AEG lavatherm T59840 stopt er af en toe mee

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
AEG lavatherm T59840 stopt er af en toe mee
« Gepost op: 20 oktober 2016, 22:28:08 »
Beste forum leden.

Mijn droger heeft een storing die ik niet beredeneren kan.

In de stand kastdroog geeft hij aan 1.52 zoals altijd. Maar het komt nu voor dat de was nog nat is, de machine stil staat, maar ook aangeeft dat de tijd nog 1.52 is en niet 0 zoals gebruikelijk als de droger gereed is.

Vanaf het begin van de machine heeft het display snel staan te knipperen bij het opstarten van een drooggang, en dat gaat altijd na verloop van enige seconden over in een constant en normaal beeld. Blijkbaar hoort dat zo.

Ik vermoedde dat er iets met de vochtmeting aan de hand is en heb zowel de aardingskoolborstel en de trommelborstel gereinigd en de contactbanen ook schoongemaakt.

Het lijkt er op dat hij alleen deze kuren heeft aan het begin van het programma.

Als de was eenmaal droog is en als ik de machine dan nogmaals opstart, dan loopt de machine wel snel door naar het eind van het programma, als hij de vochtmeting uitvoert.

Waarom, zou hij terug kunnen springen naar de beginstand?

iemand een idee?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Is er ergens een lijst van de foutcodes en/of servicedocumentatie te vinden?

Met vriendelijke groet

Lampje

Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
Re: AEG lavatherm T59840 stopt er af en toe mee
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:49:50 »
dag lampje  8)

hoeveel tijd zat er tussen dat je de droger aan had gezet en dat je constateerde dat de machine stil stond op de beginstand

als er een foutcode is kan je die tevoorschijn toveren door de droger op de 1e stand te zetten en dan start/pauze en de toets links ernaast  5 sec ingedrukt houden

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2016, 23:03:43 »
Hallo Bennie,

hartelijk dank voor je snelle reactie.

Het tijdstip was me niet helemaal duidelijk, maar moest gezien de restvochtinhoud, vrij vroeg na het starten zijn geweest. Van de week startte ik hem op en deed hij dit al na een paar minuten, toen ik nog in de buurt was.

Maar nu ook weer twee wassen gedraaid zonder probleem.

groetjes

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2016, 23:13:49 »
heb je de printplaat al gecontroleerd, met name de relais op slechte soldeercontacten
en ik ben wel benieuwt of die een foutcode weergeeft

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2016, 12:46:35 »
Ja Bennie, in die richting dacht ik ook intussen, want het moet een spanningsuitval zijn, die dit veroorzaakt. Dit nadat ik vrijwel zeker gesteld heb, dat het niet aan het meetcircuit van de vochthuishouding kan liggen.

Maar wat de printen betreft, zover was ik nog niet gekomen en zal daar de volgende week even naar kijken.

In ieder geval bedankt voor je bijdrage.

met vriendelijke groet,

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2016, 14:48:59 »
Intussen nog wat gemeten.

De machine leek schoon te zijn, maar had toch een isolerende film van wasverzachter op de ribben.

Deze eerst met azijn, daarna deze met isopropanol ontvet. De isolatie op de ribben was hardnekkig en ook nog nagewerkt met een schuurspons.
Bij meting tussen de ribben en de trommel blijkt de weerstand niet oneindig te zijn.

Proefgedraaid met een overall. Dit ging voortreffelijk. De indicatie van strijkdroog kwam en kastdroog kwam later.

Daar bleef hij echter knipperend met het balkje onder de kast op doordraaien, de resterende tijd op 1 minuut. De overall, was kurkdroog.

Ook toen ik de overall verwijderd had, ging de machine niet in de eindstand en bleef maar doordraaien.

De foutcode die ik op punt 1 krijg is C11 en 11 standen verder geeft hij C24 aan.

Wat betekenen deze codes?

met vriendelijke groet

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2016, 19:08:22 »
die codes ken ik niet en ik kan er ook niets over vinden, heb je de droger op stand 1 gezet en toen start/pause en de knop links ernaast ingedrukt?

met een schuursponsje mag je volgens je handleiding niet in de trommel (zie afbeelding)
de weerstand tussen rib en trommel moet oneindig zijn als de trommel leeg is
hoe scheutig ben je geweest met de reinigingsmiddelen , misschien is het eronder gelopen en maakt hij daar contact

mag ik de nummers uit de deurrand van je?
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 20:11:16 door bennie »

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2016, 21:46:30 »
Met de azijn heb ik met een spuitflacon gesprayed. Daar zou wat van tussen de naden gekomen kunnen zijn, de isopropanol had ik op een doekje en die vervliegt ook snel.

