AEG Lavamat 59850 droogt niet, compressor heel erg warm

AEG Lavamat 59850 droogt niet, compressor heel erg warm
« Gepost op: 9 september 2017, 22:44:36 »
Hallo!

Sinds een week of wat droogt onze droger AEG lavamat 59850 nauwelijks.

Binnen in de droger blijft het lauw na uren.

Standaard zaken gedaan als:
- Droger helemaal schoon gemaakt; alle filters en binnen kant.
- geen error code (E00)
- zijkanten eraf gehaald en alle stof weggezogen
- compressor (zwarte 'ei') wordt warm/heet en draait maar gaat geen/nauwelijk warmte door de leiding
- Als je vinger op condersor legt lijkt het alles die draait. Trilt lichtjes
- condensator van compressor doorgemeten en heeft 16uF dus lijkt me correct
- achterkant ook open en schoon gemaakt. Ventilator achter draait gewoon.
- computer eruit, stofvrij maken en controle op zwarte/gerookt onderdelen welke er niet zijn
- temperatuur sensor aan linker kant doorgemeten en die heeft 'gewoon' weerstand
- alles weer inelkaar schroeven maar resultaat is hetzelfde; droger wordt niet warm van binnen
- heb vermogen van gehele droger gemeten en die blijft tussen 200-500W (afhankelijk of alleen droger ronddraait, ventilator ook aan gaat, en of condensor draait).

Iemand een goed idee om deze AEG weer werkend te krijgen?

Groet

Donald.

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
Re: AEG Lavamat 59850 droogt niet, compressor heel erg warm
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2017, 09:38:10 »
Hallo Donald

Mag ik het pnc nummer uit de deur rand van je

Een ntc heeft niet gewoon. Een weerstand. Die heeft bij een bepaalde temperatuur een bepaalde weerstand

Als dat niet meer klopt. Dan komen er verkeerde temperaturen door bij de printplaat

Als ik je verhaal zo lees dan ligt het niet aan je ntc maar aan het aan sluitblok van de compressor

Volgens mij hebben we eerder zo'n storing gehad hier. Maar dat topic moet ik eerst opzoeken

« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2017, 12:27:07 »
He Bennie

Dank voor je snelle reactie en je hulp.

PNC=916096535(00).

Groet
Donald

« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2017, 12:32:19 »
en nog vergeten te melden:ventilator rechts voor draait niet. Neem aan dat die alleen gaat draaien als het behoorlijk warm wordt in de droger en dat is nu niet het geval omdat de zijkanten eraf zijn!? Of werkt droger juist niet door stukke ventilator?
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 12:34:32 door donald »

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2017, 14:03:48 »
De compressor ventilator gaat pas draaien als de compressor te heet wordt. En koelt alleen de compressor.
De posting die Bennie bedoelt is waarschijnlijk deze http://www.wasdrogers.nl/forum/wasdroger-kapot-repareren/t59840-warmtepompdroger/msg6446/#msg6446

De condensator voor de compressor staat in de onderdelenlijst als 18uF dus 16 is wel een beetje aan de lage kant. Het zou kunnen dat de compressor daardoor niet aan zijn vermogen komt.

Ik zou zeggen sluit de compressor met zijn veiligheidsblok en aanloopcondensator eens direct aan op het lichtnet met een netsnoer met schuifstekkers en kijk wat de compressor doet. Houdt er wel rekening mee dat de regeling dan uitgeschakeld is. Stroomt er dan wel heet gas naar de condensor?
Dan kun je uitsluiten of het aan het regelcircuit ligt of aan het koelcircuit.

Kijk daarna welke spanning of er op de klemmen van het veiligheidsblok komt, nadat je de originele aansluiting weer hebt gemaakt

Hoe is de vervuiling in de warmtewisselaar? Daar kan vuil zich behoorlijk ophopen, zeker als je wasverzachter gebruikt en de pluizen lekker vettig worden.

Met het bijgeleverde sponsje schoonmaken is niet voldoende, dat moet je anders doen.
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2017, 14:09:04 »
die bedoelde ik lampje, scheelt mij weer zoeken ;D

« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2017, 15:22:11 »
He Lampje,

Even dat ik je instructies begrijp

Heb een foto met rode cirkel geupload http://ibb.co/npHYrv om duidelijk te maken over welke stekker ik het heb.

de witte stekker met groen/grijs/grijs kabel loshalen en dan netsnoer met schuifstekkers aansluiten?

Groet
Donald
« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 15:26:12 door donald »

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2017, 17:17:29 »
dat is inderdaad de voeding van de compressor
die groene is volgens mij de aarding, je kan hem voor de zekerheid even volgen of hij ergens aan het metalen gestel zit
die 2 grijze zijn dan de fase en de nul (blauw en bruin van het netsnoer)

« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2017, 19:26:23 »
heb compressor direct op net aangesloten. de rest van de droger van het net af.

Compressor gelijk maakt een 'draaiend' geluid.

compressor trekt ongeveer 240W (via stroom meter)

Na een minuut of 10 wordt de compressor warmer maar de koperen leiding bij top van ei (en ook onderkant) wordt nauwelijks warm (of houd).

De koperen leidingen aan de andere kant van de droger (dus links als je voor de droger staat blijven zelfde temperatuur).

Heb ook de spanningen gemeten op de aansluiting links boven op de compressor (zie http://ibb.co/i7BPgv)
- er is geen verschil tussen directe net aansluiting of via droger-computer
- wit-blauw 325V
- zwart-wit 198V
- zwart-blauw 230V

Laat horen als ik op andere plek moet meten.

Enigste verschil is dat complete droger +-430W trekt en compressor alleen 240W

Lijkt mij dat probleem dus in compressor of aanloopcondensator zit?

