AEG Lavatherm T76489AH E60 E63 storing

AEG Lavatherm T76489AH E60 E63 storing
« Gepost op: 7 januari 2018, 17:50:27 »
Hallo,

Mijn schoonmoeder heeft sinds kort een AEG Lavatherm T76489AH, tweedehands gekocht.
In het begin deed de droger het prima, maar sinds kort springt de droger na ongeveer 40 minuten op storing E60 en stopt er dan na een paar minuten mee.
Via een ander bericht op het forum kwam ik erachter dat de storing nog verder te specificeren is en het blijkt dus om E63 te gaan.
Als je de droger meteen weer aan zet dan doet hij het gewoon weer ongeveer 40 minuten en gaat dan weer in storing, dus het lijkt op een soort software fout of zo?!
Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd?:
-Filters schoongemaakt
-Waterafvoer gecontroleerd, werkt prima
-Achterkant er af, koelrad draait
-Bakje vlotter en pomp schoongemaakt
-Achterkant van droger wordt warm/heet, dus verwarming werkt ook
-Condensor doorgespoten met water, zat redelijk wat stofophoping, maar hielp dus niet.

Kan de droger gereset worden? Ik zag dat dit wel bij andere modellen kon, maar deze heeft een aan/uit knop en een losse programma knop.
Heeft dat sowieso zin of is er wat anders aan de hand?

Alvast bedankt voor de moeite en suggesties.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2018, 10:59:42 door Niels »

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
Re: AEG Lavatherm T76984AH E60 E63 storing
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2018, 18:00:35 »
heb je de filter uit de deur en die onder de deur al eens in een azijnbadje gelegd?
door zeepresten en wasverzachter gaan deze fijnmazige filters verstopt zitten en is de luchtdoorstroming belemmerd.
hierdoor loopt de temperatuur bij het verwarmingselement op en grijpt de electronica in.
mogen we het pnc nummer van je?

Re: AEG Lavatherm T76984AH E60 E63 storing
« Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2018, 10:58:59 »
Ik heb een foutje gemaakt bij het modelnummer (4 en 9 omgewisseld, nu ook aangepast in eerste post):

Mod:  T76489AH
Product. No.: 916096711  00
Type: TC09H6MHP
Set. No.: 21004031

Azijnbadje had ik nog niet gedaan, de filters laten goed lucht door en tegen het licht zie je ook geen restjes of dichte mazen, maar dat ga ik nog proberen.

« Laatst bewerkt op: 8 januari 2018, 11:00:34 door Niels »

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
Re: AEG Lavatherm T76489AH E60 E63 storing
« Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2018, 18:03:43 »
Je hebt een warmtepomp droger met een compressor die op toeren gestuurd wordt door een invertor die op zijn beurt weer aangestuurd wordt door een temperatuur sonde 3792171203 die ergens aan de voorzijde is geplaatst.

Deze verdenk ik als je alles al gedaan hebt om alles schoon en stofvrij te krijgen.

Ik kan helaas geen tekening plaatsen omdat het forum dit op 't ogenblik blokkeert. (Upload geheugen vol)

Ik weet helaas de waarde van de NTC temperatuur sonde niet, dus weet niet wat je meten moet bij kamertemperatuur.

Misschien dat Bennie het weet van dit type

Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2018, 19:06:35 »
Bedankt voor de reacties, ik zal als ik tijd heb de boel even doormeten.
Ik vermoed overigens dat dat het niet is omdat je de droger bij storing uit kan zetten en direct weer terug aan kan zetten terwijl de boel nog heet is, dan zou hij eigenlijk meteen weer in storing moeten schieten maar dat gebeurt dan dus pas weer na 40 minuten.
Zo krijg je de was dus wel droog, maar het is erg irritant om voor een was de droger 2x opnieuw aan te moeten zetten, zeker omdat de droger op zolder staat.
Mochten er nog meer suggesties zijn dan hoor ik het graag!

bennie

• 1,326
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2018, 21:42:04 »
jij hebt er een NTC inzitten van 4,8Kohm bij 25 graden.
zie tabel

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2018, 00:20:35 »
Omdat we het hebben over een NTC en hij alarm geeft voor overtemp. denk ik meer aan een draadbreuk of een slecht contact op de printplaat. Want bij en slecht contact gaat de weerstand omhoog net zoals bij koelen. Dus in deze richting zul je het moeten zoeken. Natuurlijk is het opkoken in een pannetje water ook nog een goede mogelijkheid om het meetsysteem even te controleren.

maar ik hou het in eerste instantie op een slecht contact in het meetcircuit. Of een slechte soldering op de printkaart, omdat het na doorwarmen weer later in herhaling komt.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2018, 13:18:04 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2018, 13:18:18 »
Mijn schoonmoeder is er een aantal keer bijgebleven en nu blijkt dat bij alle programma's de droger na exact 30 minuten op storing E60 springt, nog een aantal minuten door draait en er dan mee stopt.
Dus een programma van 2.22 uur schiet bij 1.52 uur te gaan in storing, een programma van 2.42 bij 2.12 etc.
Misschien dat deze info nog wat helpt en anders ga ik de droger volgend weekend uit elkaar halen en alles doormeten.

Lampje

• 841
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2018, 14:22:57 »
Nee Niels,

dat maakt het niet makkelijker, want we kennen helaas niet exact de wijze waarop de software geprogrammeerd is.
Wanneer wordt de temperatuur gemeten? Is dit continu of in periodes?

Ik denk dat we eerst maar eens zaken uit moeten sluiten zoals de werking van de NTC.

Bedoel je met alle programma's ook de tijdgestuurde programma's?

Zou de invertor het toerental niet tijdig terugbrengen voor de afkoelfase? maar waardoor? Dan kom je weer bij de NTC maar ook bij de printkaart.

Ik weet het even niet meer zonder verdere gegevens.
Met vriendelijke groet,

Lampje