De isolerende film zat goed vastgebakken en kreeg ik niet anders schoon als met wat meer power, wrijven hielp niet. Want als ik gewoon met banaanstekkers meette kreeg ik nauwelijks contact. Dat is nu wel goed.

Van het niet mogen schuren was ik niet op de hoogte, maar ik heb ook alleen maar een zeepsponsje gebruikt, wat het oppervlak m.i. niet beschadigt. Helaas is er volgens mij geen alternatief om de ingebakken wasverzachter op een andere manier te verwijderen.

De machine is nu afgekoeld en de isolatie weerstand ligt rond de 12 M ohm.

Intussen heb ik de print verwijderd, dit viel me eigenlijk van Duitse techniek een beetje tegen, hoe complex of dit allemaal in elkaar steekt.

De print ziet er puntgaaf uit.

Waar ik eigenlijk wel van schrok was van de 3 vermogenspluggen naast elkaar, een 2 polige, die blauw aangelopen was, alsof de stekker had staan te branden. Maar gelukkig bleek dit een loze aansluiting te zijn die door de trommelwarmte een blauwe gloed had gekregen omdat hij open staat.
Ook de beruchte schakeling zag er pico uit.

De test heb ik uitgevoerd zoals je  beschreven hebt en daarna voor de tweede code 11 stappen verder.

De nummers uit de rand:

mod T59840
prod nr 916 096 209 00
type P502867
serienr 929 000 51

met vriendelijke groet

Lampje
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 21:59:18 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2016, 22:28:19 »
okay, er heeft dus geen laagje vocht onder in de trommel gestaan bij een rib, welke weerstand meet je tussen de koolborstelaansluiting achter op de as en op de aansluiting van de koolborstel onder de trommel
de asborstel loopt via het metalen gestel van de machine en de borstel onder de trommel gaat rechtstreeks naar de print , meet een op die stekker losgekoppelt van de print wat dan de weerstand van de vochtmeting is

als je hier nog een weerstand meet blijft de droger denken dat de was nog vochtig is
als deze weerstand oneindig zit het probleem waarschijnlijk in de print

maar dit is een ander probleem dan in het begin , of het is compleet de andere kant opgeslagen

voor de 2e code zoals je zegt is het niet 11 posities verder maar de 11e positie
ik heb je ook een persoonlijk berichtje gedaan
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 22:49:38 door bennie »

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2016, 11:27:32 »
Hallo Bennie,

hartelijk dank voor je support.

ik zit op 't ogenblik in de rommel, mijn vloer wordt geisoleerd.

Vanmorgen nog gemeten, de isolatie weerstand van de ribben totaal ligt op 9 mOhm.

Dus eerst ga ik de ribben onderling even isoleren om te kijken waar dit vandaan komt, daarna ga ik het vochtcircuit even meten.

heb jij toevallig een bedradingsschema van mijn type droger?

alvast hartelijk dank.

met vriendelijke groet

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2016, 12:00:27 »
in de documentatie wat ik je gestuurd heb zit ook een schema, meer heb ik niet
ik ben wel benieuwt tussen welke punten je meet

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2016, 12:22:46 »
Hallo Bennie,

Ik was van plan om te meten tussen chassis en de aansluitplug van de print. Dan heb ik beide koolborstelovergangen en de trommelaarding te pakken.

Daarna zet ik tussen de contactveertjes van de ribben een stukje plastic (uit overhemdverpakkingen) zo kan ik dan de ribben individueel meten als ook de ring rondom de trommel en de "aardsluiting" lokaliseren.

Op dit moment heb ik de linker kant niet open liggen dus kan de bedrading niet volgen naar de print.
Want helaas de plugnummering op het schema is volkomen anders als op mijn printkaart.

Het principe zal wel hetzelfde zijn, maar ja zekerheid voor alles. Anders trek ik misschien verkeerde conclusies.

met vriendelijke groet

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2016, 19:44:13 »
Heb intussen de draad die de meting vanaf de meetborstel naar de PCB stuurt gevonden. Deze komt uit op een 2 polige stekker, waar nog een dikke blauwe draad op zit. Wel vreemd, want dit is een voedingsaansluiting 230 volt. En komt regelrecht vanaf het aansluitblok. Dus haal de spanning helemaal van de machine bij dit soort metingen.