« Laatst bewerkt op: 10 september 2017, 19:30:05 door donald »

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2017, 19:58:53 »
Het lijkt er op dat de compressor niet aan zijn vermogen komt. normaal rond de 500 watt

Het enige wat je nog zelf zou kunnen doen is de runcondensator vervangen, want al het andere, koelmiddel bijvullen of compressor vervangen kun je niet zomaar even, zonder kennis en ervaring en gereedschap.

Compressoren gaan niet zo gauw stuk, condensatoren wel. Probeer een deal te sluiten of de de condensator naar de winkel terug kunt brengen of neem de oude mee naar de winkel, kunnen ze hem even doormeten
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2017, 21:46:43 »
He Lampje,

Duidelijk verhaal.

Zie http://ibb.co/ecMcjF voor de condensator die er nu inzit.

Google advanced-search geeft me voor "condensator 18uf" en taal=NL een hit naar www.allekabels.nl en voor onder de 10eur ligt die binnenkort bij mij op de mat. Proberen waard dus dat heb ik net gedaan.

Ik laat resultaat horen.

Denk jij ook dat er nog iets mis kan zijn met "overload-protector (?) B90-150M-241c" rechts boven op compressor?

Groet
Donald

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2017, 10:43:22 »
Ik zag dat de condensator en tolerantie mocht hebben van -2% dus zat je met 16 uF duidelijk te laag.

Hopelijk is de bestelde C van goede kwaliteit. Het moet beslist een startcondensator zijn en die zijn niet voor niets een stuk duurder. Zoek onder startcondensator.

De overloadunit is niet veel meer als een thermocontact dat het doet of niet. Maar ja het contact zou ook ingebrand kunnen zijn waardoor overgangsweerstand zou kunnen ontstaan. Het overbruggen van dit contact, als dat technisch mogelijk is, zou hier uitsluitsel van kunnen geven. Maar laten we eerst maar eens kijken wat het verwisselen van de C doet.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 10:58:57 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2017, 20:30:07 »
Condensator is binnen: http://ibb.co/eTFSoa

Mijn multimeter meet 17.5uF (vorige was 16uF)

Helaas resultaat met nieuwe condensator is het zelfde als oude:
- compresor wordt warm maar de leidingen niet
- toen compressor koud was bij opstarten trok die 500W maar als snel naar 250W en na 5 minuten 200W
- spanningen tussen wit-zwart-blauw is als met oude condensator.

Lijkt mij dat probleem nu in compressor of overload beveiliging zit!?

Heb de overload beveiliging er tussen uit gehaald en dus zwart direct verbonden op de compressor.

Resultaat is weer hetzelfde.

Dus het is de compressor die niet meer lekker is!? En die repareren is een 'mission impossble' voor een thuis klusser....

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2017, 22:34:02 »
Heb je in deze situatie ook de compressor nog los gevoed om de invloed van de NTC uit te kunnen sluiten?

Ja, dan begin ik toch meer en meer te denken aan een gebrek aan koelmiddel en daarvoor zul je echt een koude technicus in moeten huren.
Met vriendelijke groet,

Lampje

« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2017, 08:04:30 »
He Lampje,

Heb de laatste testen van compressor allemaal direct aan het net gedaan. Dus los gevoed.

Dus we kunnen NTC en computer uitsluiten.

Dan verklaren we bij deze dat het probleem de compressor zelf is. En dat is iets wat ik niet zelf kan doen.

Droger is nu 7 jaar oud. Twee jaar geleden al een dode computer, maar die kon ik maken door 1 diode en 1 chippie te vervangen.

Tijd voor een nieuwe droger.

@Lampje/@Bennie: Dank voor alle hulp! Geweldig dat jullie hier je tijd in willen stoppen.

Groet

Donald

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2017, 09:46:52 »
Heb je bij die losse voeding wel de aanloop condensator in het circuit geplaatst?

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2017, 10:24:31 »
Dat moet haast wel Bennie, want anders heb je geen gebruik van 500 watt zoals gemeld. Dan blijft de aanloopstroom staan, die erg fors is. Die zou zo boven de ruim 10 ampere kunnen leggen. En dan wordt het compressortje snel heet maar niet van de comprimeren en gaat dan ook heel snel vreemd ruiken.
Met vriendelijke groet,

Lampje

bennie

• 1,209
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2017, 12:33:42 »
@ lampje

Zou het kunnen dat de ptc een te hoge weerstand krijgt en zo het wattage naar beneden haalt

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2017, 12:47:31 »
Nee, daarom heb ik Donald ook gevraagd hoe hij getest had en dat was met vreemde voeding. Dan doet de NTC niet mee. Dat had wel op kunnen gaan als de zaak normaal aangesloten was, maar daar verandert het wattage van de machine niet mee. Want de NTC geeft alleen maar een signaal naar de print en die vergelijkt dan met de gewenste waarde waardoor hij een commando aan de triac geeft om te schakelen. Dit is een gewone aan/uit regeling die met zijn verhouding aan-uit geregeld wordt. Er zit hier toch geen aparte toerenregelprint in, of heb ik wat over het hoofd gezien?
« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 19:00:43 door Lampje »
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

• 481
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 14 september 2017, 19:49:53 »
Wat me nog als nabrander opkomt.

Heb je al eens gekeken naar de condensor achter de filter tussen de koelribben, als een compressor zijn warmte niet kwijt kan gaat hij ook dit gedrag vertonen. Daar kom je normaal nooit bij om schoon te maken, maar het kan daar in de 7 jaar behoorlijk vervuild zijn waar je normaal niet bij kunt. Kun je dat nog eens bekijken?
Met vriendelijke groet,

Lampje