worden. Dus regelmatig de sump doorspoelen en reinigen van pluis en blubber.

Je zou ook nog eens kunnen kijken of de luchtkanalen langs de trommel wel goed afgedicht zijn met de vilten afdichtingen.

Maar vergeet een ding niet de meting of wasgoed droog is gebeurt met geleiding en die meting wordt slechter als gevolg van wasmiddel en speciaal wasverzachter die als isolerende film op de sensoren in de trommel achterblijven.

Dat is goed op te lossen door een kop azijn in het spoelmiddelbakje van de wasmachine te gebruiken en om af en toe eens een paar handdoeken gedrenkt in azijn te laten roteren op het programma luchten. En dus geen wasverzachter meer te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2018, 13:25:16 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #75 Gepost op: 9 maart 2018, 13:27:58 »
Oke, dus als er vocht onder in de machine staat kan dus invloed hebben op je droog resultaat? Moet dus goed kijken of de droger goed waterpas staat. Maar moet ik dan de het bakje open maker waar dat de pomp staat om hem schoon te maken? Of kan je het ook anders doen om hem door te spoelen?

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 9 maart 2018, 13:33:58 »
Ja dat kun je het beste doen dat je warm water spuit in het pompcompartiment totdat het hele sumpcompartiment vol staat en dan aan de voorzijde met de natzuiger leeg slobberen. Het eerst vullen en dan zuigen geeft dan stroomversnellingen waardoor het vuil beter mee komt. Ook spuit ik op deze manier de condensor schoon vanaf de voorzijde en ontdoe de warmtewisselaar op eenvoudige manier van vastgeplakte pluizen.

Voor het spuiten gebruik ik een klein wastafel reinigingsetje wat ik bij de Aldi heb gekocht.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2018, 13:56:13 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #77 Gepost op: 9 maart 2018, 14:58:03 »
Ja de condensor heb ik een half jaar geleden schoon gemaakt. Die ziet er nu nog mooi uit. Heb net de pomp bakje opengemaakt en daar lag wel beetje blubber in, maar met een doek is het idd lastig schoon te maken. Dus zal binnenkort ff weer een water stofzuiger regelen. En dan pak ik de condensor ook gelijk weer mee want je bent daar dan toch bezig.

Ik heb de panelen van de droger weer gemonteerd en zal vanavond weer een programma laten draaien.

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 9 maart 2018, 17:38:29 »
Ik zou toch nog even de printkaart nakijken, want zoals ik het zie, zitten er bij het langwerpige veiligheidsrelais twee slechte contacten en ook de andere relais vragen, volgens mij, wat extra aandacht. Dus even doorsolderen

https://photos.app.goo.gl/pP2zklxhWWnjPLry1

Ben je niet zo thuis in solderen kijk dan hier:   Solderen op print Universiteit Manchester
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2018, 17:50:17 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #79 Gepost op: 10 maart 2018, 21:08:12 »
Sorry van mijn late reactie...

Ik zie het nu ook op de foto. Was mij niet opgevallen toen ik de printplaat had nagekeken.
Ik zal ze van de week even doorsoldreren.
Mijn soldeerbout is niet zo heel lux en heeft een punt, maar daar gaat wel mee lukken hoor.

De droger heeft ondertussen 2x een Was gedroogd en dat zonder een sroring ;D

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 10 maart 2018, 21:13:55 »
Hubert we krijgen hem wel hand-tam ;D

Maar met zulke solderingen kan dat van korte duur zijn. Dat is het lastige van deze storingen. Je draait je om en hebt weer shit.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #81 Gepost op: 15 maart 2018, 22:10:56 »
Duurde ff... Maar vanavond eindelijk tijd gehad om te solderen (zie link)
De droger heeft ondertussen al een paar keer gedraaid, maar gaf gister E50/E53 aan. Alles was wel gewoon droog. Nu heb ik alle solderingen heel goed nagelopen en opnieuw gesoldeerd. Dus nu hopen dat die het blijft doen.

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 15 maart 2018, 22:37:22 »
Dat duidt toch nog op rottigheid rondom het relais wat de draairichting van de motor omkeert of de triac die daarmee in serie staat. Die lijn moet je kunnen volgen vanaf de stekker J9 naar relais en triac, daar zal nog wel een slechte soldering zitten. Maar het is natuurlijk ook heel goed mogelijk dat het relaiscontact niet helemaal jofel meer is. Dus voor die paar centen zou ik die maar preventief vervangen, nu de zaak toch open ligt.

https://photos.app.goo.gl/12b0qItwf4eUvcRD3

Het langwerpige relais aan de zijkant heb je die ook gedaan? want dat stukje staat niet op de foto, die andere puntjes zien er nu goed uit.

Relais 12v 10A
Relais 12v 16A
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2018, 12:37:29 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #83 Gepost op: 16 maart 2018, 22:16:33 »
Ik kon op de printplaat geen slechte solderingen meer vinden. Ik heb die je had aangegeven opnieuw gesoldeerd.
Maar waar kan ik dat vinden wat stekker j9 is?
Had de printplaat al terug geplaatst. Ga hem morgen nog een keer testen  met een programma. Hopelijk is het een slechte soldering geweest. En anders haal ik hem er zo weer uit en vervang ik de relais.

Lampje

• 768
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 17 maart 2018, 11:42:59 »
Hubert,
De nummers staan op de printkaart aan de componentzijde

https://photos.app.goo.gl/Utco7ZkP3uKkYN2m2

https://photos.app.goo.gl/faFZEDAYIlqLcd8J3

Met vriendelijke groet,

Lampje