Heb stuk voor stuk de ribben gemeten, deze waren oneindig hoog.
De aardingsverbinding met de as gemeten, deze was, hoewel ik het trommeltje ontvet had, instabiel qua overgangsweerstand. Het trommeltje nogmaals gereinigd en de borstel licht ingeschuurd. Nu bleef de overgangsweerstand stabiel op 0,1 ohm.
Hetzelfde gedaan met de meetborstel van de trommelribben aan de onderzijde trommel en op de trommel de zwarte baan met polijstpapier verwijderd en ontvet met wasbenzine.

De totaalweerstand tussen ingang PCB op de dikke blauwe draad en de massa van de machine geeft een weerstand van 42 Mohm. Op deze manier had ik alle componenten van de vochtmeting in serie staan. (aardingsborstel trommelas, trommel, ribben, meetband, meetborstel en bedrading naar PCB.

De PCB was puntgaaf en nergens was ook maar een slechte verbinding te ontdekken.

De oorzaak van de problemen, blijkt dus de onzichtbare isolatielaag van de wasverzachter te zijn, Die zeer wisselende metingen veroorzaakte, waardoor de machine af en toe het padje helemaal kwijt was.

Leermoment:
Nooit hebben wij de trommel van binnen gesopt met welk schoonmaakmiddel dan ook, omdat hij er keurig schoon uit zag.
Maar de wasverzachter die mijn vrouw, toen ze nog leefde, altijd gebruikte, en ik nu dus ook, geeft dus een onzichtbare film op de trommel en de ribben en die is isolerend, waardoor de gemeten weerstand hoger wordt. En de machine elke keer vroeger als gereed wordt gemeld. En dus het wasgoed nog min of meer vochtig is.

Ik denk dat ik op regelmatige basis, er eens een handdoek in gooi, die gedrenkt is in de azijn en dan de machine op "luchten" zet.

Ook ben ik er achter gekomen, dat azijn in het laatste spoelvak van de wasmachine, net zo goed is als wasverzachter en dus zelf ook nog eens de droger reinigt van kalkafzetting en wasverzachter.

Mag ik iedereen, speciaal Bennie, bedanken voor het meedenken.

Zo'n forum als deze, daar heb je tenminste wat aan.

met vriendelijke groet,

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2016, 20:40:28 »
ik mag er dus uit opmaken dat de droger weer functioneerd
wasverzachter geeft inderdaad een isolerende laag maar zorgt ook voor verstopping bij de pomp

die blauwe draad uit het aansluitblok zit aangesloten op de aarde en is dus niet de blauwe draad zoals in een stopcontact
uit het aansluitblok/netfilter komen 2 draden met dezelfde kleur, dat zijn de blauwe en bruine zoals in het stopcontact (fase en nul)

we adviseren om geen was met wasverzachter in de droger te doen ook ivm verstopping van de pomp
want van de droger word het wel zacht en voor het lekkere geurtje kan je ook een geurzakje in de kast leggen
maar dat is een advies  ;D

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2016, 22:47:57 »
Ja Bennie, hij doet het weer goed en loopt alle fasen van het proces goed door.

Ik was er niet van op de hoogte wat de problemen zijn met wasverzachter.

Maar je bent nooit te oud om wat bij te leren.

Dat het een aarde was die samen met het vochtsignaal aan de PCB wordt aangeboden. Heb ik even verkeerd gezien.

Aan de rechter zijde heb ik nog niet gekeken.

Moet ik daar nog wat schoonmaken zoals de schoepen van de fan? Ook nog wat aan de pomp doen?
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2016, 22:59:21 »
dat is mooi dat we toch gewonnen hebben van dat ding ;D

de asborstel zit aan het chassis en de blauwe draad(aarding) ook, anders heeft hij geen circuit

en af en toe een grote schoonmaakbeurt verlengt de levensduur van je droger en vermindert de kans op brand natuurlijk wel

in de bak waar het condenswater word opgevangen onderin voordat het omhooggepompt word zal waarschijnlijk wel een drap zitten van vocht,wasverzachter en stof en dat kan op den duur een valse melding van "reservoir vol" geven als het daar verstopt raakt

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 9 november 2016, 11:06:39 »
Nou Bennie,
we hebben te vroeg gejuichd.

Als de machine door de eerste pakweg 10 minuten gekomen is dan droogt hij nu weer fantastisch.

Ik heb nu precies kunnen zien wat er gebeurt.

De instelling staat op kastdroog de beginstand geeft aan 152 minuten,

na verloop van een minuut of wat wordt het display donker stopt de machine en gaat terug naar de stand 152 minuten terwijl de pauzestand knippert.
Een druk op de startknop en de machine gaat weer verder, eerder was het nog een of twee keer dat hij dat deed, maar vanmorgen wel een keer of 10. Het rare als d machine eenmaal wat verder in de opwarmcyclus zit dan gaat hij door.

