Ja ik moet het hebben van de kwaliteit van de foto's.
Van foto's is inderdaad lastig, hoe hoog de kwaliteit ook is... Maar volgens mij heb ik me een goed beeld gevormd aan de hand van je beschrijving en de soldeercursus.
Ja als je dat toen gedaan had was je al een 2 maand eerder uit de problemen misschien.
Problemen vallen wel mee, hoor. We missen de machine nauwelijks, de was droogt nu aan de lijn. Ik wil vooral leren hoe het allemaal werkt. En het zou leuk zijn als jij en anderen er ook wat van opsteken. En als we de machine de komende winter weer kunnen gebruiken is dat mooi, maar geen drama als we zonder moeten. Ik zou het wel jammer vinden als we hem weg zouden moeten doen, terwijl het met een kleine reparatie op te lossen is. We waken er hier voor om al te gemakkelijk mee te gaan in onze Westerse wegwerpcultuur.
Vandaag heb ik weer een droogcyclus gedraaid. Nu op het programma Katoen Extra (2 u, 16 min), met ongeveer een halve trommel vol was. Hij deed er ongeveer 5 minuten langer over. De compressor (en de parallel geschakelde proeflamp) zijn niet uitgevallen. De lamp heeft niet geknipperd. De compressor en het achterste deel van de condensor/verdamper werden goed heet, het voorste deel van de condensor/verdamper bleef 'koud' (lauw). De fan die de compressor moet koelen heeft niet gedraaid. Ik heb ook metingen gedaan aan de spanning over de PTC/compressor. Die zijn misschien niet relevant, omdat de compressor tussentijds niet is afgeslagen, maar ik vermeld ze toch:
Tussen blauwe en zwarte draad (voeding van de PTC/compressor) meet ik 230 V;
Tussen blauwe en witte draad (witte draad: aansluiting op het bimetaal van de PTC) meet ik 285 V;
Tussen zwarte en witte draad meet ik 175 V.
Als ik mijn multimeter op de stand 'doorlaatspanning' zet, meet ik tussen de zwarte en de witte draad niets en tussen de blauwe en de witte draad een spanning die varieert tussen ongeveer -600 en -1300 (Volt, millivolt, ...?)
Ongeveer vijf minuten voor het einde van het programma slaat de compressor af. Als ik dan de doorlaatspanning meet tussen de zwarte en de witte draad èn de blauwe en de witte draad, meet ik in beide circuits een afnemende spanning: in het begin een waarde van 12 en enkele minuten later een waarde van 6 (Volt, millivolt, ...?).
Ik wil deze metingen later nog eens verrichten, maar dan in een cyclus waarin de compressor wèl tussentijds afslaat (dat gebeurt wel als ik een grotere hoeveelheid was droog, denk ik, want dat is eerder ook gebeurt).