Mijn vermoeden dat er een slecht contact in het voedingscircuit zou zitten heb ik gesimuleerd door de hoofdschakelaar kort te onderbreken.

Maar dan reageert de machine anders, want dan komt hij met het dispaly terug op de oude minueten stand en niet reset naar de beginstand,

Na wat gegoochel met foutcodes gaf hij aan op stand 1 E21 en op stand 11  33

Wat zou dit kunnen zijn?

Ik heb de afvoer vast aangesloten, maar nu ook gecontroleerd in een emmer of vocht afgevoerd wordt, dat is wel het geval.

Wie weet raad, want waarom speelt dit probleem alleen in de eerste cycli?
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 9 november 2016, 12:19:47 »
misschien schakelt 1 van de relais toch niet goed, soldeer die contacten een door en kijken wat hij dan doet
een slecht contact is niet altijd zichtbaar

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 9 november 2016, 13:53:31 »
Hoi Bennie,

weet jij wat de foutcode E21 -33 betekent?
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 9 november 2016, 14:51:23 »
E20 groep heeft met waterafvoer te maken
E30 groep heeft met de vochtdetectie te maken

de vochdetectie heb je al helemaal nagekeken en water afvoeren doet hij ook wel

waarom die deze blijft aangeven weet ik ook niet, lukt het om te solderen?

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 9 november 2016, 20:11:47 »
Hoi Bennie,

In een andere topic werd bij de genoemde storing E21 de vlotterregeling genoemd.

Eerlijk gezegd heb ik mijn verdenkingen ook een beetje deze richting uit, want ook stond er bij aanvang wat vloeistof onder het vlakke filter aan de voorzijde en de machine was al 20 minuten aan het opstarten en had nog geen druppel weggepompt. Maar na de complete cyclus was er toch een behoorlijke plas in de emmer (enkele liters)

Ik moet nog eens ontdekken hoe dat met de vochtafvoer zit, dat is voor mij nog onontgonnen gebied.

Het door solderen moet nog even wachten, het is hier te hectisch om de hele printkaart er weer uit te halen
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 9 november 2016, 20:35:32 »
het kan natuurlijk zijn dat de vlotter een beetje blijft plakken, de vlotter drijft op het water onderin, en deze schakeld een microschakelaar die de pomp aanstuurt
misschien toch eens schoonmaken aangezien je altijd wasverzachter gebruikt(e) is de kans groot dat daar drab inzit

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 9 november 2016, 23:27:30 »
Dat lijkt mij een zeer logische gedachte Bennie,

hartelijk dank

Intussen heb ik ook een Duitse site gevonden waar alle foutcodes te vinden zijn, misschien heb je daar wat aan.

http://waschmaschine-kaputt.com/

groetjes
Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 10 november 2016, 06:36:26 »
die is uitgebreider als wat ik heb dankje dat is zeker nuttig

succes met het schoonmaken

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2016, 12:01:04 »
Intussen de grote schoonmaak van het afvoersysteem begonnen.

Het pompcompartiment en het vlottercompartiment waren ernstig vervuild met een gel-achtige blubber.
Tussen de twee compartimenten zit een labyrinth, wat het regelsysteem wat stabiliseert, maar ja, als dat vol blubber zit, dan kun je de foutmelding E21 verwachten. Want als de pomp aangestuurd wordt en het niveau niet zakt, dan lijkt er een probleem te zijn.

Intussen is de werking weer goed en droogt de machine perfect.

In de beschrijving staat dat je de condensor met een sponsje schoon moet maken. Maar dat is alleen de voorzijde.

Maar dit is zichtbaar niet voldoende. Op het internet gevonden dat dit type condensor niet los genomen kan worden om schoon te maken.

Nu is mijn vraag: Als ik het filter vanaf buiten naar binnen spoel met warm water  en/ of stoom (want de pluizen, die wat dieper zitten zijn vrij vet) vloeit dit dan regelrecht naar het pompcompartiment?

Dan zou ik de pomp dus los kunnen voeden, om zo langdurig te kunnen spoelen, of is deze gedachte niet juist?

Graag jullie visie.

met vriendelijke groet

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 13 november 2016, 13:06:10 »
in dat stuk heb je het koude en warme gedeelte
in het koude gedeelte word het vocht uit de lucht gehaalt en in het warme gedeelte word de droge lucht weer bijverwarmd

kijk anders even of de pomp/vlotter ook werkt als de machine niet in een programma loopt door de vlotter omhoog te drukken tegen de microschakelaar
of misschien kan je er van de achterkant bij en blaas je het aan de voorkant eruit, dan heb je die rommel niet binnenin de machine

ik denk dat de voorkeur toch het reinigen met stoom heeft , dan komt er minder vocht in de machine

« Laatst bewerkt op: 13 november 2016, 16:01:48 door bennie »

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 14 november 2016, 14:06:46 »
Als ik het goed beredeneer, dan komt de warme vochtige lucht voor uit de trommel, via de twee filters in de deur en komt dan op de warmtewisselaar uit. De scherpe koelvinnen van de warmtewisselaar zitten dus in het koelgedeelte dus moet daar achter een condensafvoer zitten.

Ik denk dat ik de stoomcleaner er dan maar voorzichtig opzet en spoel zo nodig wat warm water mee, om het vuil af te voeren naar de pomp. de niveauschakelaar schakelt niet direct de pomp, maar gaat naar de PCB. Dus denk ik dat spoelen en handmatig voeden van de pomp, de makkelijkste oplossing is.

Van achteren blazen lijkt mij geen optie, omdat ik geen perslucht heb. Als ik er al bij zou kunnen komen.

met vriendelijke groet

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2016, 18:24:08 »
een stoomcleaner staat ook onder druk volgens mij, met perslucht gaat ook iets te hard denk ik
ik heb nog 2 onderdelentekeningen bijgevoegd voor als je dat makkelijk vind
« Laatst bewerkt op: 14 november 2016, 19:11:42 door bennie »

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 14 november 2016, 18:25:53 »
en de warmtewisselaar

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 14 november 2016, 19:11:10 »
boven de warmtewisselaar aan de achterkant zit ook een ventilator met motor, als je er dan met een stoomcleaner inblaast word het hele spul wel vochtig, ik denk toch dat het verstandig is om de achterkant los te halen

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 14 november 2016, 20:11:22 »
Dank je wel Bennie.

De ventilator die jij noemt, dat is toch de hoofdventilator?

Is die ook vanaf de achterzijde goed te bereiken?

Want die, zal ook wel op zijn schoepen vervuild zijn.

Dan gaan we maar eens via de achterkant verder sleutelen. Ik krijg intussen de indruk, dat ik in de badkamer woon, naast de wasdroger.

hartelijk dank

groetjes

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 14 november 2016, 20:27:53 »
ik denk dat als je de bolle kappen aan de achterkant eraf haalt dat je hem al ziet zitten
als je een 10-tje per uur kreeg kon je denk ik al een nieuwe kopen  ;D

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 14 november 2016, 20:37:51 »
Ja Bennie, maar dat is juist het leuke aan techniek, er valt altijd wel weer wat te ontdekken.

En ik ben gepensioneerd en vindt het gewoon een uitdaging om zoiets weer perfect voor elkaar te krijgen. Voor mij is het meer bezigheidstherapie waar ik blij van wordt. En houd me ook nog eens uit de kroeg. :D

Dat is ook het mooie in het repaircafe, waar ik werk, daar moet je ook niet vragen hoeveel iets kost, maar wel hoeveel waarde het voor iemand kan hebben. En dat geeft vaak zo veel genoegdoening.

groetjes

lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 14 november 2016, 20:46:00 »
dat is mooi werk, en blije gezichten zijn onbetaalbaar.

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 21 november 2016, 16:32:12 »
Nou we zijn er nog steeds niet. Het drogen, als hij door blijft gaan, is weer helemaal goed.

Maar soms stopt hij er gewoon mee. Soms 1, soms 3 keer. Het display wordt donker en komt weer op waarbij de aanvangstand weer zichtbaar wordt. De startdrukknop weer drukken en de machine gaat gewoon weer verder. En alles zonder storingsmelding.

Intussen begin ik de machine hoe langer hoe meer te begrijpen en ben intussen ook aardig thuis aan het worden in de storingsmeldingen en de diagnostische mode.

En juist daar wordt het helemaal vreemd. Ik kan in deze mode de verschillende stappen niet afwerken, want tussendoor schiet hij weer in de bedrijfstand en stop er dus mee.

Intussen begin ik hoe langer hoe meer de voedingsregelaar te verdenken. Maar op dit forum heb ik nog niets kunnen lezen over een wisselende fout met dit IC. ( Als hij het niet meer doet is de machine dood).

Mijn vraag is nu: zijn er ook ervaringen dat deze voeding storingen veroorzaakt wegens instabiliteit, want daar lijkt het voor mij erg op, dat de electronicavoeding niet deugt en af en toe "hikt".

Intussen heb ik alle onderdelen in huis om het IC compleet en de relais te vervangen. Moest alleen nog even een polsbandje kopen. En dan gaan we de zaak maar weer openen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het IC LNK 304 GN buiten het feit dat hij niet alleen maar dood kan zijn.
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 21 november 2016, 18:39:42 »
we hebben er al wel een paar gehad die voor een aantal minuten dood is om vervolgens weer een aantal minuten te doen, maar 1-tje met de hik nog niet.
er moet toch iemand de eerste zijn  ;D
ik heb een datasheet bijgevoegd van de lnk304gn dan kan je zien wat er allemaal in zit

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 21 november 2016, 20:36:03 »
Ja Bennie maar het IC is niet alles, er zitten voor mij te veel componenten om heen om het geheel werkend te krijgen, zoals diodes, C's Spoelen en zeners enz . want als ik de datasheet in zijn totaliteit goed bestudeer kan er heel wat fout gaan.

groetjes

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 21 november 2016, 20:47:17 »
daar heb je helemaal gelijk in, maar als er na de LNK iets mis is valt niet alles uit volgens mij
en we hebben hier hier 1 x iemand gehad die met een wegvallend display heeft opgelost door de condensatoren op de print te vervangen
maar jij zegt dat hij op dat moment helemaal dood is en dan komt al gauw de lnk in beeld

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 21 november 2016, 21:14:58 »
Maar dat dood zijn is maar voor een fractie van een seconde.

En zoals ik in het begin al schreef, bij het opstarten van de cyclus is het display wel verlicht, maar knipperen de teksten allemaal op dezelfde frekwentie. Maar dat stopt na een 10 tal seconden en komt niet weer terug en dat heeft hij altijd al gedaan, dus voor mij was dat normaal. Wie weet veroorzaakt hij dat ook wel?
Met vriendelijke groet,

Lampje

HaZee

• 194
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 21 november 2016, 21:18:18 »
Het LNK-IC-tje heeft ook een thermische beveiliging. Als die (of de hele printplaat ;-) te warm wordt, schakelt hij uit en na een tijdje weer aan. De thermische beveiliging wil soms wel eens stuk gaan waardoor het ding te snel even uitvalt. Als de condensators nog goed zijn zou het apparaat misschien (ik geef toe, het is een gokje) zijn programma kunnen onthouden, waardoor je met weer op start drukken, de machine kan laten verder gaan waar hij was gebleven ...

In dat geval is dan dus f het LNK-IC-tje kadoek, of de printplaat wordt op de n of andere manier te warm ...

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 21 november 2016, 22:08:46 »
Nee als hij hikt dan stopt hij bij de beginstand van de tijd die je krijgt te zien als je het programma kiest. Hij onthoudt dus niet het punt waar hij was. Dat doet hij wel als ik de spanning handmatig op de hoofdschakelaar onderbreek dan gaat hij gewoon verder.

Ik krijg niet de indruk dat de printplaat last heeft van oververhitting, het is zelfs andersom, hoe verder of hij in zijn programma komt hoe minder het voorkomt dat hij er mee stopt. Hij stopt eigenlijk alleen maar in de eerste pakweg 10 minuten na start en als hij eenmaal lekker warm is dan gaat hij door.
En de printplaat ziet er werkelijk nog nagelnieuw uit zonder echte verouderingsverschijnselen.

Als ik mijn wekelijkse wasje weer gedraaid heb, dan zal ik hem toch weer eens grondig onder handen nemen en kijken wat dat oplevert. Hartelijk dank voor je meedenken.

groetjes

Lampje
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 21 november 2016, 22:21:12 »
als de grote condensatoren het geheugen in stand houden zou daarachter dus de fout zitten
welk voltage staat er op de condensatoren volgens mij zitten deze voor de lnk

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 21 november 2016, 22:44:17 »
Ja Bennie, die grote afvlakkers zitten voor de LNK, dus hoe langer hoe meer sluit het net zich rond de LNK
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 21 november 2016, 22:48:05 »
haha we krijgen hem wel, tot voor kort wisten we ook niet dat de lnk voor een paar minuten dood kon zijn maar al doende kom je erachter , als jij deze vervangt en het probleem is verholpen dan kan de lnk nog meer zijn dan dood of schijndood

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 24 november 2016, 20:47:36 »
Bennie, ik zat in de goede richting.

Gisteren zowel de voorzijde van de luchtstroom als ook de achterzijde helemaal schoongemaakt. Eerlijk gezegd had ik meer vuil in de ventilator aan de achterzijde verwacht, maar dit was te verwaarlozen.

Alle pluizenfilter van bodem, deur, deuropening en condensor een paar uur ondergedompeld in de schoonmaakzijn. Daarna in een sopje met allesreiniger geweekt en schoongemaakt. De filters waren niet zichtbaar vervuild. Maar na deze excercitie blijkt toch wel degelijk dat de luchtweerstand afgenomen is.

Het proces van drogen verbetert gewoon en het programma komt geen tijd meer te kort.

Maar helaas, de machine stopte in het begin van de cyclus toch nog een keer.

Dus vandaag de electronica er maar weer uitgetrokken.

De print nog eens minitieus met een sterke loeplamp bekeken.

Wat blijkt? Op de plaats waar de LNK zijn voeding krijgt voor de 3 punten, zat een soldering met de programmakeuzeschakelaar, die ik niet voor de volle 100 % vertrouwde, maar kon het niet helemaal goed zien.

Deze en alle andere sterkstroomaansluitingen van de 4 relais voor de zekerheid maar even doorgesoldeerd en proefgedraaid met 3 natte handdoeken.

Dus de voeding van de LNK haperde af en toe, waardoor hij dus er af en toe mee stopte voor (zeer) korte tijd. Maar dus lang genoeg om de zaak te resetten naar de beginstand.

De weerstand en de LNK zagen er nog keurig uit en ik heb de gok maar gewaagd om deze nog niet te vervangen. En het lijkt ook niet nodig te zijn, want het proces verliep vlekkeloos.

Waarbij ik elke 5 minuten. de temperaturen aan de achteras, buitenkant trommel en de deur heb gemeten.

Waarbij ik maar zat te wachten tot de pomp eens zou gaan lopen, maar dat deed hij pas aan het einde en liet in een keer al het water wegpompen.

Ook heb ik nog eens gekeken hoe het zit met de beide warmtewisselaars toen ik de ventilator er van achteren uit had. Met een bouwlamp aan de voorzijde is aan de achterzijde helemaal niets te zien. Dus zit er een schot in met een labyrint.  Een beker water die ik door de lamellen goot kwam onmiddellijk terug via de twee kanalen onder het vlakke filter. Dus ik ga nog eens met warmwater en/ of stoom aan de gang om de pluizenbende, die wat verder weg zit vastgeplakt, eens weg te wassen.

met vriendelijke groet

Lampje
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 21:51:48 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 24 november 2016, 21:18:30 »
dat is mooi, de aanhouder wint  ;D

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 7 december 2016, 16:46:51 »
dat is mooi, de aanhouder wint  ;D

Nou Bennie dat dacht ik ook, maar mijn electronische knecht dacht daar duidelijk anders over.

In de afgelopen week de datasheet van de LNK goed bestudeerd. Want het spontaan stoppen werd dusdanig vervelend, dat is de was maar aan de lijn heb gehangen.
 50 keer stoppen zonder enige vorm van signalering of foutmelding daar wordt je wel kregel van.

De goede werking van de LNK is niet alleen afhankelijk van het IC, maar ook van de vele elco's en smoorspoeltjes die het totaal van de spanningsregelaar maken.

Waarvan dus de elco's bij mij in het verdachtenbankje kwamen. De grote afvlakcondensator er eerst uitgesoldeerd. Deze bleek de juiste waarde te hebben.

Want ik zat nog steeds met het punt dat het display bij de eerste opstart altijd een aantal seconden knipperde. Maar dat deed hij al sinds ik hem kocht.

Daarna de 4 elco's van 35 v 220uF losgesoleerd en gemeten.

3 waren er goed en zaten iets boven de 220 uF, maar een was duidelijk lager in capaciteit en haalde de 160 uF nog niet.

Aan de behuizing was niets te zien, het dak was niet opgebold.

Alle 4 de elco's vervangen. Want deze willen ook nog wel eens verouderen en zijn na een jaar of 10 dood.

R 76 er uit gesoldeerd, was nog keurig 47 ohm, maar vervangen door 100 ohm.

En omdat ik op zeker spelen wilde ik de LNK ook maar vervangen.

Daarbij heb ik helaas moeten ervaren dat het losknippen aan een kant, met het speciale tangetje, toch niet de juiste optie is. De sporen onder de voetjes zaten los en braken dus af. Er stond nog maar op 3 punten een eilandje.

Gelukkig had ik nog wat zilverdraad die om de pootjes van het ic gesoldeerd en zo naar de dichtsbijzijnde verbinding vast gesoldeerd en daarmee shuntjes gemaakt.

Het lijkt erop dat hoewel de operatie niet helemaal de schoonheidsprijs verdient, de techniek weer volledig operationeel is, en nu de kap er weer op zit, ziet niemand er wat van. En de droger staat al een uur te draaien zonder gemekker.

Ik heb er wel vertrouwen in deze keer.

Dus het controleren van de capaciteiten van de Elco's kan je dus verlossen van vage hoofdpijnklachten over een machine die een eigen leven probeert te leiden.

Ik denk nu toch echt dat ik mijn droger "hand tam" heb, en doet wat ik wil.

En niet andersom.

met vriendelijke groet

Lampje.
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 7 december 2016, 19:05:54 »
dat is mooi dat hij weer luistert naar het baasje,

wat betreft het losknippen
ik druk de lnk tegen de print tijdens het knippen want tijdens het knippen vervorm je natuurlijk het pootje en gaat hij ruimte zoeken om het op te vangen en dan zijn de soldeereilandjes het zwakste punt
ik knip hem ook in de bocht bovenaan , want dan kan hij de spanning ook naar opzij kwijt
en doordat je hem aandrukt komt er geen spanning op de naastgelegen eilandjes en komt de lnk niet omhoog

we hebben hier hier 1 x iemand gehad die met een wegvallend display heeft opgelost door de condensatoren op de print te vervangen

het display had dus kuren door de condensator als ik het goed begrijp

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 7 december 2016, 22:59:02 »
Ik denk dat die elco vanaf het begin al niet aan de specificaties voldaan heeft.

Maar door veroudering nog wat verder is weggezakt.

Maar wat nu echt het probleem is geweest dat zal gissen blijven omdat ik ook de LNK gewisseld heb.

Ja Bennie ik heb hem ook aangedrukt tijdens het knippen, maar het buigen zoals ik ergens las als een rij los is leek mij niet zo'n goed idee.

Maar goed, het werkt intussen.

En wat nog mooier is de diagnostische mode, die ook niet wilde werken, doet het nu ook goed.

Dus kleine oorzaken grote gevolgen.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 7 december 2016, 23:05:14 »
Al doende leert men, als ik nog eens zo'n klusje krijg, dan denk ik dat ik de Dremel even pak met een klein doorslijpschijfje om de LNK te verwijderen.

Intussen een Desoldeerhulpstuk LNK
gemaakt waarbij je in een keer de chip uit kunt solderen.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 22:03:52 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 23 december 2016, 14:22:06 »
Elke keer was het weer spannend, doet ie 't wel of doet ie het niet?

Maar het vertrouwen komt eindelijk weer terug, want mijn droger heeft intussen 6 maal probleemloos gefunctioneerd.

Fijn dat dit forum er is, zodat we van elkaar kunnen leren.
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,212
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 23 december 2016, 17:38:43 »
het was een flinke heropvoeding geweest , maar hij is gered van de schroothoop.
samen kom je een heel eind.

Lampje

• 484
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 15 maart 2017, 16:35:54 »
Ook heb ik nog eens gekeken hoe het zit met de beide warmtewisselaars toen ik de ventilator er van achteren uit had. Met een bouwlamp aan de voorzijde is aan de achterzijde helemaal niets te zien. Dus zit er een schot in met een labyrint.  Een beker water die ik door de lamellen goot kwam onmiddellijk terug via de twee kanalen onder het vlakke filter. Dus ik ga nog eens met warmwater en/ of stoom aan de gang om de pluizenbende, die wat verder weg zit vastgeplakt, eens weg te wassen.

Nou dit klusje had ik even uitgesteld, maar heb nu toch even doorgezet.

Want het geklungel met een sponsje om de vastgeplakte pluizen tussen de lamellen vandaan te halen zoals de fabrikant het voorschrijft was me niks.

Ook het lostrekken van de vette plukken verderop in de tweede rij lukte niet echt.

Ik heb een tijd geleden bij de Aldi een gootsteenontstoppingssetje gekocht en daar kwam een mooi scherp straaltje water uit. (een dun slangetje met een spuitmondje wat op een badkamermengkraan is aan te sluiten)

Dus het dekselfilter en het bodemfilter verwijderd, de zuigslang van de natzuiger op de bodem van de sumptank gelegd en met heet water het lamellenpakket lekker schoongespoeld. Het water kwam direct uit de twee poortjes de bak in lopen inclusief de pluizen. Op die manier er zowat 2 emmers heet water doorgepompt en de warmtewisselaar is weer brandschoon.  Hopelijk heeft het pompcompartiment ook wat meegekregen van deze spoelgang. Want die heb ik niet open gehad. Mocht dat ooit nog eens moeten, dan kun je door afzuiging in de sumptank het gehele opvangdeel lekker spoelen door ook vanaf de pomp en vlotter de zaak met warm water door te spoelen.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 21:33:41 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje